Lovlig trimming

Hordaland og Sogn & Fjordane.
Distriktsansvarlig: Truls Bredo Johansen

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 24 jun 2007, 23:42

Legg inn av SvenO » 28 jun 2007, 14:22

Jeg må først ta det med min arbeidsgiver. Kanskje de kan sponse ombyggingen? :P
9000 cde

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 24 jun 2007, 23:42

Legg inn av SvenO » 29 jun 2007, 15:18

Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]
9000 cde

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jun 2007, 16:14

SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]

Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.

PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jul 2007, 12:16

EdHunter N815 skrev:
SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.

PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?
Når jeg har snakket med biltilsynet om dette er det snakk om at det er greit å godkjenne med papirer fra gm norge og endringer som er orginale.. På en annen side tror jeg ikke at noen oppdager de endringene det her er snakk om.. Dessuten dekker forsikring det uansett dersom det er andre ting enn fart som er grunnen til ulykke..

PS: Skilt ut i egen tråd, er det ønske om å flytte denne til trimming?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 24 jun 2007, 23:42

Legg inn av SvenO » 01 jul 2007, 14:17

Jørgen: Jeg har ikke blitt medlem enda, så helst ikke. :)

Men dere sier altså at jeg bare skal gjøre endringene uten å få det godkjent?
Hva er mulige konsekvenser for meg?
9000 cde

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jul 2007, 14:20

SvenO skrev:Jørgen: Jeg har ikke blitt medlem enda, så helst ikke. :)

Men dere sier altså at jeg bare skal gjøre endringene uten å få det godkjent?
Hva er mulige konsekvenser for meg?
Den er grei..

Mulige konsekvenser KAN være:
*Bortfall av forsikring
*Stor regning på avgifter hvis du blir tatt
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 24 jun 2007, 23:42

Legg inn av SvenO » 01 jul 2007, 17:51

Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.

Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
9000 cde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jul 2007, 18:39

MEN, er bilen fysstegongsreg. før 1.1.1996 er ikkje innbetaling av avgifter noko spørsmål, då er det "berre" å få godkjent endringane hjå biltilsynet...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 jul 2007, 19:46

SvenO skrev:Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.

Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
Kommer til å kjøre ens stund orginal 150 hk selv jeg også.. Treff er det alltid på samme sted siste onsdag hver måned..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 02 jul 2007, 18:00

Jørgen, du trenger nye dyser og nytt 190 hk-styrdon, så er du i gang, og bilen er ikke engang "trimmet".
Den er rett og slett laget for det originalt!
Billig blir det også.
Jeg kan bestille dette i morgen, sammen med veivhusventilasjonsoppgraderingen. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar