Side 1 av 1

Lagt inn: 28 jun 2007, 14:22
av SvenO
Jeg må først ta det med min arbeidsgiver. Kanskje de kan sponse ombyggingen? :P

Lagt inn: 29 jun 2007, 15:18
av SvenO
Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]

Lagt inn: 29 jun 2007, 16:14
av EdHunter N815
SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
[/quote]

Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.

PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?

Lagt inn: 01 jul 2007, 12:16
av Jørgen N237
EdHunter N815 skrev:
SvenO skrev:Snakka med arb.giver nå. Hvis jeg skal gjøre en slik endring lovlig må jeg dokumentere forskjellen i avgasser fra uavhengig lab. Så det blir dyrere enn selve endringen.
Kan gjøre det uten å godkjenne, men hvis jeg havner i kollisjon, kan det medføre at forsikringen ikke betaler en damn shait.

Han mente det var lettere å få godkjent en helt ny turbomotor fremfor å sette på en pling og en ploing.
Det høres snodig ut... Når du endrer til et orginalt oppsett må det da være så enkelt som å få Scanauto til å se på den, og skrive en bekreftelse på at dette oppsettet er orginalt og godkjent av Saab selv? Det er da likegyldig for biltilsynet om du bytter software eller om du bytter hele motoren, for resultatet blir jo nøyaktig det samme.

PS: Kanskje Jørgen kunne skilt dette ut i en egen tråd?
Når jeg har snakket med biltilsynet om dette er det snakk om at det er greit å godkjenne med papirer fra gm norge og endringer som er orginale.. På en annen side tror jeg ikke at noen oppdager de endringene det her er snakk om.. Dessuten dekker forsikring det uansett dersom det er andre ting enn fart som er grunnen til ulykke..

PS: Skilt ut i egen tråd, er det ønske om å flytte denne til trimming?

Lagt inn: 01 jul 2007, 14:17
av SvenO
Jørgen: Jeg har ikke blitt medlem enda, så helst ikke. :)

Men dere sier altså at jeg bare skal gjøre endringene uten å få det godkjent?
Hva er mulige konsekvenser for meg?

Lagt inn: 01 jul 2007, 14:20
av Jørgen N237
SvenO skrev:Jørgen: Jeg har ikke blitt medlem enda, så helst ikke. :)

Men dere sier altså at jeg bare skal gjøre endringene uten å få det godkjent?
Hva er mulige konsekvenser for meg?
Den er grei..

Mulige konsekvenser KAN være:
*Bortfall av forsikring
*Stor regning på avgifter hvis du blir tatt

Lagt inn: 01 jul 2007, 17:51
av SvenO
Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.

Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.

Lagt inn: 01 jul 2007, 18:39
av Hjelle, N6
MEN, er bilen fysstegongsreg. før 1.1.1996 er ikkje innbetaling av avgifter noko spørsmål, då er det "berre" å få godkjent endringane hjå biltilsynet...

Lagt inn: 01 jul 2007, 19:46
av Jørgen N237
SvenO skrev:Som den ansvarlige personen jeg er, tror jeg at jeg drøyer dette prosjektet. 150 hester skulle vel holde. Jeg har uansett ikke fått tatt bilen på langkjøring enda, så jeg må uansett vente til jeg har fått prøvd det. Godt mulig det er mer enn nok drag i bilen.

Men takk for tips og fristelser, gutter! Bare si ifra når neste treff er, så stikker jeg kanskje innom.
Kommer til å kjøre ens stund orginal 150 hk selv jeg også.. Treff er det alltid på samme sted siste onsdag hver måned..

Lagt inn: 02 jul 2007, 18:00
av ottorasmussen N242
Jørgen, du trenger nye dyser og nytt 190 hk-styrdon, så er du i gang, og bilen er ikke engang "trimmet".
Den er rett og slett laget for det originalt!
Billig blir det også.
Jeg kan bestille dette i morgen, sammen med veivhusventilasjonsoppgraderingen. :)