Cluchen er gåen...Hvilket clutchsett passer?
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Den er hydraulisk ja. Er det motstand i pedalen er den som regel OK. Det eneste er hvis det er indre lekasje i den. Da mister du trykket etter å ha holdt pedalen inne en stund, og du må ofte dra den ut igjen.
Det er også en liten inspeksjonsluke oppe på girkassen, sikkert dekket av et svart deksel du kan ta av. Mener du greier å se her om chlutchen virker også. Da skal du greie å se at trykkplaten "gir etter" hvis noen trykker inn chlutchen for deg og du står og kikker.
Hvis du har sjekket, og er sikker på at giroverføringen er OK, spøker det vel kanskje for girkassen. Husk å sjekke gummioverføringen mellom girspaken og kassen f.eks.
Er vel de tipsene eg kan komme med...
Det er også en liten inspeksjonsluke oppe på girkassen, sikkert dekket av et svart deksel du kan ta av. Mener du greier å se her om chlutchen virker også. Da skal du greie å se at trykkplaten "gir etter" hvis noen trykker inn chlutchen for deg og du står og kikker.
Hvis du har sjekket, og er sikker på at giroverføringen er OK, spøker det vel kanskje for girkassen. Husk å sjekke gummioverføringen mellom girspaken og kassen f.eks.
Er vel de tipsene eg kan komme med...
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
JA det var clutchen.. Tenkte jeg skulle kjøpe alt som står inntill girkassen nytt..liksom lagrene å alt. Noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt et sånn lagersett? Det var fult av spon biter i motorrommet på bilen så er ganske sikker på at det er det som er feil.
Noen her som kjønner hvilke lager å sånt jeg mener?
Noen her som kjønner hvilke lager å sånt jeg mener?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
http://www.speedpartsnorway.no/
jeg kjøpte vel det meste til cluchen min her. det som er dumt er at du må ut igjen med girkassen for å bytte dette...burde vært gjort når du hadde inn ny kasse...sånn i etterpåklokskapens navn...
går ut i fra at du mener utløserlager...tror det heter det på godt norsk...eller Urtrampningslager som det heter på speedparts...på godt svensk...
når du nå har girkassen ute for å bytte dette anbefaler jeg deg på det varmste å bytte slavesylinderen også...og kanskje slangen inn på denne...clutchen er vel også lurt å bytte...
her du først den store jobben med å ha ute girkassen er det like greit å bytte det som slites...
(slavesylinderen var lekk hos meg...byttet lager og chlutch i samme slengen...)
(merk at det finnes også et reprasjonssett for slavesylinderen som kan benyttes hvis du eller noen du kjenner kan demontere og bytte pakningene...)
Edit: motorrommet? mener du der du kikker ned til chlutchen går eg ut i fra...der som den er montert (mellom motor og girkasse..)
jeg kjøpte vel det meste til cluchen min her. det som er dumt er at du må ut igjen med girkassen for å bytte dette...burde vært gjort når du hadde inn ny kasse...sånn i etterpåklokskapens navn...
går ut i fra at du mener utløserlager...tror det heter det på godt norsk...eller Urtrampningslager som det heter på speedparts...på godt svensk...
når du nå har girkassen ute for å bytte dette anbefaler jeg deg på det varmste å bytte slavesylinderen også...og kanskje slangen inn på denne...clutchen er vel også lurt å bytte...
her du først den store jobben med å ha ute girkassen er det like greit å bytte det som slites...
(slavesylinderen var lekk hos meg...byttet lager og chlutch i samme slengen...)
(merk at det finnes også et reprasjonssett for slavesylinderen som kan benyttes hvis du eller noen du kjenner kan demontere og bytte pakningene...)
Edit: motorrommet? mener du der du kikker ned til chlutchen går eg ut i fra...der som den er montert (mellom motor og girkasse..)
Sist redigert av 9000 Geir N371 den 12 jun 2007, 20:05, redigert 1 gang totalt.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Det er vel et sånt clutchsett jeg må kjøpe da?
Fant et på mekonomen til 2500kr og slavsylinder rep.set til 140kr, er dette noe jeg kan kjøpe?
Eller:
Er det clutchsett dem har på speedparts til 1250kr?, jeg fant ivertfall rep.sett til 53kr (slavesylinder)
Tror ikke jeg gidder å få skiftet absolutt alt av clutch. Eller spørs hvordan pris det kommer på. ikke sikker på hva jeg trenger da. Hva vil det koste sånn ca?
Vist du tenkte på sponet i motorrommet,så var hele motoren utvendig dekket av spon:P
Fant et på mekonomen til 2500kr og slavsylinder rep.set til 140kr, er dette noe jeg kan kjøpe?
Eller:
Er det clutchsett dem har på speedparts til 1250kr?, jeg fant ivertfall rep.sett til 53kr (slavesylinder)
Tror ikke jeg gidder å få skiftet absolutt alt av clutch. Eller spørs hvordan pris det kommer på. ikke sikker på hva jeg trenger da. Hva vil det koste sånn ca?
Vist du tenkte på sponet i motorrommet,så var hele motoren utvendig dekket av spon:P
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Et siste spørsmål før jeg kan bestille:
Jeg har et dilemma her.. i bilen min som er en 1985mod står det en 1987mod motor i. Å da må jeg vite hvilket sett jeg må bestille på speedparts. Det er 2 forskjellige sett til bilen (størrelser).
Noen som har en anelse på hvilket av dem settene som passer?:S
Et sett koster 1250kr å det andre koster 1090kr.
Kanskje noen her som har kjøpt et sånt sett til sin 87mod? som vet hvilket jeg må ha.
Jeg har et dilemma her.. i bilen min som er en 1985mod står det en 1987mod motor i. Å da må jeg vite hvilket sett jeg må bestille på speedparts. Det er 2 forskjellige sett til bilen (størrelser).
Noen som har en anelse på hvilket av dem settene som passer?:S
Et sett koster 1250kr å det andre koster 1090kr.
Kanskje noen her som har kjøpt et sånt sett til sin 87mod? som vet hvilket jeg må ha.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Er bare en som er rett. Ser i signaturen din at du har Turbo. Har du en 2.0liter er det den til 1250kr du skal ha. (2.0I er uten turbo.)
Lurer du på noe anngående bestillingen kan du ringe speedparts når du bestiller. De vet nok hva du trenger.
Snakk med de. Ellers er det en vanlig feil at slangen morkner innvendig og sørger for lekasje i chlutchen...så jeg anefaler å bytte den og i hvertfall overhale slavesylinderen. Det er en litt for stor jobb å ta ut girkassen at du har lyst å spare en tusenlapp på deler...og så må du kanskje ut igjen med kassen om et år fordi en av de andre delene ryker...bare et tips...
Lurer du på noe anngående bestillingen kan du ringe speedparts når du bestiller. De vet nok hva du trenger.
Snakk med de. Ellers er det en vanlig feil at slangen morkner innvendig og sørger for lekasje i chlutchen...så jeg anefaler å bytte den og i hvertfall overhale slavesylinderen. Det er en litt for stor jobb å ta ut girkassen at du har lyst å spare en tusenlapp på deler...og så må du kanskje ut igjen med kassen om et år fordi en av de andre delene ryker...bare et tips...
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Ja jeg har snakket med speedparts..Jeg måtte ta ut girkassen/clutch å sjekke før jeg bestilte sa dem.. Før jeg kunne vite hva slaks sett jeg kan bestille..Å jeg tenkte jeg skulle bestille i morgen tidlig. Får ikke skrudd ut kassen før til helgen. Men jeg tar sjangsen på at det er det settet til 1250kr..Ja skal også bestille rep.sett til slavesylinder. Noen andre ting som er billig som jeg kan skifte/overhale i samme slengen?
Hva er "Urtrampningslager"? som koster 159kr, er det noe jeg også burde kjøpe?
Hva er "Urtrampningslager"? som koster 159kr, er det noe jeg også burde kjøpe?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Har forklart det. Utløserlager. Sikkert lurt å bytte og. Og slangen som eg har sagt et par ganger. Så mange flere deler er det vel ikkje der.Larisss skrev:Noen andre ting som er billig som jeg kan skifte/overhale i samme slengen?
Hva er "Urtrampningslager"? som koster 159kr, er det noe jeg også burde kjøpe?
Har du seriøst fått spon i motorrommet som kommer fra clutchen? Då ville no eg sett litt kordan det står til inni der... Eg syns jo det høres litt voldsomt ut. Ane ikkje ka som har skjedd med bilen din, men det kan jo hende trykkplaten har fått seg en skade og då... Du får åpne og se...alt eg kan si...
"Slurrer" den, som du sier tidligere, på tomgang kan jo tyde på at det er noe rusk i systemet...spon i chlutch/trykkplate?...utløserlageret er gåent?...åpne og se...
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Har bestilt alt jeg trenger i dag.
Ja "slurringen" har plutselig blitt borte nå. Sponet er jeg enda ikke sikker på hvor det kommer fra.. Men det finner jeg ut når jeg plokker ut clutchen. Men han som såg på bilen hadde opplevd sånt med "spoonet" i motorrom før, å da var det clutchen som var utslitt.
Skal gi dere beskjed om hvordan det gikk, når jeg har fått delene, å satt de på.
Ja "slurringen" har plutselig blitt borte nå. Sponet er jeg enda ikke sikker på hvor det kommer fra.. Men det finner jeg ut når jeg plokker ut clutchen. Men han som såg på bilen hadde opplevd sånt med "spoonet" i motorrom før, å da var det clutchen som var utslitt.
Skal gi dere beskjed om hvordan det gikk, når jeg har fått delene, å satt de på.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Har nå fått skrudd i fra clutchen..Skal ta bilde av clutchplaten så dere får se senere i kveld. Den var gåen for å si det mildt:P
Men nå trenger jeg litt hjelp. Jeg bestilte det største clutchsettet, det som koster 1250kr på speedparts. når vi sammenlignet med det gamle "clutchplaten". Så var det nye 2mm mindre. Har dette noe å¨si? Noen som har bestilt samme clutchsett å opplevd dette? Noen som kjønner hvilket hjul jeg mener?
Har dette noe å si?
Men nå trenger jeg litt hjelp. Jeg bestilte det største clutchsettet, det som koster 1250kr på speedparts. når vi sammenlignet med det gamle "clutchplaten". Så var det nye 2mm mindre. Har dette noe å¨si? Noen som har bestilt samme clutchsett å opplevd dette? Noen som kjønner hvilket hjul jeg mener?
Har dette noe å si?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Bilder av clutchen
Noen som ser hva det er?:P
Jeg vet ikke om dette er vanlig når clutchen blir ødelakt, men fant ut jeg skulle legge ut bilder av hva som var feilen med clutchen:P
Nå har jeg fått bilen på veien igjenn, Clutchen ble som ny:)
Jeg vet ikke om dette er vanlig når clutchen blir ødelakt, men fant ut jeg skulle legge ut bilder av hva som var feilen med clutchen:P
Nå har jeg fått bilen på veien igjenn, Clutchen ble som ny:)
Saab 9-5 Aero, 2001mod