Clutch-problem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mrstennes
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2007, 23:58

Clutch-problem

Legg inn av mrstennes » 27 jul 2007, 22:41

Hei..

Clutchen på min Saab 9000 turbo er vist gåen...

Er det mykje arbeid å skifte? å kva er prisen for ny evt. brukt clutch..?


svar mottas med takk

Håvard

Brukeravatar
ThomasN756
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 jun 2006, 02:14
Medlemsnummer: 756
Navn: Thomas Strand
Bil: Saab 9-5
Sted: Stjørdal

Legg inn av ThomasN756 » 27 jul 2007, 23:06

ja kjøp dæ brukt clutch. dem e kjempebra :twisted:
Thomas Strand

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 27 jul 2007, 23:19

ThomasN791 skrev:ja kjøp dæ brukt clutch. dem e kjempebra :twisted:
Ikke mobb! :)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 27 jul 2007, 23:24

ThomasN791 skrev:ja kjøp dæ brukt clutch. dem e kjempebra :twisted:
Hehe...vær snill....

Du bør beskrive problemet litt bedre...på 9000 er det vanlig at hydraulikken ryker på clichen og. Då henger pedalen på en måte. Eller den går rett i bunn. Er cluchen slitt slurer den vel.

Det er en stor jobb og du må ut med girkassen. Går fort 10000 på verksted hvis eg ikkje husker feil. Søk litt på forumet så finner du sikkert flere tråder som diskuterer temaet.

Deler finner du f.eks. på http://www.speedpartsnorway.no
Kjøp alltid ny cluch og tilbehør siden det er en så kostbar/krevende jobb å komme til pga du må ut med girkassen. Da er det en god regel å bare sette inn nye deler...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jul 2007, 01:50

Og bytt utløserlager i samme slengen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jul 2007, 01:56

Ingvar N629 skrev:Og bytt utløserlager i samme slengen...
Og ikke minst overhal eller bytt slaven!!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 28 jul 2007, 02:00

Tor N12 skrev:Og ikke minst overhal eller bytt slaven!!!!
Bytt sier jeg bare... Overhaling funker greit nok, men av erfaring fra mastersylinderen min er det ikke alltid like varig. Jeg overhalte den for et par måneder siden, og nå er den lekk igjen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Legg inn av kalvin » 28 jul 2007, 12:28

Jeg kjøpte clutch å slave på Elkparts.com....Dette kostet vel en rundt 3000,- tror jeg....Brukte 5 timer å bytte dette her går greit å få ut gir kassen men er litt strev å få den inn igjen, i forhold til driv aksel å slik...Man burde være to å ha en som har skrudd litt bil til å hjelpe seg første gangen...På verksted her i lillehammer tar de 5500,- for abeid, deler kommer i tillegg....
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

Svar