Hylelyd/ulelyd frå topp/innsug 900 T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Hylelyd/ulelyd frå topp/innsug 900 T16

Legg inn av TurboKK N473 » 31 jul 2007, 00:28

Har i det siste fått en slags ulelyd frå toppen/innsuget, eller i nærheita av dysene.. Hører det når motoren går på tomgang, men om eg gir litt gass so forsvinn det.. Når tomgangen har stabilisert seg igjen, kan det gå sånn ca. 10sek, so kjem lyden tilbake..

Lyden kan minne litt om lyden av ei dårlig bensinpumpe, men med høgare frekvens..

Noken tips?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2007, 00:48

Den drar falskluft et sted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 31 jul 2007, 10:43

Ingvar N629 skrev:Den drar falskluft et sted.
Hvis du sprayer litt startgass i området du mistenker en eventuell lekkasje er, vil turtallet på motoren øke litt. Var sånn jeg fant ut at innsugspakningen på forrige arbeidsbilen var gåen.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 11:47

Okei, må desverre dra denne litt OT.
I stedet for NOS:
hva med å ha ei innsprøytningsdyse på innsuget, og en beholder med startgass?
Og noen former for å å kontrollere mengde da.. :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2007, 12:40

ParADigM N558 skrev:Okei, må desverre dra denne litt OT.
I stedet for NOS:
hva med å ha ei innsprøytningsdyse på innsuget, og en beholder med startgass?
Og noen former for å å kontrollere mengde da.. :p
Nei. Du kødder, ikke sant??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jul 2007, 13:09

Ingvar N629 skrev:
ParADigM N558 skrev:Okei, må desverre dra denne litt OT.
I stedet for NOS:
hva med å ha ei innsprøytningsdyse på innsuget, og en beholder med startgass?
Og noen former for å å kontrollere mengde da.. :p
Nei. Du kødder, ikke sant??
Ja, altså jeg ville aldri gjort det.. men ville vært artig å sett resultatet!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2007, 13:22

ParADigM N558 skrev:
Ingvar N629 skrev:
ParADigM N558 skrev:Okei, må desverre dra denne litt OT.
I stedet for NOS:
hva med å ha ei innsprøytningsdyse på innsuget, og en beholder med startgass?
Og noen former for å å kontrollere mengde da.. :p
Nei. Du kødder, ikke sant??
Ja, altså jeg ville aldri gjort det.. men ville vært artig å sett resultatet!
Sannsynligvis motorras. Sylindrene nærmest dysa vil gå fett, resten magert. Også startgass!!! Kan jo bygge om fuelrailen og bruke fire ekstra bensindyser i det minste....


Men nå er det nok OT! Du kan jo starte en egen tråd om du vil, Para! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar