Hjelp til å løsne "belte-beslag"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
homborsund

Hjelp til å løsne "belte-beslag"

Legg inn av homborsund » 31 jul 2007, 19:55

Hei,

Har en 99 modell 9-3 cab. og skal montere vind-skjerm. En rimelig lett jobb skulle man tro, men den gang ei. Tok av side-platene bak og monterte en arm som skal stå på innsiden, man må så borre et hull og kan skru igjennom en bolt fra utsiden som vindskjermen henger i. Problemet er at jeg skulle gjerne ha tegnet rundt festet bak panelet når et er montert slik at jeg kan ta av panelet igjen å borre hullet fra innsiden.(Så slipper jeg å prøveborre over alt..:-()
Jeg tror det er mulig å få til dersom man får av den "toppen" som beltet kommer ut av...men den sitter fast som bare det ...h

Er det noen som vet hvordan man får av denne "toppen"?

mvh
Ole

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hjelp til å løsne "belte-beslag"

Legg inn av Viggen-51 » 01 aug 2007, 10:15

homborsund skrev:Hei,

Har en 99 modell 9-3 cab. og skal montere vind-skjerm. En rimelig lett jobb skulle man tro, men den gang ei. Tok av side-platene bak og monterte en arm som skal stå på innsiden, man må så borre et hull og kan skru igjennom en bolt fra utsiden som vindskjermen henger i. Problemet er at jeg skulle gjerne ha tegnet rundt festet bak panelet når et er montert slik at jeg kan ta av panelet igjen å borre hullet fra innsiden.(Så slipper jeg å prøveborre over alt..:-()
Jeg tror det er mulig å få til dersom man får av den "toppen" som beltet kommer ut av...men den sitter fast som bare det ...h

Er det noen som vet hvordan man får av denne "toppen"?

mvh
Ole

Hvis du bruker malene som fulgte med vindskjermen, så trenger du ikke å prøvebore(eller ta av belte-domen). Lim de på sidepanelet ("svaklim"-tape) inni bilen. Legg på vindskjermen ("platene" innunder nakkestøttene bak (skal knapt vises på baksiden av nakkestøttene)), og se om "hullene" på malene stemmer sånn passe. Hvis ikke, så kan du flytte dem litt.
Når du synes det ser bra ut, kan du bore fra innsiden av bilen ,gjennom det merkede hullet i malen. Ta en liten bor først. Så den store. Var det 13mm eller 14mm? I alle fall svært viktig at den er i rett str.!!!

PS! Det finnes en egen "oppskrift" for hele denne jobben hos din Saab-forhandler. Husker ikke "dele"-nummeret på oppskrifta, og kan ikke sjekke, for jeg har den hjemme hos mine foreldre. Dessverre. :(

Håper dette hjalp litt; selv om det ikke var akkurat det du ønsket svar på.... :wink:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

homborsund

Re: Hjelp til å løsne "belte-beslag

Legg inn av homborsund » 01 aug 2007, 12:26

Hei,

Takk for svar..

Jeg har ikke en original saab vindskjerm, det er en som er 2-delt der øverste del er med stiv ramme, og nederste del er som en gardin som går rett ned og festes med borrelås i fremkant av baksetene.
Men, tror vel at feste annordningen er den samme, da det virket veldig naturlig å feste den på en bolt bak panelet. Jeg fikk med en mal på et papir, men denne fant jeg ikke helt ut av da det ikke passet helt inn liksom.
Har du en beskrivelse så kan du godt maile meg på ole.simonsen@los.no

tusen takk for helpen så langt..:-)

Svar