servoolje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

servoolje

Legg inn av AndreasE N1216 » 01 aug 2007, 23:57

Hei!
Heromdagen begynte servoen min (900 -85) å lage noen fæle lyder ved ratting. oppdaget at servooljetanken var helt tom :o . det var ikke første gangen jeg hadde måttet fylle etter denne, og har alltid gjort det med automatgirolje (atf). leste nettop på det nederlandske saabforumet at man kun skal bruke en spesiell olje som kun saabverkstedene har. denne sies å være mer tyktflytende....
er det flere som har hatt så store lekasjer som meg (0,5 liter/2000km)? hjelper det med annen olje eller har noen pakninger tatt kvelden?
-andreas

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2027
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 02 aug 2007, 07:52

Ser du hvor lekkasjen oppstår? Fra noen av slangene,eller fra tannstanga?
På tannstanga er det en simring som kan gå lekk. Denne kan skiftes ut.

Jeg har blitt anbefalt å bruke Saabs servoolje. Bla. fordi servopumpa består av deler både av aluminiumog andre legeringer, og disse kan "reagere" med hverandre. Forøvrig vet om flere som bruker ATF olje.
"Alt" fra totakt til turbo

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 02 aug 2007, 10:52

ok. skal sjekke for lekasje.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 aug 2007, 10:58

Hei!

Vet ikke om du er medlem, men vi har en FAQ på dette. Uansett så er det fullt mulig å renovere tannstanga og pinjongen ved å bytte pakninger. Ser du hvor det lekker? Er det servoolje i mansjettene? Det er litt jobb å renovere, men er du rimelig hendig så går det på en kveld, og ny er jo så usaklig dyrt... Pakningssett kan du kjøpe hos http://www.speedpartsnorway.no , http://www.partsforsaabs.com , http://www.elkparts.com eller lignende. Saab har også pakningssett, da er det egne sett for pinjongen (delenummer 4106621) og tannstanga (delenummer 4106613). Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 02 aug 2007, 12:01

Har samme problemet selv.. Stakkars han som står med foten ved fremhjula mine når jeg snur på rattet, for der spruter det faktisk servoolje når tanken er full.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 06 aug 2007, 11:11

Henrik N449 skrev:Har samme problemet selv.. Stakkars han som står med foten ved fremhjula mine når jeg snur på rattet, for der spruter det faktisk servoolje når tanken er full.
Jeg hadde samme problem på min 91 modell saab, og fikk beskjed fra en lokal mekaniker utenfor Trondheim og at servosnekka mi lakk som en svamp. (måtte parkere med hjulene rett frem, og tømte tanken ved å legge over maks...)

Løsningen ble å bestille en "ny" hugget 92mod 900snekke som hadde gått 100.000 (min har gått 350k, så det er igrunn ganske "nytt" i forhold). Etter å ha satt inn denne, så er livet en dans på roser, og flaska med aft-olje som står i dørlomma blir ikke brukt lenger.

(Det skal sies at dette var før jeg ble kjent med Ingvar, som jeg nå vet kan gjøre det meste med Saab og som viste meg forumet her) :)

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 aug 2007, 22:01

Nei, er desverre ikke medlem.

har såvidt krøpet litt under bilen i dag. tror det lekker fra undersiden av tanken/reservoaret (snekka??) og på høyre side av tanstaget ett sted. noe nøyere har jeg ikke fått sjekket for det er så vått over alt at det er vanskelig å bedømme hvor lekssjen kommer fra.

Andreas

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 aug 2007, 23:51

Det er også vanelig at det begynner og lekke i fra selveste koblingene på tanken.. dette gjelder 16v motorene da.. hvis du har 16v så ta og stam litt på klemmene og se om lekasjen gir seg.. hvis det er oljete i området rundt luftinntaket på cupe vifta, så er det nok der oppe..

det eneste tipset jeg hadde..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 07 aug 2007, 13:59

AndreasE skrev:Nei, er desverre ikke medlem.

har såvidt krøpet litt under bilen i dag. tror det lekker fra undersiden av tanken/reservoaret (snekka??) og på høyre side av tanstaget ett sted. noe nøyere har jeg ikke fått sjekket for det er så vått over alt at det er vanskelig å bedømme hvor lekssjen kommer fra.

Andreas
Dette hørtes igrunn akkurat ut som hos meg det. Vet ikke om du har 16v eller ikke, men jeg har det og hadde igrunn mer eller mindre akkurat samme symptomene.
Siden jeg kan fint lite om bil, fikk jeg en servosnekka mi til 2500 inkl mva og frakt pr post fra hamar til trondheim (det kommer noen kr i montering og forstillingssjekk også i såfall).
Jeg vet de som kan mer enn meg har fikset akkurat dette selv med å skifte alt av pakninger og slikt (ref: Ingvar litt lenger opp i tråden), men jeg kan ikke så mye (hvertfall ikke enda) og endte opp med denne løsningen.

Det kan jo også være noen som bruker forumet som kan ha hugget en saab av din type selv også, og har ei servosnekke å selge deg? Verdt et forsøk hvertfall :)

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 07 aug 2007, 21:39

jeg har 8 vent 85 mod med "løs pumpe" på høyre side av motoren (der det er så romslig på turboløse modeller). tror det lekker på undersiden av tanken/pumpen (er en enhet på min). dette er skrått ovenfor høyre side av tannstaget, der det og er bløtt. håper det drypper ned dit fra pumpa, altså at det bare lekker et sted.... de to slange-koblingene forran på pumpa er tørre.

får prelle alt fra hverandre en dag å ta en titt. kan det være så enkelt som simmerringen bak remskiva, rundt pumpeakslingen?

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 09 aug 2007, 18:50

Sjekka under puma i går. der var det tørt. altså er lekasjen i tannstaget et sted.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 10 aug 2007, 19:52

Løsne mansjetten mellom tannstanga og indre styreleddet, så ser du om det kommer noe olje ut der!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: servoolje

Legg inn av AtleCM » 11 mar 2010, 19:11

Jeg tar opp igjen en gammel tråd.

Skal det ikke være olje i tannstangen i det hele tatt? Den må vel smøres?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med selvoppretting som nevnt i en annen tråd. Jeg plukket litt på tannstanga idag (fjernet tre kg grus fra rammevangen) og klarte å nappe av den ene mansjetten. Da kom det ut mye olje... Tenkte at det skulle være olje inni her, men tar jeg feil?
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: servoolje

Legg inn av AtleCM » 12 mar 2010, 09:09

Jeg smørte godt opp med grease jeg, satser på at det er ok til jeg får byttet tannstang og nederste del av rattstammen.
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

Svar