servoolje
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
servoolje
Hei!
Heromdagen begynte servoen min (900 -85) å lage noen fæle lyder ved ratting. oppdaget at servooljetanken var helt tom . det var ikke første gangen jeg hadde måttet fylle etter denne, og har alltid gjort det med automatgirolje (atf). leste nettop på det nederlandske saabforumet at man kun skal bruke en spesiell olje som kun saabverkstedene har. denne sies å være mer tyktflytende....
er det flere som har hatt så store lekasjer som meg (0,5 liter/2000km)? hjelper det med annen olje eller har noen pakninger tatt kvelden?
-andreas
Heromdagen begynte servoen min (900 -85) å lage noen fæle lyder ved ratting. oppdaget at servooljetanken var helt tom . det var ikke første gangen jeg hadde måttet fylle etter denne, og har alltid gjort det med automatgirolje (atf). leste nettop på det nederlandske saabforumet at man kun skal bruke en spesiell olje som kun saabverkstedene har. denne sies å være mer tyktflytende....
er det flere som har hatt så store lekasjer som meg (0,5 liter/2000km)? hjelper det med annen olje eller har noen pakninger tatt kvelden?
-andreas
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2027
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Ser du hvor lekkasjen oppstår? Fra noen av slangene,eller fra tannstanga?
På tannstanga er det en simring som kan gå lekk. Denne kan skiftes ut.
Jeg har blitt anbefalt å bruke Saabs servoolje. Bla. fordi servopumpa består av deler både av aluminiumog andre legeringer, og disse kan "reagere" med hverandre. Forøvrig vet om flere som bruker ATF olje.
På tannstanga er det en simring som kan gå lekk. Denne kan skiftes ut.
Jeg har blitt anbefalt å bruke Saabs servoolje. Bla. fordi servopumpa består av deler både av aluminiumog andre legeringer, og disse kan "reagere" med hverandre. Forøvrig vet om flere som bruker ATF olje.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei!
Vet ikke om du er medlem, men vi har en FAQ på dette. Uansett så er det fullt mulig å renovere tannstanga og pinjongen ved å bytte pakninger. Ser du hvor det lekker? Er det servoolje i mansjettene? Det er litt jobb å renovere, men er du rimelig hendig så går det på en kveld, og ny er jo så usaklig dyrt... Pakningssett kan du kjøpe hos http://www.speedpartsnorway.no , http://www.partsforsaabs.com , http://www.elkparts.com eller lignende. Saab har også pakningssett, da er det egne sett for pinjongen (delenummer 4106621) og tannstanga (delenummer 4106613). Lykke til!
Vet ikke om du er medlem, men vi har en FAQ på dette. Uansett så er det fullt mulig å renovere tannstanga og pinjongen ved å bytte pakninger. Ser du hvor det lekker? Er det servoolje i mansjettene? Det er litt jobb å renovere, men er du rimelig hendig så går det på en kveld, og ny er jo så usaklig dyrt... Pakningssett kan du kjøpe hos http://www.speedpartsnorway.no , http://www.partsforsaabs.com , http://www.elkparts.com eller lignende. Saab har også pakningssett, da er det egne sett for pinjongen (delenummer 4106621) og tannstanga (delenummer 4106613). Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Jeg hadde samme problem på min 91 modell saab, og fikk beskjed fra en lokal mekaniker utenfor Trondheim og at servosnekka mi lakk som en svamp. (måtte parkere med hjulene rett frem, og tømte tanken ved å legge over maks...)Henrik N449 skrev:Har samme problemet selv.. Stakkars han som står med foten ved fremhjula mine når jeg snur på rattet, for der spruter det faktisk servoolje når tanken er full.
Løsningen ble å bestille en "ny" hugget 92mod 900snekke som hadde gått 100.000 (min har gått 350k, så det er igrunn ganske "nytt" i forhold). Etter å ha satt inn denne, så er livet en dans på roser, og flaska med aft-olje som står i dørlomma blir ikke brukt lenger.
(Det skal sies at dette var før jeg ble kjent med Ingvar, som jeg nå vet kan gjøre det meste med Saab og som viste meg forumet her)
Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Nei, er desverre ikke medlem.
har såvidt krøpet litt under bilen i dag. tror det lekker fra undersiden av tanken/reservoaret (snekka??) og på høyre side av tanstaget ett sted. noe nøyere har jeg ikke fått sjekket for det er så vått over alt at det er vanskelig å bedømme hvor lekssjen kommer fra.
Andreas
har såvidt krøpet litt under bilen i dag. tror det lekker fra undersiden av tanken/reservoaret (snekka??) og på høyre side av tanstaget ett sted. noe nøyere har jeg ikke fått sjekket for det er så vått over alt at det er vanskelig å bedømme hvor lekssjen kommer fra.
Andreas
Det er også vanelig at det begynner og lekke i fra selveste koblingene på tanken.. dette gjelder 16v motorene da.. hvis du har 16v så ta og stam litt på klemmene og se om lekasjen gir seg.. hvis det er oljete i området rundt luftinntaket på cupe vifta, så er det nok der oppe..
det eneste tipset jeg hadde..
Mvh. Pål
det eneste tipset jeg hadde..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Dette hørtes igrunn akkurat ut som hos meg det. Vet ikke om du har 16v eller ikke, men jeg har det og hadde igrunn mer eller mindre akkurat samme symptomene.AndreasE skrev:Nei, er desverre ikke medlem.
har såvidt krøpet litt under bilen i dag. tror det lekker fra undersiden av tanken/reservoaret (snekka??) og på høyre side av tanstaget ett sted. noe nøyere har jeg ikke fått sjekket for det er så vått over alt at det er vanskelig å bedømme hvor lekssjen kommer fra.
Andreas
Siden jeg kan fint lite om bil, fikk jeg en servosnekka mi til 2500 inkl mva og frakt pr post fra hamar til trondheim (det kommer noen kr i montering og forstillingssjekk også i såfall).
Jeg vet de som kan mer enn meg har fikset akkurat dette selv med å skifte alt av pakninger og slikt (ref: Ingvar litt lenger opp i tråden), men jeg kan ikke så mye (hvertfall ikke enda) og endte opp med denne løsningen.
Det kan jo også være noen som bruker forumet som kan ha hugget en saab av din type selv også, og har ei servosnekke å selge deg? Verdt et forsøk hvertfall
A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
jeg har 8 vent 85 mod med "løs pumpe" på høyre side av motoren (der det er så romslig på turboløse modeller). tror det lekker på undersiden av tanken/pumpen (er en enhet på min). dette er skrått ovenfor høyre side av tannstaget, der det og er bløtt. håper det drypper ned dit fra pumpa, altså at det bare lekker et sted.... de to slange-koblingene forran på pumpa er tørre.
får prelle alt fra hverandre en dag å ta en titt. kan det være så enkelt som simmerringen bak remskiva, rundt pumpeakslingen?
får prelle alt fra hverandre en dag å ta en titt. kan det være så enkelt som simmerringen bak remskiva, rundt pumpeakslingen?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 feb 2010, 18:05
- Navn: Atle Coward Markussen
- Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: servoolje
Jeg tar opp igjen en gammel tråd.
Skal det ikke være olje i tannstangen i det hele tatt? Den må vel smøres?
Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med selvoppretting som nevnt i en annen tråd. Jeg plukket litt på tannstanga idag (fjernet tre kg grus fra rammevangen) og klarte å nappe av den ene mansjetten. Da kom det ut mye olje... Tenkte at det skulle være olje inni her, men tar jeg feil?
Skal det ikke være olje i tannstangen i det hele tatt? Den må vel smøres?
Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med selvoppretting som nevnt i en annen tråd. Jeg plukket litt på tannstanga idag (fjernet tre kg grus fra rammevangen) og klarte å nappe av den ene mansjetten. Da kom det ut mye olje... Tenkte at det skulle være olje inni her, men tar jeg feil?
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 feb 2010, 18:05
- Navn: Atle Coward Markussen
- Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: servoolje
Jeg smørte godt opp med grease jeg, satser på at det er ok til jeg får byttet tannstang og nederste del av rattstammen.
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007