Hva har jeg gjort???
Moderator: Moderatorer
Hva har jeg gjort???
Hei
Etter å ha kjørt Ford i over 20 år og Mercedes i 7 år gikk vi til anskaffelse av en Saab 9-5 2.0 t Vector Estate 2002 modell.
Men så fant jeg denne siden på nettet.Og det er jo nesten bare elendighet å lese om.Oilsludge,mtorer som har skjært seg,gearkasseproblemer etc.
Hva er det jeg har gjort?Det er bare ca 3 uker siden vi kjøpte bilen.Både jeg og frua liker bilen veldig godt men er det virkelig slik at det er mye problemer med disse bilene?
Vi drar campingvogn på nesten 1800 kg noen uker på sommeren.Tåler Saaben dette eller ryker kassa? Valgte manuell kasse pga at jeg syntes automaten var så ekstremt høyt gearet.
Jeg håper at vi blir fornøyde med bilen.Den er knallgod å kjøre,og så er de pene å se på.
Mvh Kolbjørn
Etter å ha kjørt Ford i over 20 år og Mercedes i 7 år gikk vi til anskaffelse av en Saab 9-5 2.0 t Vector Estate 2002 modell.
Men så fant jeg denne siden på nettet.Og det er jo nesten bare elendighet å lese om.Oilsludge,mtorer som har skjært seg,gearkasseproblemer etc.
Hva er det jeg har gjort?Det er bare ca 3 uker siden vi kjøpte bilen.Både jeg og frua liker bilen veldig godt men er det virkelig slik at det er mye problemer med disse bilene?
Vi drar campingvogn på nesten 1800 kg noen uker på sommeren.Tåler Saaben dette eller ryker kassa? Valgte manuell kasse pga at jeg syntes automaten var så ekstremt høyt gearet.
Jeg håper at vi blir fornøyde med bilen.Den er knallgod å kjøre,og så er de pene å se på.
Mvh Kolbjørn
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Hei.
Kjempe bil du har kjøpt. Har også en 2002 mod som jeg har hatt litt "tull" med. Ulyd i reg.kjede og turbohavari som har blitt byttet og tatt som reklamasjon (8års motor garanti på din modell )
Følg serviceskjema og bytt olje hvertfall hvert år
Har flere kjenninger som har liknende problem med sine biler, både Mercedes, Volvo, Toyota og Mazda. Det største problemet har vel egentlig vært hvordan forhandleren har "taklet" disse tinga. Selv bruker jeg Bilpaviljongen på Sola, og er strålende fornøyd med de.
Kjempe bil du har kjøpt. Har også en 2002 mod som jeg har hatt litt "tull" med. Ulyd i reg.kjede og turbohavari som har blitt byttet og tatt som reklamasjon (8års motor garanti på din modell )
Følg serviceskjema og bytt olje hvertfall hvert år
Har flere kjenninger som har liknende problem med sine biler, både Mercedes, Volvo, Toyota og Mazda. Det største problemet har vel egentlig vært hvordan forhandleren har "taklet" disse tinga. Selv bruker jeg Bilpaviljongen på Sola, og er strålende fornøyd med de.
Mvh
Eimund
Eimund
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Hei og gratulerer med en solid bil.
Så lenge motorn får den mengden olje som er påkrevd og den har oppgradert veivhusventilasjon trenger du ikke være redd for slark i registeret. Vet om 9-5'er som har gått rett opp under 300k km uten og ha skiftet turbo eller balanse/register. Hvor langt har din gått?
Har ennå til gode og høre om girkasser som har havarert på disse bilene. Sånn ellers har du ikke noe spesielt og bekymre deg over så lenge du er flink med og overholde serviceintervallene
Så lenge motorn får den mengden olje som er påkrevd og den har oppgradert veivhusventilasjon trenger du ikke være redd for slark i registeret. Vet om 9-5'er som har gått rett opp under 300k km uten og ha skiftet turbo eller balanse/register. Hvor langt har din gått?
Har ennå til gode og høre om girkasser som har havarert på disse bilene. Sånn ellers har du ikke noe spesielt og bekymre deg over så lenge du er flink med og overholde serviceintervallene
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
Hei igjenn
Jeg kjøpte bilen hos Møller i Haugesund.Dette er Volkswagen,Audi og Skodaforhandler.Prisen lå langt under prisene hos Saabforhandleren.
Men jeg har fått et veldig bra inntrykk av Saabforhandleren i Haugesund og kommer til å ta all service hos dem.
Jeg hadde veldig god tro på Saab.Har en bror som har en 9000 som har fungert veldig godt i snart 300 000 km.Så da jeg gikk inn på disse sidene ble jeg mildt sagt skremt.Saab har jo hvert kjent for å bygge solide slitere.Og inntrykket så langt er bra.Bilen er stille og når en lukker dørene låter det enda bedre enn Mercedesene jeg har hatt.
Men dersom jeg skal oppleve motorhavari etc,så spørs det om jeg ikke bør se meg om etter noe annet.Det er ingen ulyder i motoren enda i allefall.Bilen har akkurat passert 110 000 km.
Mvh Kolbjørn
Jeg kjøpte bilen hos Møller i Haugesund.Dette er Volkswagen,Audi og Skodaforhandler.Prisen lå langt under prisene hos Saabforhandleren.
Men jeg har fått et veldig bra inntrykk av Saabforhandleren i Haugesund og kommer til å ta all service hos dem.
Jeg hadde veldig god tro på Saab.Har en bror som har en 9000 som har fungert veldig godt i snart 300 000 km.Så da jeg gikk inn på disse sidene ble jeg mildt sagt skremt.Saab har jo hvert kjent for å bygge solide slitere.Og inntrykket så langt er bra.Bilen er stille og når en lukker dørene låter det enda bedre enn Mercedesene jeg har hatt.
Men dersom jeg skal oppleve motorhavari etc,så spørs det om jeg ikke bør se meg om etter noe annet.Det er ingen ulyder i motoren enda i allefall.Bilen har akkurat passert 110 000 km.
Mvh Kolbjørn
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg e sikker på du finne liga møye "negativ" info på andre bilklubb siår ang deiras merke.
huska at her e alt samla på 1 plass og då hørres det møye verre ut.
å dra tunge hengarslep e ingen problem. min far drog ein båt opp og ner te Bømlo fra Stavanger gjennom rennfast og trekansambandet x antall ganga uten problem
hvis det e 150hk du har så anbefale eg deg et steg 1 chip siden du ska dra campingvogn. då har du ingen problem med å holda trafikken sjøl i oppøvebakka.
min far hadde det i sin 2000 estate aut. og han hadde ingen problem med å holda 80-90 km/t opp tunnellane.
huska at her e alt samla på 1 plass og då hørres det møye verre ut.
å dra tunge hengarslep e ingen problem. min far drog ein båt opp og ner te Bømlo fra Stavanger gjennom rennfast og trekansambandet x antall ganga uten problem
hvis det e 150hk du har så anbefale eg deg et steg 1 chip siden du ska dra campingvogn. då har du ingen problem med å holda trafikken sjøl i oppøvebakka.
min far hadde det i sin 2000 estate aut. og han hadde ingen problem med å holda 80-90 km/t opp tunnellane.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
.
Gå inn på http://www.mercedsfreaken.com og se under forum...........
Kan lese om div problemer der også som du kanskje trodde dyre Mercer ikke hadde.....
Bare for å forsvare Saab litt.Saab er ikke perfekt og har sine feil.Men det finner du ingen biler som er!Mye bestemmes av bilholdet til eieren selv.Service og vedlikehold etterhvert kommer du aldri unna.
Kan lese om div problemer der også som du kanskje trodde dyre Mercer ikke hadde.....
Bare for å forsvare Saab litt.Saab er ikke perfekt og har sine feil.Men det finner du ingen biler som er!Mye bestemmes av bilholdet til eieren selv.Service og vedlikehold etterhvert kommer du aldri unna.
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
Først og fremst vil jeg si: Gratulerer med kjempebil, den e bunnsolid og trofast.. Min har forøvrig rullet 318 tusen, før den tok turen i grøfta i vinter, men alt gikk på forsikringen så nå er den god som ny, med ny motor og greier ..
JEg har har en chippet Vector Estate 2002 modell 9-5, med automat og det RIVER som f.....Bilen er bunnsolid, og etter litt hardt arbeid, greide jeg også å overbevise samboeren min om at saab e tingen.. NÅ om dagen e det bare saab, saab og atter saab som står i hodet på henne gitt, og jeg må nesten bære henne med meg hjem fra saab forhandleren hver gang vi er innom og kikker Drømmen hennes er en Saab 9-3 Aero Cab
Ellers så kan jeg vel si at saab 9-5 har vunnet flere krasj tester, og er over snittet mer sikker i en event kræsj
Fattern hadde forøvrig en Saab 99 Gl combi coupe automat, den var ny , tidlig på 1970 tallet, engang tidlig på 1990 tallet røyk automaten, og da skiftet de ut automat kassen og satte inn en manuell, så varte den jaggu meg enda noen år..Deretter ble det to stk 900 s, før han kjøpte seg 9-5 Estate 2000 modell SE versjon
Du kommer aldri til å angre på at du valgte saab Kjør og nyt den overlegne kjørecomforten i 9'5n din
Men ja, jeg slutter meg til ett innlegg lengre oppe her om å chippe den opp med steg 1 ja..
JEg har har en chippet Vector Estate 2002 modell 9-5, med automat og det RIVER som f.....Bilen er bunnsolid, og etter litt hardt arbeid, greide jeg også å overbevise samboeren min om at saab e tingen.. NÅ om dagen e det bare saab, saab og atter saab som står i hodet på henne gitt, og jeg må nesten bære henne med meg hjem fra saab forhandleren hver gang vi er innom og kikker Drømmen hennes er en Saab 9-3 Aero Cab
Ellers så kan jeg vel si at saab 9-5 har vunnet flere krasj tester, og er over snittet mer sikker i en event kræsj
Fattern hadde forøvrig en Saab 99 Gl combi coupe automat, den var ny , tidlig på 1970 tallet, engang tidlig på 1990 tallet røyk automaten, og da skiftet de ut automat kassen og satte inn en manuell, så varte den jaggu meg enda noen år..Deretter ble det to stk 900 s, før han kjøpte seg 9-5 Estate 2000 modell SE versjon
Du kommer aldri til å angre på at du valgte saab Kjør og nyt den overlegne kjørecomforten i 9'5n din
Men ja, jeg slutter meg til ett innlegg lengre oppe her om å chippe den opp med steg 1 ja..
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Her hjelper vi hverandre med ting vi lurer på, og problemer vi har/må ha hatt, blir delt med andre. Så førster gangen en besøker forumet vårt, så kan det nok se litt skremmende ut kanskje..Kolbjørn skrev:Hei igjenn
Jeg kjøpte bilen hos Møller i Haugesund.Dette er Volkswagen,Audi og Skodaforhandler.Prisen lå langt under prisene hos Saabforhandleren.
Men jeg har fått et veldig bra inntrykk av Saabforhandleren i Haugesund og kommer til å ta all service hos dem.
Jeg hadde veldig god tro på Saab.Har en bror som har en 9000 som har fungert veldig godt i snart 300 000 km.Så da jeg gikk inn på disse sidene ble jeg mildt sagt skremt.Saab har jo hvert kjent for å bygge solide slitere.Og inntrykket så langt er bra.Bilen er stille og når en lukker dørene låter det enda bedre enn Mercedesene jeg har hatt.
Men dersom jeg skal oppleve motorhavari etc,så spørs det om jeg ikke bør se meg om etter noe annet.Det er ingen ulyder i motoren enda i allefall.Bilen har akkurat passert 110 000 km.
Mvh Kolbjørn
Det er ikke mange av oss som har hatt motorhavari, men her er brukere med alle modeller fra 99 til flett nye 9-5 og 9-3, noen trimmer svært så hardt, andre ikke i det hele tatt. Så liiitegranne problemer oppstår underveis.
Ang. kvalitet: Har bekjente som har både Audi og Merc, det er da ting som ryker der og...
Med å følge serviveheftet, så blir du helt sikkert fornøyd!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Takk.Nå føler jeg meg mye bedre.Vi er jo veeeeldig fornøyde med bilen da,men vi har kun hatt den siden 10 august.Og den bruker en god del mindre bensin enn siste Mercen vi hadde (1999 mod E 240 V6 bensin).Det som var problemet med Mercen var rusten.Men det dekket garantien.Fikk fikset alle dører samt bagageluken.Blei jo uten bil en uke da for leiebil ble ikke dekket av garantien.
Er overasket over at Saaben har et moment på 240 nm allerede ved 1800 r/min men Mercen`s 2,4 liters V6 har 225 nm ved 3500 r/min.Men så har jo Mercen høyere toppeffekt (170 hk mot Saabens 150).
Har kjørt rundt i Norge,Sverige og Danmark med vår Dethleffs 720 SK siden år 2001.Dette hadde vi tenkt å forsette med etter at vi kjøpte Saab også.Må nok ta noen kg ut av vogna.Den har veid ca 1830 kg ferieklar,så dersom jeg flytter reservehjulet ++ over til bilen,så kommer den nok like under 1800 kg som er det Saaben lovlig kan dra.
Skal dra vogna gjennom Bømlafjordtunnellen i April.Så får vi se hva Saaben er god for.Blir det for tregt så frister det jo med Hirschtrim steg 1.
Prisen på ca 11500.- er jo en ting,men så skal jo staten ha sitt også.Tror det var ca 30 000.- de skulle ha.Så da blir jeg vel innvitert på julebord hos toll og avgiftsdirektoratet resten av livet
Er overasket over at Saaben har et moment på 240 nm allerede ved 1800 r/min men Mercen`s 2,4 liters V6 har 225 nm ved 3500 r/min.Men så har jo Mercen høyere toppeffekt (170 hk mot Saabens 150).
Har kjørt rundt i Norge,Sverige og Danmark med vår Dethleffs 720 SK siden år 2001.Dette hadde vi tenkt å forsette med etter at vi kjøpte Saab også.Må nok ta noen kg ut av vogna.Den har veid ca 1830 kg ferieklar,så dersom jeg flytter reservehjulet ++ over til bilen,så kommer den nok like under 1800 kg som er det Saaben lovlig kan dra.
Skal dra vogna gjennom Bømlafjordtunnellen i April.Så får vi se hva Saaben er god for.Blir det for tregt så frister det jo med Hirschtrim steg 1.
Prisen på ca 11500.- er jo en ting,men så skal jo staten ha sitt også.Tror det var ca 30 000.- de skulle ha.Så da blir jeg vel innvitert på julebord hos toll og avgiftsdirektoratet resten av livet
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det blir ikke innrapportert fra noe trimfirma til staten nei... det er opptil hver enkelt sin gode samvittighet.... sånn sett har jeg en mage av syrefast stål!Mats900SQR skrev:er vel mere en 30k til staten, nermere dobbelt så mye?
men man MÅ jo ikke betale den avgiften
Dessuten, med de nye, avgassbaserte reglene, en trimmet bil slipper jo ikke ut noe mere enn standard på en sånn Eu- kjøresyklus! Det er jo ikke bånngassmåling heller..
Kolbjørn, det fine dreiemomentet kommer av at nå er du velsignet med turbo, eller som vi sier: En motor uten turbo suger. Er det noen som kan turbo er det Saab. (og så kanskje Porsche da, men det er jo noe annet )
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
kjekke bil det der.vel det svakeste punktet på Saabene er vel Tuboen ( dem med 2.0l tubo motoren...disse har Garret Turbo som ikke er spesielt god. men skulle den eventuelt ryke så går man for en større turbo fra 2.3 literen..denne skal være nesten skuddsikker.
Som alle andre biler krever den regelmessig service
Hyppige oljeskift og siste veivhusventilasjons oppgraderings kit burde ta hand om det velkjente Oil Sludge problmet. Spesielt viktig dersom bilen blir mye småkjørt( korte avstander osv.) jeg kjører ca 12K i året og skifter olje og filter 2 ganger i året.
Men for å være ¨på den sikre siden går det ann å ta ned bunnpanna og rense denne. følger du service intervallene til saab har du 8 års motorgaranti.
ellers er det en god bil.. jeg er meget fornøyd med min 2001 modell etter å ha hatt den i ca halvt år.
Som alle andre biler krever den regelmessig service
Hyppige oljeskift og siste veivhusventilasjons oppgraderings kit burde ta hand om det velkjente Oil Sludge problmet. Spesielt viktig dersom bilen blir mye småkjørt( korte avstander osv.) jeg kjører ca 12K i året og skifter olje og filter 2 ganger i året.
Men for å være ¨på den sikre siden går det ann å ta ned bunnpanna og rense denne. følger du service intervallene til saab har du 8 års motorgaranti.
ellers er det en god bil.. jeg er meget fornøyd med min 2001 modell etter å ha hatt den i ca halvt år.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det står Garret i 2.0 OG I 2.3. Ryker ikke spesielt ofte, men turboen i 9-5 AERO er en Mitsubishi, denne er kjent for å være en bedre konstruksjon, og "skuddsikker" så lenge den får normalt tilsyn, dvs oljeskift på motoren og litt nedkjøling etter hardkjøring.Dopus skrev:kjekke bil det der.vel det svakeste punktet på Saabene er vel Tuboen ( dem med 2.0l tubo motoren...disse har Garret Turbo som ikke er spesielt god. men skulle den eventuelt ryke så går man for en større turbo fra 2.3 literen..denne skal være nesten skuddsikker.
Som alle andre biler krever den regelmessig service
Hyppige oljeskift og siste veivhusventilasjons oppgraderings kit burde ta hand om det velkjente Oil Sludge problmet. Spesielt viktig dersom bilen blir mye småkjørt( korte avstander osv.) jeg kjører ca 12K i året og skifter olje og filter 2 ganger i året.
Men for å være ¨på den sikre siden går det ann å ta ned bunnpanna og rense denne. følger du service intervallene til saab har du 8 års motorgaranti.
ellers er det en god bil.. jeg er meget fornøyd med min 2001 modell etter å ha hatt den i ca halvt år.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Sjekka serviceheftet og alle servicer var fulgt men 90 000 km servicen manglet stempel i heftet.Videre var det skiftet olje hver 10 000 km.
Frua trengte ikke å bli overtalt til å like Saab.Både hun og jeg har alltid likt disse bilene.Det er noe eget med Saab som ikke de andre bilene har.Eget spesiellt design.Tidløse så de blir ikke så fort gammeldagse som f.eks Toyota som skifter modeller oftere enn je g skifter sokker.
Håper og tror at vi blir fornøyde.Bilen er jo så god å kjøre at jeg velger lange omveier når jeg skal ut for å handle.Og ofte glømmer jeg noe slik at jeg får en handletur til.
Mvh Kolbjørn
Frua trengte ikke å bli overtalt til å like Saab.Både hun og jeg har alltid likt disse bilene.Det er noe eget med Saab som ikke de andre bilene har.Eget spesiellt design.Tidløse så de blir ikke så fort gammeldagse som f.eks Toyota som skifter modeller oftere enn je g skifter sokker.
Håper og tror at vi blir fornøyde.Bilen er jo så god å kjøre at jeg velger lange omveier når jeg skal ut for å handle.Og ofte glømmer jeg noe slik at jeg får en handletur til.
Mvh Kolbjørn