16v sugemotor til T16 (og900)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

16v sugemotor til T16 (og900)

Legg inn av Vangen N622 » 02 okt 2007, 03:04

Har en Saab 900 16v -90 for hånda til en billig penge. Er det mye pes å bygge om til turbomotor? Skal uansett plukke ned motoren og skifte det meste av slitedeler. Regner med at f.eks kamakslingene må byttes mot noen fra en turbo motor og eksosmanifoild. Men alt i alt så er det mulig? :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 02 okt 2007, 03:05

Glemte å føye til at motoren til syvende og sist skal ned i bilen jeg har nå, da delebilen skal på dynga. :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 okt 2007, 10:14

ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..

gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende 8)

MVh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 02 okt 2007, 10:15

Hvis jeg husker riktig fra mine og900 T8 dager, så er det ikke mulig å bygge om en i16 motor til en T16 motor. Forskjellene er for store.
Hvis du har lyst til å bygge om til T16 så er det skrevet massevis om det på forumet, og jeg regner med at de som har gjort en slik operasjon snart kommer med gode råd...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 02 okt 2007, 10:30

Datapaal N526 skrev:ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..

gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende 8)

MVh. Pål
Skal ikke gjøre det så heftig, skal bare ha en motor som tåler litt trim og kan kjøres et par sesonger på bane. Skal ikke være i daglig bruk.

Men hva som skulle være forskjell mellom i16 og t16 på blokk og topp bortsett ifra forskjellige tider på kamakslingen? Annen kompresjon?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2007, 10:37

Det er fullt mulig å bruke blokka fra en 16i, men det er mange forskjeller:

Annen komp (dvs innmat i blokka), oljeretur fra turbo (trengs hull i blokka), annet grenrør, dyser, boks, LMM, vann/olje rør og kjøleslanger, clutch osv osv... Altså er det mulig, men aldri i livet verdt det. Dette var da også nettopp oppe i en annen tråd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 02 okt 2007, 14:45

Okay, jeg skjønner, men da legger jeg det på is. Takk for råd. :)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 02 okt 2007, 15:00

Den gale finnen har iallfall klart det, original 16V I motor med ettermontert turbo...
viewtopic.php?t=15544&highlight
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2007, 15:12

Macgeier skrev:Den gale finnen har iallfall klart det, original 16V I motor med ettermontert turbo...
viewtopic.php?t=15544&highlight
Fortausmekanisk institutt... :roll:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 okt 2007, 21:01

Det er ikke sant at man ikke kan sette en turbo på en sugemotor. Det går faktisk utmerket og man får både flere hester og mere deriemoment på de rette stedene. MEN det blir aldrig en ekte turbomotor som kan trimmes og herjes med av hvermannsen uten å knele. Skal man sette turbo på en sugemotor må man vite hva man gjør og så klart holde ladetrykket på meget moderate nivåer. Det er jo egentlig dette som kalles turbokitt som fås kjøpt til diverse japsebiler.[/url]
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 okt 2007, 23:17

Hovedforskjellen på motorene er vel at stemplene har forskjellig topp. Turboen har en nedsenking i stempeltoppen for å redusere kompresjonen. Kamakslene er etter hva jeg husker fra mine 9k T16 de samme, bortsett fra modeller før M86. Lager er også de samme såvidt jeg husker.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 03 okt 2007, 00:26

Planen er banebil, så da må jeg ha noe skuddsikkert. Tenker på ladding opp mot 1.5 bar ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 okt 2007, 00:35

Vangen N622 skrev:Planen er banebil, så da må jeg ha noe skuddsikkert. Tenker på ladding opp mot 1.5 bar ;)
Tryggeste er uten tvil og hente seg en hel bil i Sverige. Bytt til en råere insprøytning så kan du ha mye morro =)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 03 okt 2007, 00:57

Ja men jeg har jo så mange biler her i Norge! :p
Saab er livet! :)

Svar