Biltema hadde statoil, men nå er det andre leverandører, men er en av de store..Macgeier skrev:Det morsomme er at olja til Statoil er den samme du får kjøpt på Biltema og Felleskjøpet som begge kjøper fra Statoil, samme olje, samme spesifikasjon. Forskjellen er merkelappen på kanna, og prisen da...KongerudN344 skrev:Tviler dessuten på at en olja til statoil som koster 189 kr er veldig mye bedre enn bilrekvisitabutikken sin til 79 kr. Det være seg carlube eller Q8.
oljeskift
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Styrer med DAB og AUX
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Tror nok også det kan være forskjeller ja.. Men neppe så mye at det er verdt å bruke 100 kr per liter.
Har hørt mange rare historier rundt omkring når det gjelder olje. Blant annen at biler som har brukt MASSE olje plutselig slutter å bruke det når man bruker Quaker State, olje som blir som vann og vice versa...
Har hørt mange rare historier rundt omkring når det gjelder olje. Blant annen at biler som har brukt MASSE olje plutselig slutter å bruke det når man bruker Quaker State, olje som blir som vann og vice versa...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Mobil tapte i -99 ett søksmål mot Castrol ang. dette å kalle en olje for "syntetisk", dermed kan i prinsipp alle kalle oljen "sin" for det. Mange "syntetiske" oljer( det fleste) er høykvalitets mineralolje tilsatt additiver. En "ekte" syntetolje er RedLine, som er basert på esterolje, som igjen er laget av animalske fettsyrer.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Jeg fylte Agip 5w 40 på min bil ved siste oljeskift. Ser ut til at den fungerer bra ihvertfall. 250 kr for 4 liter er ikke så værst. Helsyntetisk olje..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
har kjørt et halvt år nå snart med biltema helsyntetisk på 9-5`en... funker bra det. rimlig (men ok og godkjente specs) olje og oftere oljeskift tror jeg er bedre for bilen enn dyr merke olje og lange intervaller. skifter 2 ganger i året med min kjørelengede 10-12k, kanskje litt for ofte...men man kan vel aldri skifte olje for ofte...har gjort det slik på alle bilene jeg har hatt...oljeskift to ganger i året. ett får vinteren og ett ut på vårparten.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
For å ta ein reply på eige innlegg. Sjekka litt spesifikasjonar idag, og det viser seg at Mobil1 0W40 oppfyl GM-LL-A-025 spesifikasjonane, so då vert det vel ein slik olje til femman for min del.Hjelle, N6 skrev:Hm, er snart dags for oljeskift på femman, kanskje gå ned til 0W40 då kanskje...Ingvar N629 skrev: Tar også med et par sitater fra DrBoost:
DrBoost skrev:Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!Boosten har også frarådet bruk av Mobil1 5W50 i B235R.DrBoost skrev:En 15W-50 olja i en B235R med standard smörjsystem är tokfel.
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: oljeskift
Drar fram en gammel tråd igjen...
Skal snart skifte olje og filter på min '86 9000 Turbo (Speedparts steg 2). Hva slags viskositet bør jeg bruke (husk på at vi har det kaldt her i nord, og jeg har ikke motorvarmer..), og bør det være helsyntetisk eller holder det med mineral? Motoren bruker iflg. forrige eier littegrann olje, og da er det vel kanskje ikke så lurt med helsynt.?
Skal snart skifte olje og filter på min '86 9000 Turbo (Speedparts steg 2). Hva slags viskositet bør jeg bruke (husk på at vi har det kaldt her i nord, og jeg har ikke motorvarmer..), og bør det være helsyntetisk eller holder det med mineral? Motoren bruker iflg. forrige eier littegrann olje, og da er det vel kanskje ikke så lurt med helsynt.?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: oljeskift
Har nå kjøpt meg Castrol 5-40 helsynt. olje. Dette må da være grei skuring? Håper bilen blir mer lettstartet, siden jeg allerede nå merker at den drar betydelig tyngre på kalde høstmorgener med tilhørende isskraping.
Litt off topic, men er det vanskelig å montere motorvarmer på min 9k T16 1986?
Litt off topic, men er det vanskelig å montere motorvarmer på min 9k T16 1986?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Re: oljeskift
Er 5w-30 bra nå som det er så varmt ute? ser i boka at når det er over 15c så skal man ha 5w-40? litt kjipt når jeg for ikke lenge siden skiftet
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: oljeskift
Husk at det første tallet indikerer smøreegenskaper når olja er kald, jo lavere tall, jo bedre kald-start egenskaper. Det siste tallet indikerer smøreegenskaper når olja er varm. Jo høyere tall, jo mer varme tåler den uten å smøre dårlig. Tror jeg det var.
Sånn motorsport olje har ofte 60 som siste tall.
Sånn motorsport olje har ofte 60 som siste tall.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: oljeskift
Man vinner mere på å bruke et filter med god kaldstartsegenskaper enn å bruke pengene på superduper syntetiske oljer, kan nesten virke som Saab anbefaler 5W/40 for å kompensere for et dårlig filter?freddy85 skrev:Er 5w-30 bra nå som det er så varmt ute? ser i boka at når det er over 15c så skal man ha 5w-40? litt kjipt når jeg for ikke lenge siden skiftet
Er du opptatt av kaldstartsegenskaper så er Bosch F 026 407 005 det beste filteret av de jeg har testet (bortsett fra CSP som stiller i en helt egen klasse).
F 026 407 005 er Bosch sitt nye filter for Saab.
Undersøkelser viser nemmelig at det polske GM Long Life filteret er markedets ubestridte taper når det gjelder kaldstart:
Den klart dårligste "anti drainback" ventil gir det høyeste trykktap på kald olje og tregeste oppbygging av oljetrykk
Har ikke klart å oppdrive noe dårligere kaldstartsfilter, men hvis noen klarer å oppdrive et filter med værre kaldstrtsegenskaper så gi meg et tips så skal jeg teste dette som worst case referanse:lol:
Trykktap kald olje.
Anti drainback Bosch(venstre)og Saab/GM(høyre): Forskjellen er stor, noe som også bevises på trykk målinger.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: oljeskift
Hvor kan man få kjøpt Bosch F 026 407 005 oljefilter (helst ikke nettbutikk)?
Hvilke(n) motoroljetype(r) er aller tryggest å kjøpe for Saab 9-5 99-modell - takknemlig for synspunkter!
Hvilke(n) motoroljetype(r) er aller tryggest å kjøpe for Saab 9-5 99-modell - takknemlig for synspunkter!
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 22 jan 2009, 19:03
- Medlemsnummer: N1613
- Navn: Håkon
- Bil: SAAB 9-5 Estate TID
- Sted: Verdal
Re: oljeskift
Legger inn en tråd fra "Forum Lazzaroni", her er det interssant å lese
http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php ... sc&start=0
http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php ... sc&start=0
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: oljeskift
Vi har jo også en tråd i FAQ her på forumet, som sikkert er vel så relevant for våre motorer.håkon skrev:Legger inn en tråd fra "Forum Lazzaroni", her er det interssant å lese
http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php ... sc&start=0
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan