oljeskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 okt 2007, 21:02

Macgeier skrev:
KongerudN344 skrev:Tviler dessuten på at en olja til statoil som koster 189 kr er veldig mye bedre enn bilrekvisitabutikken sin til 79 kr. Det være seg carlube eller Q8.
Det morsomme er at olja til Statoil er den samme du får kjøpt på Biltema og Felleskjøpet som begge kjøper fra Statoil, samme olje, samme spesifikasjon. Forskjellen er merkelappen på kanna, og prisen da... :lol:
Biltema hadde statoil, men nå er det andre leverandører, men er en av de store..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 okt 2007, 21:04

Tror nok også det kan være forskjeller ja.. Men neppe så mye at det er verdt å bruke 100 kr per liter.

Har hørt mange rare historier rundt omkring når det gjelder olje. Blant annen at biler som har brukt MASSE olje plutselig slutter å bruke det når man bruker Quaker State, olje som blir som vann og vice versa... :roll: :roll: :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 22 okt 2007, 21:09

Mobil tapte i -99 ett søksmål mot Castrol ang. dette å kalle en olje for "syntetisk", dermed kan i prinsipp alle kalle oljen "sin" for det. Mange "syntetiske" oljer( det fleste) er høykvalitets mineralolje tilsatt additiver. En "ekte" syntetolje er RedLine, som er basert på esterolje, som igjen er laget av animalske fettsyrer.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 22 okt 2007, 21:10

Jeg fylte Agip 5w 40 på min bil ved siste oljeskift. Ser ut til at den fungerer bra ihvertfall. 250 kr for 4 liter er ikke så værst. Helsyntetisk olje..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 22 okt 2007, 21:54

har kjørt et halvt år nå snart med biltema helsyntetisk på 9-5`en... funker bra det. rimlig (men ok og godkjente specs) olje og oftere oljeskift tror jeg er bedre for bilen enn dyr merke olje og lange intervaller. skifter 2 ganger i året med min kjørelengede 10-12k, kanskje litt for ofte...men man kan vel aldri skifte olje for ofte...har gjort det slik på alle bilene jeg har hatt...oljeskift to ganger i året. ett får vinteren og ett ut på vårparten.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 23 okt 2007, 17:16

Eg kan anbefala Castrol EDGE sport.
Motoren blei som ny me denne oljå. Koste 1200 for 4 liter.
Men har fiksa meg rabatt på denne. Prøve å skifta kver 7-10,000km.

Ka e andre sine anbefalinger på km intervall på oljebytte ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 okt 2007, 19:00

Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev: Tar også med et par sitater fra DrBoost:
DrBoost skrev:Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!
DrBoost skrev:En 15W-50 olja i en B235R med standard smörjsystem är tokfel.
Boosten har også frarådet bruk av Mobil1 5W50 i B235R.
Hm, er snart dags for oljeskift på femman, kanskje gå ned til 0W40 då kanskje...
For å ta ein reply på eige innlegg. Sjekka litt spesifikasjonar idag, og det viser seg at Mobil1 0W40 oppfyl GM-LL-A-025 spesifikasjonane, so då vert det vel ein slik olje til femman for min del.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: oljeskift

Legg inn av Gandulf N1535 » 18 aug 2008, 13:39

Drar fram en gammel tråd igjen...

Skal snart skifte olje og filter på min '86 9000 Turbo (Speedparts steg 2). Hva slags viskositet bør jeg bruke (husk på at vi har det kaldt her i nord, og jeg har ikke motorvarmer..), og bør det være helsyntetisk eller holder det med mineral? Motoren bruker iflg. forrige eier littegrann olje, og da er det vel kanskje ikke så lurt med helsynt.?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: oljeskift

Legg inn av Gandulf N1535 » 03 sep 2008, 23:59

Har nå kjøpt meg Castrol 5-40 helsynt. olje. Dette må da være grei skuring? Håper bilen blir mer lettstartet, siden jeg allerede nå merker at den drar betydelig tyngre på kalde høstmorgener med tilhørende isskraping.

Litt off topic, men er det vanskelig å montere motorvarmer på min 9k T16 1986?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: oljeskift

Legg inn av freddy85 » 26 apr 2009, 01:06

Er 5w-30 bra nå som det er så varmt ute? ser i boka at når det er over 15c så skal man ha 5w-40? litt kjipt når jeg for ikke lenge siden skiftet

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: oljeskift

Legg inn av Timon » 26 apr 2009, 01:39

Husk at det første tallet indikerer smøreegenskaper når olja er kald, jo lavere tall, jo bedre kald-start egenskaper. Det siste tallet indikerer smøreegenskaper når olja er varm. Jo høyere tall, jo mer varme tåler den uten å smøre dårlig. Tror jeg det var.

Sånn motorsport olje har ofte 60 som siste tall.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: oljeskift

Legg inn av Macgeier » 29 apr 2009, 07:18

freddy85 skrev:Er 5w-30 bra nå som det er så varmt ute? ser i boka at når det er over 15c så skal man ha 5w-40? litt kjipt når jeg for ikke lenge siden skiftet
Man vinner mere på å bruke et filter med god kaldstartsegenskaper enn å bruke pengene på superduper syntetiske oljer, kan nesten virke som Saab anbefaler 5W/40 for å kompensere for et dårlig filter?

Er du opptatt av kaldstartsegenskaper så er Bosch F 026 407 005 det beste filteret av de jeg har testet (bortsett fra CSP som stiller i en helt egen klasse).
F 026 407 005 er Bosch sitt nye filter for Saab.

Undersøkelser viser nemmelig at det polske GM Long Life filteret er markedets ubestridte taper når det gjelder kaldstart:
Den klart dårligste "anti drainback" ventil gir det høyeste trykktap på kald olje og tregeste oppbygging av oljetrykk [-X
Har ikke klart å oppdrive noe dårligere kaldstartsfilter, men hvis noen klarer å oppdrive et filter med værre kaldstrtsegenskaper så gi meg et tips så skal jeg teste dette som worst case referanse:lol:

Bilde
Trykktap kald olje.

Bilde
Anti drainback Bosch(venstre)og Saab/GM(høyre): Forskjellen er stor, noe som også bevises på trykk målinger.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: oljeskift

Legg inn av heihei » 04 mai 2010, 12:54

Hvor kan man få kjøpt Bosch F 026 407 005 oljefilter (helst ikke nettbutikk)?

Hvilke(n) motoroljetype(r) er aller tryggest å kjøpe for Saab 9-5 99-modell - takknemlig for synspunkter!

håkon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 22 jan 2009, 19:03
Medlemsnummer: N1613
Navn: Håkon
Bil: SAAB 9-5 Estate TID
Sted: Verdal

Re: oljeskift

Legg inn av håkon » 04 mai 2010, 16:43

Legger inn en tråd fra "Forum Lazzaroni", her er det interssant å lese :reading:
http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php ... sc&start=0
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: oljeskift

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2010, 17:00

håkon skrev:Legger inn en tråd fra "Forum Lazzaroni", her er det interssant å lese :reading:
http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php ... sc&start=0
Vi har jo også en tråd i FAQ her på forumet, som sikkert er vel så relevant for våre motorer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar