Dumpventil Saab 93
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er jo ganske enkelt, har du lmm på bilen kan man IKKE ha åpen dump.
Har du kun map sensor KAN man ha åpen dump.
Har du kun map sensor KAN man ha åpen dump.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
hehe, så bilen min (T5.2) er en ordentlig sjelden maskin altså
da skal jeg fanden meg prøve å sette på en åpen en på bilen min i dag, bare for å skremme gamle damer på fortauet, hihi.
men da er mitt siste spørsmål.. da må jeg vel tette igjen det hullet som går ned på røret etter luftfilteret da? fra den resirkulerende dumpen mener jeg.
da skal jeg fanden meg prøve å sette på en åpen en på bilen min i dag, bare for å skremme gamle damer på fortauet, hihi.
men da er mitt siste spørsmål.. da må jeg vel tette igjen det hullet som går ned på røret etter luftfilteret da? fra den resirkulerende dumpen mener jeg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
du lariss, sorry at jeg låner tråden din til masse off-topic altså, men nå fikk jeg et problem.
jeg bytta til åpen dump nå, og tetta det hullet som ble igjen åpent.. men bilen steg til rundt 4000rpm med en gang jeg starta den... prøvde å tette alt enda bedre, men samma skjedde.. nå bytta jeg tilbake til den gamle resirkulerende dumpen, hvor alt garantert er tett og alt funker som det skal. samma skjer?!
noen som har noen anelse om hvor falsklufta kommer fra? for det er det jeg regner med at det er?
jeg bytta til åpen dump nå, og tetta det hullet som ble igjen åpent.. men bilen steg til rundt 4000rpm med en gang jeg starta den... prøvde å tette alt enda bedre, men samma skjedde.. nå bytta jeg tilbake til den gamle resirkulerende dumpen, hvor alt garantert er tett og alt funker som det skal. samma skjer?!
noen som har noen anelse om hvor falsklufta kommer fra? for det er det jeg regner med at det er?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
For å lokalisere falskluft er den enkleste måten å kjøpe en boks startgass,for så å spraye der du mistenker en eventuell lekasje kan være. Når motoren drar inn startgassen,vil turtallet øke litt,men merkbart. Lykke tilEdward N812 skrev:noen som har noen anelse om hvor falsklufta kommer fra? for det er det jeg regner med at det er?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
sikker på at du ikke har lmm på din bil? map sensoren står på innsuget så vanskeli at den får falskluft før innsuget da den ikke måler der?..Edward N812 skrev:du lariss, sorry at jeg låner tråden din til masse off-topic altså, men nå fikk jeg et problem.
jeg bytta til åpen dump nå, og tetta det hullet som ble igjen åpent.. men bilen steg til rundt 4000rpm med en gang jeg starta den... prøvde å tette alt enda bedre, men samma skjedde.. nå bytta jeg tilbake til den gamle resirkulerende dumpen, hvor alt garantert er tett og alt funker som det skal. samma skjer?!
noen som har noen anelse om hvor falsklufta kommer fra? for det er det jeg regner med at det er?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
For å gjøre kort prosess på de spekulasjonene så er det jo bare å sjekke prosjekttråden hans: viewtopic.php?t=11752
Som dere ser der så har han MAP-sensor og ingen LMM
Har ingen god ide på hva du har gjort galt jeg Edward, sikker på at du ikke kom borti en kobling med det samme?
Som dere ser der så har han MAP-sensor og ingen LMM
Har ingen god ide på hva du har gjort galt jeg Edward, sikker på at du ikke kom borti en kobling med det samme?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
hei igjen folkens. jeg har fortsatt ingen idè om hva jeg gjorde galt, men jeg har fått vite så mye som at å løsne batteripolene og se om problemet forsvinner gjør susen, hehe..
begynte å bli ganske nervøs nå, hadde tross alt vært nedi der med vinkelsliperen en tur for å få den nye åpne turboXS'en til å passe, hehe. den passa jo ikke på noen av gummislangene, eller rett inn på trykkrøret, om jeg ikke slipte bort forhøyningen av diameteren rett utpå tappen av "av-festet"
begynte å bli ganske nervøs nå, hadde tross alt vært nedi der med vinkelsliperen en tur for å få den nye åpne turboXS'en til å passe, hehe. den passa jo ikke på noen av gummislangene, eller rett inn på trykkrøret, om jeg ikke slipte bort forhøyningen av diameteren rett utpå tappen av "av-festet"
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Hei !
Jeg har en 2001 9-3 T7. Har prøvd litt forsjellige dumper på denne.
Turbo XS og lignende kan ikke anbefales da det rett og slett er for trangt i motor rommert til at disse kan monteres helt knirkefritt.
Ellers har jeg 2 identiske Forge ventiler, en åpen og en lukket.
Den åpne ventilen er en dobbelstemplet versjon som liksom skal være LMM vendlig, men den krever hard fjær for at den skal fungere, å bakdelen blir da at det blir litt turboflutter før den dumper trykket. Med for myk fjær klarer den ikke å holde helt tett å går som ett dass ved lyskryss kjøring.
Kjører nå med resirk ventilen, og letteste fjær på denne. Bilen går som en drøm, å luften blir dumpet selv ved lite pådrag og trykk, absolutt den mest perfekte kombinasjonen synes jeg sammen med T7 motoren. Stempelet brukt inni dumpen er også konisk formet slik at det flower plenty med luft og holder turboen klar til neste gir og neste pådrag. Ventilen jeg snakker om er en Forge FMDV006, med grønn fjær på 1 bar trykk.
MEGET fornøyd me denne å kan bestilles direkte fra Forge Motorsport sine nettsider, det gjorde jeg.
Jeg har en 2001 9-3 T7. Har prøvd litt forsjellige dumper på denne.
Turbo XS og lignende kan ikke anbefales da det rett og slett er for trangt i motor rommert til at disse kan monteres helt knirkefritt.
Ellers har jeg 2 identiske Forge ventiler, en åpen og en lukket.
Den åpne ventilen er en dobbelstemplet versjon som liksom skal være LMM vendlig, men den krever hard fjær for at den skal fungere, å bakdelen blir da at det blir litt turboflutter før den dumper trykket. Med for myk fjær klarer den ikke å holde helt tett å går som ett dass ved lyskryss kjøring.
Kjører nå med resirk ventilen, og letteste fjær på denne. Bilen går som en drøm, å luften blir dumpet selv ved lite pådrag og trykk, absolutt den mest perfekte kombinasjonen synes jeg sammen med T7 motoren. Stempelet brukt inni dumpen er også konisk formet slik at det flower plenty med luft og holder turboen klar til neste gir og neste pådrag. Ventilen jeg snakker om er en Forge FMDV006, med grønn fjær på 1 bar trykk.
MEGET fornøyd me denne å kan bestilles direkte fra Forge Motorsport sine nettsider, det gjorde jeg.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion