effektanlegg og dumpventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
sstil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 17 sep 2007, 17:21
Bil: [IMG]http://i324.pho
Sted: NITTEDAL

Legg inn av sstil » 01 nov 2007, 01:23

kars87 skrev:kas av de kjøpte du? treng eg nokke ekstra til, slanger overganger etc?
Det vet jeg ikke. Men om du ringer de, er jeg sikker på at de er behjelpelige med hva du trenger, for å få den montert. Du burde kjøpe med sopp, for å få den gode lyden..

Ta en kjapp tlf du..


Ståle :o
93 SE COUPE 200HK ORGINAL

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 01 nov 2007, 19:32

kars87 skrev:kas av de kjøpte du? treng eg nokke ekstra til, slanger overganger etc?
Sjekk tilstanden på slangen som styre dympventilen, somregel fordel å bytta te silikonslange her
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 01 nov 2007, 20:13

kars87 skrev:ka e vitsen med den forge dumpen når den ikkje har blow off
Det er blow off uansett om den er resikrulerende eller åpen:P Det sier seg selv at lyden er mindre med sirkulerende men i kombinasjon med open air filer er det bra nok=)

//Johan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 01 nov 2007, 23:12

Johan N828 skrev:
kars87 skrev:ka e vitsen med den forge dumpen når den ikkje har blow off
Det er blow off uansett om den er resikrulerende eller åpen:P Det sier seg selv at lyden er mindre med sirkulerende men i kombinasjon med open air filer er det bra nok=)

//Johan
Men med orginalt filter har du bedre spool up tid :roll: Jeg synes det er viktigere enn kul lyd :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 nov 2007, 22:48

Ottar N398 skrev: Men med orginalt filter har du bedre spool up tid :roll: Jeg synes det er viktigere enn kul lyd :wink:
Med resirk ventil, mener du vel...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 02 nov 2007, 23:39

Ja det er sant. Resirkulerende er og blir best. Er derfor det sitter sirkulerende på banebilen ;)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 03 nov 2007, 03:09

Johan N828 skrev:Ja det er sant. Resirkulerende er og blir best. Er derfor det sitter sirkulerende på banebilen ;)
Hvorfor er resirk bedre egentli? :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 nov 2007, 03:11

Morti skrev:
Johan N828 skrev:Ja det er sant. Resirkulerende er og blir best. Er derfor det sitter sirkulerende på banebilen ;)
Hvorfor er resirk bedre egentli? :roll:
Pusten blir bedre. Har hatt en lang leksjon med Petter om dette.
Luften som sirkuleres blir liksom mer "dyttet" inn i turboen i stedet for at den suger luften:P Muligens akademiske forskjeller bare men det er fremdeles en forskjell.
Har du noe og føye til her Petter???

//J

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 03 nov 2007, 03:18

grunnen er vel heller det at luften skyves over på andre siden av turboen igjen, noe som vil holde turbinen gående og du trenger ikke lade på nytt etter du girer.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 nov 2007, 03:26

Der har vi det ja:P Klarte ikke helt og sette ord på det:P

Resirk eier og det fucker ikke sustemet på bilen din:P Det er en grunn til at Saab en gang i tiden fant ut at ventien skulle være sirkulerende...

//J

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 03 nov 2007, 13:13

Synes jeg leste en plass at den resikulerte luften også var med på å kjøle turboen da denne hadde vært en tur gjennom intercooleren.. hvem vet..
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 03 nov 2007, 20:24

Henrik N449 skrev:grunnen er vel heller det at luften skyves over på andre siden av turboen igjen, noe som vil holde turbinen gående og du trenger ikke lade på nytt etter du girer.
du må nok lade på nytt igjen jo, selv med resirkulerende ventil forsvinner trykket helt lenge før du rekker å gire.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 nov 2007, 14:20

Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:grunnen er vel heller det at luften skyves over på andre siden av turboen igjen, noe som vil holde turbinen gående og du trenger ikke lade på nytt etter du girer.
du må nok lade på nytt igjen jo, selv med resirkulerende ventil forsvinner trykket helt lenge før du rekker å gire.
Enig!
Fördelen med resirk är att den luften slipper bli sugd genom filtret på ny, d.v.s. att turbon suger i sig den lättare.
Annars är det ingen större skillnad, den skillnaden är målbar men knappast märkbar.
Anledningen till att Saab har resirk vet jag inte, men alla bilproducenter av turbo-bilar har resirk.
Personligen tror jag det beror på att dom inte vill sälja bilar som låter "ptshshshsh" vid varje växling.
En standard bil ska vara tyst och komfortabel även om den har en turbo!

Mvh

Ps.
En bil med lmm MÅ ha resirk för så att den bilens hjärna inte misster luft när den ska kalkylera hur mycket bensin den ska använda.

Ds.
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 04 nov 2007, 23:43

Daniel N683 skrev:
quist skrev:Synes jeg leste en plass at den resikulerte luften også var med på å kjøle turboen da denne hadde vært en tur gjennom intercooleren.. hvem vet..
luften som kommer fra luftfilteret er garantert kaldere enn det som har vært gjennom intercooleren.. husk den også har vært gjennom en turbo om ikke er videre kald :wink:
Så sant så sant!
Meen, lufta passerer kompressorhuset så fort at lufta blir ikke varma opp av veggene i turboen.
Det er komprisjonen av lufta som gjør at den blir så varm.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 nov 2007, 01:36

Inte sant.
Hur många här har målt lufttemperaturen efter intercooler vid fullt laddtryck?
I min bil har jag målere som både visar aktuellt värde och loggar dom värdena 100ggr/sec.
Jag har aldrig haft högre temp än utetemp + 10 grader vid fullt laddtryck.
Detta vid 1,8bars ladd.
Då har luften en temp på ca. 160 grader före IC.
En "vanlig" luft-luft IC är inte lika effektiv som den vattenkylda IC i min bil är.
Så luften som blir dumpad är och förblir varmare än utetempen.
Hur stor skillnad det är mellan en vanlig IC och min ska jag låta vara osagt eftersom jag inte har några siffror på det.
Men det har blivit testat på Chalmers Tekniska högskola en gång i tiden.
Tyvärr är inte dom testerna publicerade så att man kan referera till dom eftersom dom blev beställda av Volvo.
Resirk eller inte?
Det är upp till var och en om man inte har Lmm, har man Lmm så må man ha resirk.


Mvh

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar