Drivaksel mansjett og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Drivaksel mansjett og900

Legg inn av AKB » 23 okt 2007, 08:15

Jeg har fått en liten rift i mansjetten som sitter på venstre drivaksel mot hjulnavet. Under kjøring i går kjente jeg det "romlet/klakket". Antar at dette tyder på at fettet som var her har piplet ut og at det oppstår gnisninger (?).

Mine spørsmål er derfor: Hvor lenge kan jeg kjøre med dette før noe mer blir ødelagt? Jeg er ikke så viderekommen i mekking så jeg ser helst at det å skifte en slik mansjett er en enkel operasjon, men jeg frykter det motsatte :( Leste et sted at det finnes universalmansjetter som limes på midten. Vil dette funke i mitt tilfelle? Og hvordan kan jeg da sikre at det er tilstrekkelig med fett i leddet?

Gjelder signaturbilen forresten :)
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 okt 2007, 08:41

helloooo, det anbefales ikke av de aller fleste å bruke disse universalmansjettene, men vi har fler her inne som bare har godord å si om dem.

om du skulle bestemme deg for å bytte mansjetten, så er ikke dette noe vanskelig, det er bare veeeldig grisete ;) ta av hjulet, og de tingene du trenger for å kunne dra bremseskiva ut med et grep på undesiden (tror du må løsne endeleddet og nedre bærekule)

da får du drivknuta di til fri utfoldelse, sammen med en hel del fett på frifot.. rens hele drivknuta så godt du kan, og fyl på med nytt fett (en hel tube!) og monter alt i motsatt vei
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 23 okt 2007, 08:41

Sånne universale mansjetter fungerer helt utmerket! Litt knotete å få på kan være, men mye lettere enn å dra fra hverandre halve bilen :wink:

Det følger med en pose med fett, dette skal være tilstrekkelig.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 23 okt 2007, 08:59

Sånne universale mansjetter fungerer helt utmerket! Litt knotete å få på kan være, men mye lettere enn å dra fra hverandre halve bilen

Det følger med en pose med fett, dette skal være tilstrekkelig.


Må si at lettvintheten her tiltaler meg :) I motsatt fall må jeg vel av med navbolten, som alltid sitter som støpt?

Er det vanskelig å spleise mansjetten? Følger det med lim som er godt nok? Hva vil vente meg når jeg skjærer av den ødelagte mansjetten? Har ikke lyst til å begi meg ut på noe som kan ta for lang tid eller som gir meg mulighet til å fucke opp noe og lage ytterligere problemer for meg selv :)

Kan dette være fremgangsmåten: Skjære løs gammel mansjett, fjerne gammelt fett, prøvetilpasse ny mansjett, fylle mansjetten delvis med fett, tre på, fylle opp med fett, påføre lim, surre sammen med MacGyver-teip (type Gaffa :)) for å sikre god heft, for så et par timer senere fjerne teipen og inspisere det vellykkede resultatet?
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 23 okt 2007, 09:04

Høres ganske bra ut den framgangsmåten din der :wink:

Men jeg ville bytta ut tape med strips! Jeg har aldri brukt noe annet enn slike universalgreier og har ikke opplevd at noen av de har ryki noe før de bør i alle fall... Også så lettvint :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 okt 2007, 11:35

Det følger med bruksanvisning med disse mansjettene, så det er bare å følge den.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 21 nov 2007, 15:19

Da prøver jeg original mansjett i stedet. Ble virkelig frarådet av Mekonomen å bruke universalmansjetten.

Men jeg har problemer med å få av sentermutteren. Jeg har lang nok latmannsarm og riktig dim på pipa, men det bare glipper på mutteren. Må det spesialverktøy til?

Om noen kunne vært så greie å utførlig beskrevet (kanskje også med en enkel håndtegning) for en nybegynner hva som må fjernes for å bytte ytre drivakselmansjett på signaturbilen, ville jeg vært evig takknemmelig. PKK nærmer seg med stormskritt skjønner dere :(
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 21 nov 2007, 16:17

Til sentermutteren er det en stor fordel med en elektrisk muttertrekker, type Clas Ohlsson el. fungerer fint. denne fungerer også fint til boltene til øvre/undre bolter for opphengskuler. Det kan være en fordel å demontere/dra ut hele akselen og bytte mansjetten i fred og ro på en benk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 22 nov 2007, 04:36

jeg har aldri hatt noe problem med navmutteren på og900, bortsett fra at den sitter for løst da, og må etterstrammes.
hvorfor glipper pipa på mutteren? fest den godt innpå mutteren og hopp :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 22 nov 2007, 13:40

Heisann...
Jeg har heller aldri opplevd at disse muttrene sitter så fast,
men at de sitter bra er ikke noe problem.
Men at pipen glipper kan fort bli verre.
Et bra tips er å se om du finner en pipe som er 6-kantet og
ikke 12-kantet.Det er også bra om den ikke er altfor slitt.
Hvis du ikke har, så er det bedre å spørre naboene enn å prøve flere
ganger med en dårlig pipe som allerede har gluppet en gang.

Lykke til...

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 27 nov 2007, 04:22

Hmmm... Når jeg gjorde dette løsnet jeg bare navet fra øvre bærebru og demperen og vippet ut hele navet, og vips så var drivknuta fri..
Skulle det behøve å være så mye vanskeligre enn det?

Edit: Woops! Skulle visst ha sett på bildene fra denne prosessen FØR jeg skrev innlegget.. Dette gjorde jeg selvfølgelig mens jeg allerede hadde bremsene avmontert. Med de på så blir det kanskje litt værre.
Kristian

Svar