Høy km på 9-5, problem?
Moderator: Moderatorer
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Høy km på 9-5, problem?
Sitter og vurderer bytte av bil, og da her jeg et par 04 9-5 i kikkerten som har gått 150.000 pluss minus.
Vet jo at det er flere i klubben som har "långmilare", så jeg tenkte å høre med dere hva som har vært de store problemene med bilene deres?
Anyone?
Vet jo at det er flere i klubben som har "långmilare", så jeg tenkte å høre med dere hva som har vært de store problemene med bilene deres?
Anyone?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Hei Børre!
Min har nå gått 151k på snart 4 år.
Foringer og dempere er byttet.
For ca 6 uker siden hadde jeg min på Saab-verksted for at de skulle gå over "alt" på bilen, og gi meg en tilbakemelding på tilstanden og hva som evnt måtte byttes (+ utføre evnt kampanjer).
Svaret jeg fikk var at dette var en av de beste bilene de hadde sett, av de som hadde kjørt så langt. Alt var "tight og tørt", Det eneste de lurte på om de skulle bytte var den en lykta, da den sto og "dirret" litt.
Jeg tror dette er et resultat av hyppige servicer og "fornuftig" kjøring.
Jeg ville mye heller kjøpt en bil som hadde gått 180k med hyppige servicer (les oljeskift, bytte plugger, filtre osv), enn en som hadde gått 120k og fulgt de offisielle servicintervallene!
Lykke til i jakten
Min har nå gått 151k på snart 4 år.
Foringer og dempere er byttet.
For ca 6 uker siden hadde jeg min på Saab-verksted for at de skulle gå over "alt" på bilen, og gi meg en tilbakemelding på tilstanden og hva som evnt måtte byttes (+ utføre evnt kampanjer).
Svaret jeg fikk var at dette var en av de beste bilene de hadde sett, av de som hadde kjørt så langt. Alt var "tight og tørt", Det eneste de lurte på om de skulle bytte var den en lykta, da den sto og "dirret" litt.
Jeg tror dette er et resultat av hyppige servicer og "fornuftig" kjøring.
Jeg ville mye heller kjøpt en bil som hadde gått 180k med hyppige servicer (les oljeskift, bytte plugger, filtre osv), enn en som hadde gått 120k og fulgt de offisielle servicintervallene!
Lykke til i jakten
Hilsen Ole-P. N-154
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Min har nå gått 274600 km. Jeg har komplett historikk på den, da den alltid har vært på Saab-verksted. Det som har vært byttet av slitedeler er EN bakdemper (98-modellene har visst ikke samme demper-problemene som de nyere, ble gjort om baki der til M99). Ellers har det bare vært tatt service. La oss si det sånn at det skal byttes en del understell... Girolja vært byttet en gang pga at den var treg å få i gir, og nå "synger" kassa mi ørlite. Ellers er det lite og ingenting å sette fingeren på, tight og fin. Tror langkjøringa bare er et pluss mtp oilsludge-problemer, så lenge olja byttes når den skal. Min har aldri bytta kjeder iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Min 2002 vector har nå gått 333336 tusen km... Jeg har skiftet noe foringer bak og begge demperne bak. Angrer ikke en dag på at jeg byttet til gule coni dempere nei
Sist redigert av Vector_95 den 02 des 2007, 20:32, redigert 1 gang totalt.
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Bilen min mangler nå kun et par tusen km. på å ha gått 300000 km.
Jeg har hatt bilen siden den var gått 200000 km.
På den tiden har jeg byttet følgende:
Motor
Starter
Stagene til viskerarmene
En rulle i vindusheisen foran, høyre.
Bremser foran, bak.
Bremsesko til brekken.
Spylerpumpen til frontruten.
Altså ingenting dyrt, bortsett fra motoren.
Det var oilsludge som tok livet av den.
Jeg har også problemer med klimaanlegget, bortimot samme greiene som står nevnt i en annen tråd her på forumet.
Jeg har hatt bilen siden den var gått 200000 km.
På den tiden har jeg byttet følgende:
Motor
Starter
Stagene til viskerarmene
En rulle i vindusheisen foran, høyre.
Bremser foran, bak.
Bremsesko til brekken.
Spylerpumpen til frontruten.
Altså ingenting dyrt, bortsett fra motoren.
Det var oilsludge som tok livet av den.
Jeg har også problemer med klimaanlegget, bortimot samme greiene som står nevnt i en annen tråd her på forumet.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Manuell eller automat?Ingvar N629 skrev: Girolja vært byttet en gang pga at den var treg å få i gir, og nå "synger" kassa mi ørlite.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Manuell.Stalfa skrev:Manuell eller automat?Ingvar N629 skrev: Girolja vært byttet en gang pga at den var treg å få i gir, og nå "synger" kassa mi ørlite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Hepp, hepp Børre. Gratulerer med ny bil. Bytta inn 9-3'n da?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- SPEEDPARTS N327
- 2.0 bar
- Innlegg: 819
- Registrert: 01 jun 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N327
- Navn: Speedparts Norway
- Bil: Norges raskeste SAAB
- Sted: Kjeller Vest 1 - 3
- Kontakt:
Re: Høy km på 9-5, problem?
Hallo BørreBørre N17 skrev:Sitter og vurderer bytte av bil, og da her jeg et par 04 9-5 i kikkerten som har gått 150.000 pluss minus.
Vet jo at det er flere i klubben som har "långmilare", så jeg tenkte å høre med dere hva som har vært de store problemene med bilene deres?
Anyone?
Grattis med ny bil 150" er ikke mye på en slik bil. Min har nå gått 460" på sammen topp osv...
Et lite tips vil vel bli å kjøre en motorrens protec og oljeskift
Ellers får du ha lykke til med 2,3"an som har potensiale
Bænt
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no
www.speedparts.no