dumpventil D1540

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

dumpventil D1540

Legg inn av haarstad » 02 des 2007, 03:13

Heisann :D har en 2002 9-3 turbo som er chipet til 220hk :P
men er ute etter pysj-lyden.. fikk JR innsatsfilter og speedparts avlastningsventil D1540 i dag! men fortsatt ingen lyd :cry:
kan noen hjelpe meg på rett kjøl?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 des 2007, 04:58

Nå har jeg ingen erfaring med 9-3, men det blir vel ikke noe spesielt med lyd av innsatsfilter+resirk. Men resirk+sportluftfilter burde hjelpe. Om du vil kjøre med åpent filter da.

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 02 des 2007, 05:08

hmm..skeptisk te åpent filter..sitter JR sport innsats,merke lydøkning av det,men ikke "rett" lyd,hehe :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 des 2007, 14:12

haarstad skrev:hmm..skeptisk te åpent filter..
Det ville jeg også vært ;) Men det er ikke til å komme unna at resirkventil lager mindre lyd enn en åpen en gjør.

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 02 des 2007, 14:17

det sitter en skrue på toppen,skal man justere den? nå er den skrudd helt igjen. helt ny på derre der skjønner du. har kun hadd bilen en uke :)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 02 des 2007, 19:33

Grunnn til at du ikke hører noe med orginal vs sportfilter er at filteret ligger inni en relativt lydtett boks, da hjelper det lite å bytte filteret inni boksen.
(orginalt pappfilter uten boks ville ti gjengjeld lagd like mye lyd som et sportfilter for å sette det i perspektiv)
En ny resirkulerende dumpventil vil heller ikke lage noen annen lyd enn den orginale, med mindre den holder åpent lengre eller noe juks av det slaget :P
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 02 des 2007, 19:58

så det vil si at jeg har kasta bort 2k??

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 des 2007, 20:06

haarstad skrev:så det vil si at jeg har kasta bort 2k??
Ikke nødvendigvis... Anders her på forumet har en "metode" som innebærer å lage noen nye hull i luftfilterboksen...

Org er luftfilterboksen designet for å minske lyden, men hvis man tar opp noen nye hull/inntak på denne vil du få mer lyd...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 02 des 2007, 20:14

ok :D men får man noe ut av å bytte den orginale ventilen? har trim.220hk.350nm fra bsr :D sitter eisbach fjærer og dempere på den. vet ikke noe om ladetrykk,da det ikke er turbomåler i bilen.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 des 2007, 21:12

Jeg vil ikke si du har kastet bort pengene, den dumpventilen du har kjøpt er da bedre enn den orginale, og holder bedre på trykket, samt at den stenger raskere. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 02 des 2007, 21:16

På den Speedparts ventilen der må du være obs på den justeringen på toppen, likte aboslutt ikke konstruksjonen til den ventilen da en kompis av meg også kjørte på den. Fra esken var den justert slik at den var helt lukket, å ikke fungerte i det hele tatt. Den skruen på toppen der er som en liten bolt, som er hul og har noen huller i siden. Disse må du justere slik at de samsvarer med noen hull i godset på toppen av dumpventilen. Håper du får det til.

Fordelen med en ettermontert dumpventil er at den varer bilens levetid, er servicevenlig og tåler det økede trykket. Samt alle ettermarkeds ventiler har større "hus" for økt luftgjennomstrømning enn den orginale. Ergo litt mer woosh lyd, og turbo får frispinne enda litt mer

Din BSR trim gir ca 1 bar ladetrykk, alt avhengig av lufttemperatur osv.

Er du enda ikke fornøyd med lyden etter dette må du nok kjøpe et åpent luftfilter. Her har BSR et fint kit som ser veldig ryddig og bra ut. Da får du fin suselyd fra turbo, og akuratt passe diskret woosh lyd fra dumpventilen når man girer.

Lykke til !
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 des 2007, 04:11

Da kan jeg jo bare smelle til og si at denne ventilen IKKE kan justeres med skruen på toppen. Den holder bare fast nippelen...!!! Jeg vet at det står på siden til SP at den justeres via denne skruen men det er feil.

Det er også anbefalt og ikke justere ventilen da den er "optimal" fra fabrikk. Skal du ha den strammere så må du skru den fra verandre (deles på midten) og legge inn noen skiver eller lignende. Ellers er den passe.

For og få den riktige lyden så burde du sette inn open air eller borre hull i boksen.

Håper dette var til hjelp=)

//Johan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 des 2007, 04:15

Må også legge til at hvis du har skrudd på skruen på toppen så må du sikre deg at hullet i denne skruen som går til nippelen sitter riktig. Hvis ikke så fungerer det dårlig.

//J

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 des 2007, 07:31

Som jag ser det har du 2 alternativ.
1, Byt till ett öppet luftfilter, något jag egentligen är emot på en bil som används dagligen och har luftmassemåler.
Varför?
Jo, dom renar inte luften lika bra som ett orginalfilter och dom kan lämna oljerester på LMM vilket ödelägger densamma över tid.
2, Borra hull i luftfilterboxen, vilket är att föredra på din bil.
Ta av toppen på luftfilterboxen.
Lyft ur luftfiltret.
Borra 2 stycken 40-50mm stora hull i botten på luftfilterboxen.
Om du är försiktig så kan du borra med boxen på plats i bilen, annars tar du bara ur boxen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 03 des 2007, 09:53

Johan har rett, har denne dumpen selv (men nå kjører brodern med den) og jeg fant fort ut at denne skrua ikke var til å justere noe som helst :D om du vil at den skal åpne lettere må du rett og slett åpne den og kappe fjæra så mye du ønsker. SLETTES IKKE SIKKERT DETTE ER TIL Å ANBEFALE HELLER
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar