Grusom lyd i området rundt drivreima!!!
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Grusom lyd i området rundt drivreima!!!
Hei,
Har en 9-5 1998 modell med en grusom lyd i området rundt drivreimstrammer/dynamo. En skikkelig skjærende lyd når bilen er kald og ved pådrag.. Noen som kjenner til problemet. Har sjekket diverse reimhjul og alt virker tight og fint, finner ikke ut hva det er. Noen som vet? Noen i Stjørdalsområdet som vet eller som kan komme å lytte på??
mobil: 47890000
MVH
Roger Øverland
Har en 9-5 1998 modell med en grusom lyd i området rundt drivreimstrammer/dynamo. En skikkelig skjærende lyd når bilen er kald og ved pådrag.. Noen som kjenner til problemet. Har sjekket diverse reimhjul og alt virker tight og fint, finner ikke ut hva det er. Noen som vet? Noen i Stjørdalsområdet som vet eller som kan komme å lytte på??
mobil: 47890000
MVH
Roger Øverland
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er ikke bare reima som slurer da? Dvs bytt reim...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
takker for svar.. noen som har noe mer??
Reima ble byttet i oktober... har vert å lyttet og kikket nedi der no, og det hørest ut som et dårlig lager, muligens på reimstrammeren. Blir vel bare nødt til å ha den inn på verksted ettersom at jeg ikke finner ut hvor feilen ligger
Har bruktbilgaranti på den enda, den bør dekke dette...
Roger
Reima ble byttet i oktober... har vert å lyttet og kikket nedi der no, og det hørest ut som et dårlig lager, muligens på reimstrammeren. Blir vel bare nødt til å ha den inn på verksted ettersom at jeg ikke finner ut hvor feilen ligger
Har bruktbilgaranti på den enda, den bør dekke dette...
Roger
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Virker stram og fin, bra spenn i reimstrammeren..
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
Høres ut som et av løpehjulene. Det er ikke altid lett å lytte med stetoskop på et rullende hjul.
Bruk heller en 1m vannslange mot øret og vipps du en meget fokusert hørsel "punkthørsel" og kan muligens finlytte deg frem til kilden med dette "sanntids slektive hørsels instumentet"
Hvis ikke det hjelper, ta en flaske WD 40 med sånt tynt rør på og saus inn senteret/akselen på hjulet du tror det er, start opp og hvis lyden forsvinner endrer seg så har du nok funnet lydkilden.
PS. WD40 trikset virker bare hvis det er så slitt og åpent at oljen klarer å trenge inn i lageret.
Bruk heller en 1m vannslange mot øret og vipps du en meget fokusert hørsel "punkthørsel" og kan muligens finlytte deg frem til kilden med dette "sanntids slektive hørsels instumentet"
Hvis ikke det hjelper, ta en flaske WD 40 med sånt tynt rør på og saus inn senteret/akselen på hjulet du tror det er, start opp og hvis lyden forsvinner endrer seg så har du nok funnet lydkilden.
PS. WD40 trikset virker bare hvis det er så slitt og åpent at oljen klarer å trenge inn i lageret.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
takker for tips, skal teste dette i dag etter jobb:):)
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Bare pass på så det ikke kommer olje ned på drivreima!Macgeier skrev:Hvis ikke det hjelper, ta en flaske WD 40 med sånt tynt rør på og saus inn senteret/akselen på hjulet du tror det er, start opp og hvis lyden forsvinner endrer seg så har du nok funnet lydkilden.
PS. WD40 trikset virker bare hvis det er så slitt og åpent at oljen klarer å trenge inn i lageret.
Litt off topic, men med reimer og smøring og gjøre:
Hørte fra fatter'n for ei tid tilbake at det var en mann med heelt ny tresker, også hadde kjerringa fått i oppgave og smøre opp diverse hjul og greier. Men hu syntes de reimene på treskeren også var tørre, så hu smurte like godt inn disse også...og ja...det gikk ikke så bra. Alle reimene måtte skiftes/rengjøres, samt alle drivhjulene måtte rengjøres
Og for de som ikke har sett en tresker, så prater vi om over 40 reimer..
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Hei hei,
takker for alle svar. Nå har jeg hatt en forferdelig uke når det gjelder bil.
Var innom Mekonomen (kjentfolk) for å høre om det kunne fortelle meg hvor denne lyden kom fra. De mente jeg skulle skifte alle reimhjul, for så å satse på at problemet er løst. Jeg var på vei til å bestille hjul da jeg tilfeldig kom på å ringe Din Bil i Tr.heim for å høre hva de mente. Jeg stakk innom med bilen for litt feilsøking. (lånte meg en glimrende 9-3 i mellomtiden:):)) Din Bil sa det ikke var noen ulyd fra aggregat eller reimhjul, men at det var dårlig olje, tett sil --> lavt trykk etc. som var problemet. Ingen lamper lyste!? For å fikse dette skulle de ha horrible 5200,-?!! 5200,- for en oljeskift med motorrens!??!
Han fikk beskjed om å parkere bilen, jeg måtte sjekke priser andre steder.
Din Bil virker ikke som noe sted som yter service. Ikke det at de skal "gi bort" reperasjoner og service. Men makan til sløv og lite entusiastiske mennesker med vilje til å hjelpe er det lenge siden jeg har sett!? Merkelig hvordan enkeltepisoder kan ødelegge et ellers så godt inntrykk jeg hadde av de.
De som solgte meg bilen sjekket pris på et Saab-verksted på andre siden av landet, her ville de bruke ca. 1 time og da med den rabbaterte prisen til bilselgeren. Rundt 2000,- ferdig rensa:):) Problemet er at da må jeg på andre siden av landet (ikke noe særlig for en slitt motor):(
Så til sakens kjerne. Jeg hadde en god motorrens der de plukket ned bunnpanna etc. for 17 000km siden. Er det nødvendig å rense motoren hver 17000 km??
Nå har jeg skifte olje, samme kveld som jeg kom tilbake fra Din Bil. Lyden har ikke blitt noe særlig bedre.
Litt frustrasjon ute å går her nå. Hva pokkern kan jeg gjøre, noen som har kjennskap til problemet? Skulle gjerne ha renset motoren, plukket ned bunnpanna og gjort det meste, men jeg har ikke sted til å gjøre slikt på.
Flott om jeg har noen "hotte" tips på hva som kan være galt, før jeg evt. bruker mer penger på problemet.
takker for alle svar. Nå har jeg hatt en forferdelig uke når det gjelder bil.
Var innom Mekonomen (kjentfolk) for å høre om det kunne fortelle meg hvor denne lyden kom fra. De mente jeg skulle skifte alle reimhjul, for så å satse på at problemet er løst. Jeg var på vei til å bestille hjul da jeg tilfeldig kom på å ringe Din Bil i Tr.heim for å høre hva de mente. Jeg stakk innom med bilen for litt feilsøking. (lånte meg en glimrende 9-3 i mellomtiden:):)) Din Bil sa det ikke var noen ulyd fra aggregat eller reimhjul, men at det var dårlig olje, tett sil --> lavt trykk etc. som var problemet. Ingen lamper lyste!? For å fikse dette skulle de ha horrible 5200,-?!! 5200,- for en oljeskift med motorrens!??!
Han fikk beskjed om å parkere bilen, jeg måtte sjekke priser andre steder.
Din Bil virker ikke som noe sted som yter service. Ikke det at de skal "gi bort" reperasjoner og service. Men makan til sløv og lite entusiastiske mennesker med vilje til å hjelpe er det lenge siden jeg har sett!? Merkelig hvordan enkeltepisoder kan ødelegge et ellers så godt inntrykk jeg hadde av de.
De som solgte meg bilen sjekket pris på et Saab-verksted på andre siden av landet, her ville de bruke ca. 1 time og da med den rabbaterte prisen til bilselgeren. Rundt 2000,- ferdig rensa:):) Problemet er at da må jeg på andre siden av landet (ikke noe særlig for en slitt motor):(
Så til sakens kjerne. Jeg hadde en god motorrens der de plukket ned bunnpanna etc. for 17 000km siden. Er det nødvendig å rense motoren hver 17000 km??
Nå har jeg skifte olje, samme kveld som jeg kom tilbake fra Din Bil. Lyden har ikke blitt noe særlig bedre.
Litt frustrasjon ute å går her nå. Hva pokkern kan jeg gjøre, noen som har kjennskap til problemet? Skulle gjerne ha renset motoren, plukket ned bunnpanna og gjort det meste, men jeg har ikke sted til å gjøre slikt på.
Flott om jeg har noen "hotte" tips på hva som kan være galt, før jeg evt. bruker mer penger på problemet.
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er ikke bare halvtett oljefilter som lager lyd da?
Du har pm.
Du har pm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Den prisen du har fått kan da umulig være bare for et oljeskift?
Har de ikke gitt deg en pris på demontering av bunnpanna meg skikkelig rens av oljesila da?
Ellers så er jo en skikkelig Dieselrens noe som flere her på forumet har prøvd med hell.
Har de ikke gitt deg en pris på demontering av bunnpanna meg skikkelig rens av oljesila da?
Ellers så er jo en skikkelig Dieselrens noe som flere her på forumet har prøvd med hell.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
hei hei,
Joa bruktbilgaranti har jeg. Men jeg får beskjed om at den ikke dekker dette!? Noen som har erfaring med granatier fra fragus? Det står at den skal dekke indre deler av motor, men motorrens og evt. ny oljepumpe? ikke vet jeg. Har forsåvidt fått tips og hjelp i PM fra en her på forumet mtp dieselrens. Men jeg har nok kanskje en "høne å plukke" med bilselger ang. garanti.
Jeg kommer tilbake med utfallet av saken:):)
Ha en flott Saab-helg.
Mvh
Roger Øverland
Joa bruktbilgaranti har jeg. Men jeg får beskjed om at den ikke dekker dette!? Noen som har erfaring med granatier fra fragus? Det står at den skal dekke indre deler av motor, men motorrens og evt. ny oljepumpe? ikke vet jeg. Har forsåvidt fått tips og hjelp i PM fra en her på forumet mtp dieselrens. Men jeg har nok kanskje en "høne å plukke" med bilselger ang. garanti.
Jeg kommer tilbake med utfallet av saken:):)
Ha en flott Saab-helg.
Mvh
Roger Øverland
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096