Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Doof
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 15 des 2007, 06:12
Noen som har tips, evt, verktøy man bør ha?
er en 900 95 mod
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 15 des 2007, 13:34
Presse er et must!
Ellers er det vel en grei jobb

Når jeg gjorde det sist skrudde vi ut hele fjærbeinet og tok det med til et verskted i nærheten som hadde det rette utstyret. Betalte de litt for jobben, tok ca 10 min, også var det tilbake i garasjen og sette det på plass

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 15 des 2007, 20:36
Dette har jeg også gjort, veldig grei jobb!
Er det foran eller bak du skal bytte?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Doof
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 16 des 2007, 20:04
foran jeg skal bytte, man må bruke presse for å få lagere på plass igjen?
noen som har bilder?
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 16 des 2007, 22:57
Må og må, men skjønner ikke hvorfor du ikke skal bruke det når du allikevel må ha presse for å få ut det gamle

Går nok å banke det inn, men jeg ville ikke begynt med det... Tror det blei dårlig med bilder fra den operasjonen der....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Doof
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 16 des 2007, 23:32
hvor lenge er det lurt/trygt å kjøre med det? lager kun litt lyd/risting i høyresving.
Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
-
JC
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 37
- Registrert: 04 nov 2007, 21:14
- Sted: Oslo
Legg inn
av JC » 16 des 2007, 23:37
Det er best å bytte så fort som mulig.
Å kjøre med defekt hjullager er ikke å anbefale. Det sliter på dekk, bremser, drivaksel etc.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 16 des 2007, 23:46
Ikke lurt å kjøre lenge med det nei... Kjørte for lenge med defekte hjullager på OG'en. Resulterte i at bilen havna på planet til NAF og to defekte spindler... DYRT

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Andersfo
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 12 jul 2007, 13:38
- Sted: Oslo
Legg inn
av Andersfo » 16 des 2007, 23:52
Akkurat dette har jeg erfaring med. Kjørte altfor lenge med defekte hjullager og det resulterte i at jeg måtte bytte både spindel og nav i tilegg. En operasjon som i utgangspunktet skulle være rimelig ble utrolig tidkrevende og kostbar. Neste gang jeg hører en ulyd skifter jeg ved første anledning.
-
Doof
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 17 des 2007, 00:35
hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.
Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 17 des 2007, 00:40
Vanskelig å si... Spørs jo litt hvor mye det bråker.. Når det begynner å riste er det for seint

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 17 des 2007, 18:00
Doof skrev:hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.
Damm
Det er vel en del billigere å få skiftet det i Danmark, hvis man velger å få skiftet det på verksted!? Er det ikke?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Doof
- Innlegg: 28
- Registrert: 14 apr 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 18 des 2007, 18:38
Selve lagere var dyrere en i norge. hos mekonomen i Danmark kostet det ca 800 kr. I Norge 554.- Selve verkstedstimene er litt billigere i Danmark en Norge. Skal prøve å bytte i morgen men har minimalt med verktøy.
Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296