Bytte av hjullager NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Bytte av hjullager NG900

Legg inn av Doof » 15 des 2007, 06:12

Noen som har tips, evt, verktøy man bør ha?

er en 900 95 mod
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 des 2007, 13:34

Presse er et must!

Ellers er det vel en grei jobb :wink: Når jeg gjorde det sist skrudde vi ut hele fjærbeinet og tok det med til et verskted i nærheten som hadde det rette utstyret. Betalte de litt for jobben, tok ca 10 min, også var det tilbake i garasjen og sette det på plass 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 15 des 2007, 20:36

Dette har jeg også gjort, veldig grei jobb!
Er det foran eller bak du skal bytte?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Legg inn av Doof » 16 des 2007, 20:04

foran jeg skal bytte, man må bruke presse for å få lagere på plass igjen?
noen som har bilder?
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 16 des 2007, 22:57

Må og må, men skjønner ikke hvorfor du ikke skal bruke det når du allikevel må ha presse for å få ut det gamle :roll: Går nok å banke det inn, men jeg ville ikke begynt med det... Tror det blei dårlig med bilder fra den operasjonen der....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Legg inn av Doof » 16 des 2007, 23:32

hvor lenge er det lurt/trygt å kjøre med det? lager kun litt lyd/risting i høyresving.

Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 04 nov 2007, 21:14
Sted: Oslo

Legg inn av JC » 16 des 2007, 23:37

Det er best å bytte så fort som mulig.
Å kjøre med defekt hjullager er ikke å anbefale. Det sliter på dekk, bremser, drivaksel etc.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 16 des 2007, 23:46

Ikke lurt å kjøre lenge med det nei... Kjørte for lenge med defekte hjullager på OG'en. Resulterte i at bilen havna på planet til NAF og to defekte spindler... DYRT :?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 16 des 2007, 23:52

Akkurat dette har jeg erfaring med. Kjørte altfor lenge med defekte hjullager og det resulterte i at jeg måtte bytte både spindel og nav i tilegg. En operasjon som i utgangspunktet skulle være rimelig ble utrolig tidkrevende og kostbar. Neste gang jeg hører en ulyd skifter jeg ved første anledning.

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Legg inn av Doof » 17 des 2007, 00:35

hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.

Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 des 2007, 00:40

Vanskelig å si... Spørs jo litt hvor mye det bråker.. Når det begynner å riste er det for seint :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 17 des 2007, 18:00

Doof skrev:hvor mangen mil snakker vi om, jeg er i danmark og har kjørt 70 mil på det og skal 70 mil tilbake, så spørsmåle er om jeg må bytte det her.

Damm
Det er vel en del billigere å få skiftet det i Danmark, hvis man velger å få skiftet det på verksted!? Er det ikke?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Legg inn av Doof » 18 des 2007, 18:38

Selve lagere var dyrere en i norge. hos mekonomen i Danmark kostet det ca 800 kr. I Norge 554.- Selve verkstedstimene er litt billigere i Danmark en Norge. Skal prøve å bytte i morgen men har minimalt med verktøy.


Damm
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

Svar