turbotrykksmåler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

turbotrykksmåler

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 13:34

Hei.
Noen som kan fortelle meg kjapt hvor jeg skal plassere t-stykket til måleren?
Evt med bilde... Bilen er en 9-3 02 mod.
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 23 des 2007, 14:26

Følg slangen ut fra avlastningsventilen, også når du er nærmest torpedoveggen, nesten bak spjellhuset, så kan du sette inn t-leddet.
:)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 14:53

men den slangen fra avlastningsventilen går jo inn i en slags elektronisk greie. skal t-stykket inn før den?
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 des 2007, 15:06

går det an å sette den inn etter den? hehe. vakuumslangen tar vel slutt i den elektroniske dingsen. bare sett den inn før du.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 15:06

og hvor er den beste plassen å trekke vakumslangen gjennom? Gjennom og opp med diskanten må jo være ideelt, men hvor er "gjennom"?
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 15:08

ha ha ha.. Av og til burde jeg sjekke før jeg spør :oops:
Men lurer fremdeles på hvor jeg skal gå gjennom torpedoveggen...
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 des 2007, 16:45

Bilen din har vel T7, da bør du sette t-stykket på slangen til bensintrykksregulatoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 16:58

har t7 ja.. Hvorfor må jeg det? Kan jeg ikke ha det på ledningen fra avlastningsventilen?
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 23 des 2007, 18:41

freshman skrev:og hvor er den beste plassen å trekke vakumslangen gjennom? Gjennom og opp med diskanten må jo være ideelt, men hvor er "gjennom"?
Jeg gikk bak den sikringsboksen som er der, å inn i et hull sammen med noen andre ledninger slik at jeg havna rett over pedalene en plass. Måtte ned me dekselet under rattet og trakk så vakumslangen opp på siden av dashbordet å opp der hvor høyttaleren er. Strøm tjuvkoblet jeg inn på den bryteren som regulerer lys styrken i dashbordet. Press denne på basksiden og ut fra der hvor den sitter, tjuvkoble en + ledning å trekk så opp på siden av høytaleren. - ledning kobler du i et feste på karroseriet en plass. Så har du lys i måleren når du vrir om tenningen, samt kan justere lys styrken på målerene dine sammen med resten av dashbordet.
Monter så instrumentet i en modelltilpasset A-stolpe holder og koble ledninger.

Lykke til !
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 23 des 2007, 19:05

må jeg ta ut hele sikringsboksen for å komme til den åpningen?
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 des 2007, 00:06

freshman skrev:må jeg ta ut hele sikringsboksen for å komme til den åpningen?
løsner bare en 10mm plastmutter og løfter opp boksen og bikker den fremover så kommer du til.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar