TCS CTRL lampe 9000 CS

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

TCS CTRL lampe 9000 CS

Legg inn av jaktry » 05 jan 2008, 01:01

var ute å kjørte her en kveld det kom snø og det blei en del hjulspinn. plutselig begynte den røde TCS CTRL lampa å lyse og TCSen virka ik lenger. kjørte et stykke før jeg stoppa, skrudde av tenninga og deretter på igjen. Nå var lampa vekk og TCS fungerte.

Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd?

Bilen er en m92 9000 CS 2,3T aut

Mvh Jakob Trydal
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 05 jan 2008, 01:11

Var akkurat samme med min for en stund siden. Høyst sannsynlig er det sikkerhetsventilen som sitter på torpedoveggen som gjør det. Jeg fikk skiftet den og calibrert systemet på nytt, og alt har funket fint etterpå. Men det gikk nesten to år hos meg fra de første symptomene til det ble for ille å leve med.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 05 jan 2008, 01:18

Var forresten Tor N12 her på forumet som hjalp meg med problemet. Er visstnok ikke mange i Norge som har mer peiling på TCS-systemet i 9000 enn han. Anbefaler å ta kontakt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 jan 2008, 01:22

Ikke godt å si uten at du har fått lest av feilkodene men ut fra beskrivelsen din så høres det ut som om det er sikkerhetsventilen på torpedoen som har slått ut da vil bilen gå i limp home slik at den går over til gasswire istedet for elektronisk gass-styring.

Når du stopper og starter bilen på nytt så går den tilbake til vanliog drift så fremt ikke noe er galt..

Ikke uvanlig at det blir feil på disse sikkerhetsventilene men det kan også være spjellhuset (det er dyyyyrt), dårlig kontakt eller dårlige vacumslanger.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 05 jan 2008, 01:25

okei takk for svar!
ska få lest av feilkoder på mandagen, så foresten at noen av vakumslagene var litt dårlige så ska prøve å bytte de...
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 05 jan 2008, 01:26

Nei, nytt spjeldhus til 19000,- er neppe det som frister mest å bruke penger på i disse etterjuls-tider :wink:

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 05 jan 2008, 01:29

%&"&# så dyrt...huffameg..nei d håper jeg virkelig ikke
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 05 jan 2008, 01:41

Går an å bytte om ventilen på torpedoveggen med den som sitter på venstre forskjerm, ved siden av batteriet, for å elliminere fikk jeg tips om, men det forutsetter jo at feilen inntreffer ofte.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jan 2008, 19:15

Start med å bytte vaccumslangane, går med ca. 5 meter om eg ikkje huskar heilt feil.

Svar