Nå har jeg prøvd å lufte clutchen, men clutchen går bare halvveis ut, etter gjentatte forsøk, clutchen funker bare halvveis. Hva kan problemet være? utslitt clutch?
Lufting av clutch...?
Moderator: Moderatorer
Lufting av clutch...?
Har en Saab 99(1984), I det siste har clutchen begynt å ta mindre å mindre. Nå er det så ille at jeg ikke kan gire for clutchen tar såpass lite.
Nå har jeg prøvd å lufte clutchen, men clutchen går bare halvveis ut, etter gjentatte forsøk, clutchen funker bare halvveis. Hva kan problemet være? utslitt clutch?

Nå har jeg prøvd å lufte clutchen, men clutchen går bare halvveis ut, etter gjentatte forsøk, clutchen funker bare halvveis. Hva kan problemet være? utslitt clutch?
- Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Lufting av clutch...?
Prøv å søka litt....Chenial skrev:Har en Saab 99(1984), I det siste har clutchen begynt å ta mindre å mindre. Nå er det så ille at jeg ikke kan gire for clutchen tar såpass lite.
Nå har jeg prøvd å lufte clutchen, men clutchen går bare halvveis ut, etter gjentatte forsøk, clutchen funker bare halvveis. Hva kan problemet være? utslitt clutch?
viewtopic.php?t=11901&highlight=ketchupflaske
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
-
elling
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 55
- Registrert: 05 mai 2006, 23:07
- Medlemsnummer: N210
- Navn: Knut
- Bil: Aero 900 88 mod
Hei
Det svaret ovenfor løser muligens problemet ditt. Dersom ikke så ville jeg sett på foringer/stempelet i sylinderen (master) som står fast på torpedoveggen. Sist jeg ikke fikk til å gire på 88 mod 900 så oppstod problemet i løpet av 2 dager. Da trengte væsken inn bak stempelet og begynte å lekke ut mot torpedoveggen. Skiftet innvendige deler på stempelet (repp-sett) og honet sylinderen helt lett med pussepapir og problem løst.
Knut
Det svaret ovenfor løser muligens problemet ditt. Dersom ikke så ville jeg sett på foringer/stempelet i sylinderen (master) som står fast på torpedoveggen. Sist jeg ikke fikk til å gire på 88 mod 900 så oppstod problemet i løpet av 2 dager. Da trengte væsken inn bak stempelet og begynte å lekke ut mot torpedoveggen. Skiftet innvendige deler på stempelet (repp-sett) og honet sylinderen helt lett med pussepapir og problem løst.
Knut
N210
Som de andre sier, luft først med ketchupflaske metoden.
Så sjekker du clutchpedalen, er hullet oval så mister du mye av bevegelsen:
http://www.dave-new.com/ClutchPedal.html
Enkelt å sjekke, kan du løfte pedalen bakover så er det ovalt hull.
Regner med at din clutchpedal ikke har hylse, men kun to hull gjennom veggene. Grunnen til at det senere ble introdusert hylse er nettopp på grunn av slitasje til ovalt hull.
Så sjekker du clutchpedalen, er hullet oval så mister du mye av bevegelsen:
http://www.dave-new.com/ClutchPedal.html
Enkelt å sjekke, kan du løfte pedalen bakover så er det ovalt hull.
Regner med at din clutchpedal ikke har hylse, men kun to hull gjennom veggene. Grunnen til at det senere ble introdusert hylse er nettopp på grunn av slitasje til ovalt hull.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
