Oilsludge og 170k - service.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 21 jan 2008, 22:04

Okay... la oss få orden på dette en gang for alle... gul guffe høyt oppe på peilepinnen eller oljepåfyllingslokket er lik kondens....

hvit olje/gugge NEDERST på peilepinnen er lik vann i oljen....


det skal bare bittelit vann i oljen før olja blir hvit.... og får du mer enn kondens gir det utslag på mer enn oljelokket eller toppen av peilepinnen....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 jan 2008, 12:27

Laise gothfolk!

Ja, da var alt i skjønneste orden, Saab tok regninga for bytte av veivhusventilasjonen :)

Men.. servicen (170.000) tok de 6500 kr. for!
Hva gjøres egentlig på 170.000 service siden dette var umenneskelig dyrt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 30 jan 2008, 12:58

hmmmmm :shock:
jeg måtte betale dette selv på min 9-5 o1mod
gjort på den lokale saab sjappa for under en mnd siden...
kosta jo ikke skjorta men, surt om det er utvida reklamasjon...
kunne jo brukt penga mine på speedparts på noe moro da jo :lol:
Sist redigert av ToreN1246 den 31 jan 2008, 01:50, redigert 2 ganger totalt.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 jan 2008, 20:18

Tja.. men det mest fantastiske er som følger:

Her er ett utdrag fra punktene de skulle sjekke på servicen:

- Kjøleveske, kontroll/justering
- Kjøleveskebytte, sjekke slanger og tilstander på dette.
- Kjøleveske, kontroll av blanding og lekasje.


I dag, 2 gang jeg starter bilen, så kommer det opp "Check coolant water level" eller noe i den duren.

Da har de fanden spare ikke sjekket kjølevesken! Men de har signert på at de har sjekket det!
Det er mildt sagt provoserende, for da har jeg ingen garanti på at de har gjort de andre punktene i service-listen, og den kosta meg 6,5 lapper!

Edit: Blir å kontakte de i morgen å høre om de har noe å si til sitt forsvar, og evt. fikse opp.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 30 jan 2008, 20:46

ParADigM N558 skrev:Tja.. men det mest fantastiske er som følger:

Her er ett utdrag fra punktene de skulle sjekke på servicen:

- Kjøleveske, kontroll/justering
- Kjøleveskebytte, sjekke slanger og tilstander på dette.
- Kjøleveske, kontroll av blanding og lekasje.


I dag, 2 gang jeg starter bilen, så kommer det opp "Check coolant water level" eller noe i den duren.

Da har de fanden spare ikke sjekket kjølevesken! Men de har signert på at de har sjekket det!
Det er mildt sagt provoserende, for da har jeg ingen garanti på at de har gjort de andre punktene i service-listen, og den kosta meg 6,5 lapper!

Edit: Blir å kontakte de i morgen å høre om de har noe å si til sitt forsvar, og evt. fikse opp.
6 mnd lovpålagt reklamasjonsrett på verksted ;)

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 30 jan 2008, 21:56

Men kom meldingen om kjøleveske nivå opp før du hadde den på service?? hvis ikke ville jeg gjetta på at de har bytta kjøleveska, for da hender det at nivået synker litt etter at bilen har blitt starta og stoppa et par ganger.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 jan 2008, 23:31

Aldri fått opp varselslampe for kjøleveske.
Dette er ett aut. Saab-verksted, og de bør ta høyde for dette.

Kanskje verdt å nevne i forbifarta at når bilen var "ferdig" på service, men avventet fortsatt svar om Saab dekte oil-sludge-problemene, så var jeg å så på bilen, etter stengetid, var to Saab-mekanikkere som jobbet med noe annet som var så snill å slippe meg inn til bilen.

Bilen var klarert fra service, men tatt inn igjen fordi kl. 15.55 liksom hadde de fått beskjed fra Saab at de dekte ny veivhusventilasjon, ANYWAY...

Så var det fortsatt gul grøt på peilepinnen da jeg sjekket..
Og da var liksom servicen utført.. :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 31 jan 2008, 01:09

Var det hos Øyhus du hadde service'n?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2008, 01:12

arnesl skrev:Var det hos Øyhus du hadde service'n?
Litt langt fra Bodø til Øyhus (om du merner den på Gjøvik, finnes kansje flere?) ;)
Mener Para har sagt at de heter Imaas bil ..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 jan 2008, 01:36

Det skal tydeligvis ikke mye til før det kommer gul guffe på peilepinnen.
På Bjørn sin bil skrudde vi ned bunnpannen og rengjorde både den og røret, ikke mange km. etter var det guffe i røret igjen.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 31 jan 2008, 01:38

Tor N12 skrev:
arnesl skrev:Var det hos Øyhus du hadde service'n?
Litt langt fra Bodø til Øyhus (om du merner den på Gjøvik, finnes kansje flere?) ;)
Mener Para har sagt at de heter Imaas bil ..
Sorry.. Blandet litt med noen brukere her.. :(
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2008, 01:57

Om det er litt gul "majones" på peilepinnen så er ikke det nødvendigvis farlig, jeg har det også på min bil, iallfall nå om vinteren. Dette kommer av kondens i motor, altså vann, som dannes i eksosen og noe av dette trenger forbi stempelringene (særlig da på lavfriksjonsmotorer). Om det er mye småkjøring slik at motoren ikke blir skikkelig varm, så blir man aldri kvitt denne kondensen, den blandes med oljen og da får man denne guffa. Pga veivhusventilasjonens utforming på B2X5-motorene så synes det lett, på de versjonene der det er uttak i oljepåfyllingsrøret. Dette gir ikke automatisk oilsludgeproblem, men det er spesielt viktig å bytte olje hver 10k km når motoren går mye småkjøring, særlig vinterstid, slik at man alltid har olje med de egenskapene den er spesifisert for i behold. Ta en titt på olja nederst på pinnen, det er den som gjør jobben.

Vil man kunne glemme dette helt på en B2X5 fra før M04, så bytt stempel :biggrin:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jan 2008, 10:57

Nå har bilen starte å nykke/lugge også.. akkurat som den kutter på tenninga... og pga. sykemeldinger så får de ikke sett på det i dag..

Er så forbanna irriterende!
Sist redigert av Paradigm N558 den 31 jan 2008, 12:12, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 31 jan 2008, 11:58

Ingvar N629 skrev: Vil man kunne glemme dette helt på en B2X5 fra før M04, så bytt stempel :biggrin:
Ett godt poeng :wink: Forskjell mellom stempelet fra den bombesikre OG900T16 motoren og lavfriksjonstempelet vises her:
Bilde
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 31 jan 2008, 13:17

Det nyeste er ikke alltid det beste...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar