Nogra frågor från under huven...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Nogra frågor från under huven...

Legg inn av AKB » 30 jan 2008, 23:24

Jeg tok et bilde av motorrommet på signaturbilen: http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C04651.JPG

Nummer 1 har jeg hørt at er enveisventilen til veivhusventilasjonen (uten at det sier meg stort for å være ærlig :) ). Men hvorfor er den blindet igjen? Jeg ser for meg at slangen egentlig skal være mye lenger og sitte plugget i et sted...

På nummer 2 kan man skimte to røde plugger. Disse virker revne i enden og et par konakter kan sees. Skal disse kobles til noe?

Nummer 3 viser ett eller annet som er plugget igjen. Skal det være slik? Hva er utgangen til for?
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2008, 23:30

Nr 1 skal kobles til vacuum på innsuget.

Nr 2 kan du glemme da du ikke har ac. Er til termobryter for kjølevifte nr 2 på biler med ac.

Nr 3 er nok slik fra fabrikk. Du kan ikke koble nr 1 inn der, da det er før spjeldet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 30 jan 2008, 23:34

Det var raskt svart :D

Om noen kan peke og beskrive på bildet hvor nr 1 skal, så hadde det vært alle tiders :D
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2008, 23:39

AKB skrev:hvor nr 1 skal
Som sagt skal den kobles til vacuum på innsuget, etter spjeldet, dvs du kan f eks koble deg inn på slangen til BTR med et t-kors. Er rart at det ikke er en ledig nippel der nå da, men det er vel en klåfinger som har gjort noe lurt en gang i tiden.

EDIT: nippelen på innsuget som slangen til BTR er koblet til, skal vel egentlig være dobbel, eller husker jeg dobbelt??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 jan 2008, 01:09

http://henrik.laggy.org/saab/ull.jpg

Der, der eller der burde vel gå fint.
Regner med at det ikke er noe ledig nippel der, så gjør som Ingvar sier og "hotplug" deg på en av vakumslangene der med et t-stykke
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 31 jan 2008, 09:53

Takker! Da skal jeg prøve på det! :D

Men hva kan være grunnen til at det ikke er en ledig nippel? Hvis noen har plukket på slangene her, må det vel ha vært for en grunn? Hva kan egentlig være hensikten med å plugge igjen slangen på den måten?
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 jan 2008, 10:34

send meg en PM når du finner det ut ;) vi har også bare opptatte nipler på vår og900, og en løs en som ikke har noen plass ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 31 jan 2008, 12:16

den midterste pluggen som Henrik ringa ut ska sikkert ver dobbel, men e bytta ut te ein som e singel
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar