spørsmål angående saab 9-5 aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

spørsmål angående saab 9-5 aero

Legg inn av Trond_ » 31 jan 2008, 18:55

har hørt at saab 9-3 og 9-5 har alvorlige motor problemer,gjelder det 9-5 2,3 aero og?

og vist ja,hvordan er det med garantien? aero'en er en 2000 mod,kjørt 90,000 km og har komplett service hefte

noen andre feil/mangler eg burde se etter på aero'en?

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 31 jan 2008, 18:57

lenkarmforinger i bakstilling
edit: veivhusventilasjon (om jeg har forstått det riktig, så skal dem fikse dette på service???)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 31 jan 2008, 19:06

Hei

Sök litt pà tema (oilsludge og du finner en del svar, nr1 veldig viktig med hyppige oljeskfit og selvsagt service.
Söker du pà oil sludge pà nettet finner du fort ut at det er flere bilmerker som omtaler dette emnet.

http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

http://www.mitt-eget.se/saab/saab_press ... 050127.txt

Mvh

Tommy utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 31 jan 2008, 21:57

Først og fremst, de omtalte problemene gjelder i hovedsak 9-5, og omfatter alle 2,0 og 2,3-motorer fra 98 til 04.

At bilene har alvorlige motorproblemer er å ta hardt i, men det kan oppstå problemer med oilsludge om man ikke skifter olje ofte nok og oppgraderer veivhusventilasjonen.
Siden bilen har fulgt alle service er det sannsynlig at oljen har vært byttet ofte nok og denne oppgraderingen er gjort, og dermed minimal sannsynlighet for problemer.
Forsikre deg om at oppgraderingen er gjort, fortsett å skifte olje hver 10 000 km og følg service, så har du en kjempebil i mange lange år. :)

Saab har utvidet motorgarantien, men bilen som nevnes er desverre for gammel til å dekkes av denne.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Morten E.T.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 27 sep 2005, 11:28
Sted: Sola

Legg inn av Morten E.T. » 01 feb 2008, 11:36

Så lenge det er en 2000 modell og alle servicer er fulgt så varer den utvidede garantien ut 2008 i følge Bilpaviljongen.(SAAB forhandler)
Dette gjelder ihvertfall på min Aero 2000 modell som nylig ble kjøpt hos nevnte forhandler.. :D
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 feb 2008, 15:33

går vel på reg dato. hvis ikkje kan någen heldige få 9 år med garanti
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 feb 2008, 20:02

EdHunter N815 skrev:Først og fremst, de omtalte problemene gjelder i hovedsak 9-5, og omfatter alle 2,0 og 2,3-motorer fra 98 til 04.

At bilene har alvorlige motorproblemer er å ta hardt i, men det kan oppstå problemer med oilsludge om man ikke skifter olje ofte nok og oppgraderer veivhusventilasjonen.
Siden bilen har fulgt alle service er det sannsynlig at oljen har vært byttet ofte nok og denne oppgraderingen er gjort, og dermed minimal sannsynlighet for problemer.
Forsikre deg om at oppgraderingen er gjort, fortsett å skifte olje hver 10 000 km og følg service, så har du en kjempebil i mange lange år. :)

Saab har utvidet motorgarantien, men bilen som nevnes er desverre for gammel til å dekkes av denne.
At alle servicer har vært fulgt betyr kort og godt at bilen har hatt oljeskiftintervaller på 20000. Det er ikke godt nok på denne motoren, da den, som du nok vet, skal ha oljeskift hver 10000 km.

Selv bytter jeg olje og filter oftere enn det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar