Vannkjølt turbo.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Vannkjølt turbo.

Legg inn av enebakksaab » 23 feb 2008, 19:30

Så på speedparts sine sider at de hadde en ombyggingsett fra luftkjølt til vannkjølt turbo. Hva er egentlig fordelen med vannkjølt, kontra luftkjølt? og hva mer trener jeg enn de delene som følger med i settet?

..Kristoffer--
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av Haaka » 23 feb 2008, 19:50

Bedre kjøling... Enkelt og greit.

Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen. Varmeoverføring i en større og mer beastet turbo reduserer effektiviteten. Det går utover aksellerasjon, respons og toppeffekt. Enda viktigere er jo at vannkjøling gir en konstant og stabil systemtemperatur. Avlaster oljen for de værste temperaturene, som videre reduserer belastning, slitasje og sjansen for varmskjæring.

Men nå snakker vi godt oppi noen 4-500+ HK.

..Finner ikke dette settet du snakker om (link?), men hva mer du trenger og om det er verdt pengene.. njaææshh? Vet ikke :roll:

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av enebakksaab » 23 feb 2008, 19:53

Så med andre ord, i min 84mod OG900 der jeg satser på rundt 250hk, så vil dette være unødvendig? Jeg har ingen planer om å dra den ut på bane eller noe slikt, trenger vel ikke såpass med kjøling da.
Hjertelig takk..
.--Kristoffer--
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av Eirik N396 » 24 feb 2008, 05:10

haaka skrev:Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen.
Jeg er ingen ekspert på området, men mener bestemt å ha lest i (minst) en av Saab-bøkene i hylla her at levetiden på turboene økte drastisk da Saab gikk over fra oljekjøling til vannkjøling. (Men jeg har så mange bøker at jeg ikke orker å prøve å lete fram et sitat ;))

Det i seg selv må da være god nok grunn?

Ombygningssatsen inneholder vel det du trenger, selvfølgelig bortsett fra selve den vannkjølte turboen? :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2008, 09:33

Som Eirik skriver, så er levetid grunnen til at turboene på bensinbiler har vannkjøling i dag. Slett ikke dumt å bygge om, dessuten får du flere aggregat å velge i om ikke vil ha det originalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av enebakksaab » 24 feb 2008, 10:40

ok, da får vi se med tiden... penger er jo det største problemet her da..
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 24 feb 2008, 12:05

Jeg liker å sammenligne litt jeg. Og hvis vi ser på de store gutta som kjører 7-8 hundre hk, så har ihvertfall ikke folk i miljøet mitt vannavkjølt. Min personlige tro er at vi har så bra aggregat idag at du ikke trenger det.. Men nå er da ikke jeg en som har mest peiling på turboer. Hva sier guruene på forumet?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av Magnus N848 » 24 feb 2008, 13:14

Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da? :roll:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Vannkjølt turbo.

Legg inn av Eirik N396 » 24 feb 2008, 13:33

Villmann N848 skrev:Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da? :roll:
88 ser det ut til :
viewtopic.php?f=30&t=12775&p=87521" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar