0-100 p? trimma saab 9000 2,3/2,0turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gjest

Legg inn av Gjest » 04 mai 2004, 18:48

Har henta verdiene fra speedparts...med oppgraderingsturbo steg 1 skriver dem 300hk og steg 2 380.....men vis dette bare er skryt så blir det vel kun steg 1.... for man kan jo alltids supplere med rette rør og åpent filter....

Men dette tåler orginale kassa i en 2,3t?

Bor i sverige så det er ikke noe stort problem å finne en 2,3 eldere enn 89 til 20 000....

Dette skal være en bruks/vinter bil så er egentlig bare lyskryss racing som er viktig......bruker nok tysker tøsa på banen

ArntR.

Legg inn av ArntR. » 04 mai 2004, 19:12

Morsomt å se på diskusjonen. Man kan reflektere og debattere vel og lenge på hva som kom først: høna eller egget:)

Jeg har selv en 9000 Nordic med 240+++ hk. Det som er modifisert er en del slitasjedeler da trimsatsen ble satt på. Clutchen ble byttet ut til en aero-clutch , ny clutch-pumpe i girkasse, registerreim, løpehjul, ny toppakning, senkesett, 17"'ers, etc etc.
Da jeg kun er "hjemmemekaniker" steg 2/3, så ble alle modifikasjonene gjort av tidligere eier. Finn.no ble trålet i et halvt år inntil drømmebilen datt på trappa;)

Tidligere eier sa som følger: "originalt var fabrikktoppfart satt til 220km/t, så bremsene er ikke så veike!!" (jeg lurte også på dette med bremser)
Det er sjelden man får muligheten til å teste bil i over 200km/t, så man kan helt sikker gå motsatt vei i trimminga.
Det er klart at skal man gjøre 160-0 på 3 sek, så bør man ha understell som tar støyten og bremser klarer jobben. Men tenk hvor mye morsomt du kan gjøre med bilen for 25-30 000 kroner i stedet for å ødelegge driftsbudsjettet med overdimmensjonerte calipere i cayenne-rød utførelsen (F***, det må være stilig gitt :P !!!) og feite 18"'ers.

Selv om jeg har mye "power" under panseret, kjøres det utrolig pent. Råning eksisteres ikke!!! Men du verden for en herlig følelse å "smette" forbi biler. Særlig barske bayere med fete sportsdekk, overdimmensjonerte eksosanlegg og hvite blinkers!!! (hørte jeg "snerr" fra turboen???)

Forbruket går drastisk ned med trimming. Min tidligere 2,3i brukte 0,9 på langkjøring, mens nykjerra faktisk klarer seg ned mot 0,64 pr. mil, midt på tjukkeste vinteren!!!( m/kjerring + 2 unger med bagasje inkludert!!) Ditto økes suppe-forbruket ved gasspådrag.

Såe..... har du kjøpt 2,3t ennå??

Løp og kjøp!!!!

ArntR.

Legg inn av ArntR. » 04 mai 2004, 19:15

sjekk

http://www.maptun.com <--- jeg er temmelig nært steg 4;)

Gjest

Legg inn av Gjest » 04 mai 2004, 20:10

Kjøper meg bilen til sommern må bli kvitt en volvo 740 først.....

Har vel egentlig bestemt meg for en 2,3 turbo.....og blir nok den bytteturbo steg 1 og bygger selv 3" effektanlegg fra grenrør og bakover og et åpentfilter med et godt varmeskjold rundt

Blir litt morsomt og bremse den før og etter, gleder meg også å prøve den mot tykser tøsa mi.

Men er det ingen her som har bytteturbo steg 1 fra speedparts her på bilen sin?

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 04 mai 2004, 21:31

Anonymous skrev:Bor i sverige så det er ikke noe stort problem å finne en 2,3 eldere enn 89 til 20 000....
Tror du må slite hardt for å finne en 2.3t eldre enn 89...
Kom ikke 2.3t i MY91 da?
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 04 mai 2004, 22:24

Speedparts steg 4 i 2.0 l gir 236 HK.
Speedparts steg 4 i 2.3 l gir 280 HK Fra 90 - 92
Fra 94 - 309 HK.
Dette fra Speedparts offisielle side. Om disse tallene er testet i benk vet jeg ikke.

Dette er langt fra 380 HK i steg 2 som du beskriver.
Hvor har du funnet det?

For å oppnå 380 HK må du anskaffe en meget spesiell IC som sikkert koster 15.000 kr.
Som jeg skrev tidligere: GTBB30 tar deg dit. Kanskje en 19T klarer 330-350???

Det er fremdeles ingen som kan trylle - selv SAAB tuners.

Ha en fortreffelig kveld
Lars

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 mai 2004, 07:05

Hei..

2.3T kom i 1991, men det er i Sverige (og i Norge for den del..) mange biler som er bygget om, gjerne helt ned til 1986 modell.. Vet selv om 6 biler her i Bergen som er bygget om, så det er nok muligheter.. Og noen av disse har ikke høyere verdi enn ca. 20000...


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 05 mai 2004, 08:32

Freshmaker skrev:Hei..

2.3T kom i 1991, men det er i Sverige (og i Norge for den del..) mange biler som er bygget om, gjerne helt ned til 1986 modell.. Vet selv om 6 biler her i Bergen som er bygget om, så det er nok muligheter.. Og noen av disse har ikke høyere verdi enn ca. 20000...


MVH
Freshmaker
:eek: Ombygging ja! Det tenkte ikke jeg på.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 mai 2004, 09:19

Jeg går selv med planer om motorbytte til 2.3T..
Styrer med DAB og AUX

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 mai 2004, 11:24

Lars H N40 skrev:Speedparts steg 4 i 2.0 l gir 236 HK.
Speedparts steg 4 i 2.3 l gir 280 HK Fra 90 - 92
Fra 94 - 309 HK.
Dette fra Speedparts offisielle side. Om disse tallene er testet i benk vet jeg ikke.

Dette er langt fra 380 HK i steg 2 som du beskriver.
Hvor har du funnet det?

For å oppnå 380 HK må du anskaffe en meget spesiell IC som sikkert koster 15.000 kr.
Som jeg skrev tidligere: GTBB30 tar deg dit. Kanskje en 19T klarer 330-350???

Det er fremdeles ingen som kan trylle - selv SAAB tuners.

Ha en fortreffelig kveld

Er det jeg som er helt uttafor?

Vis man går inn på:
http://www.speedparts.se/ trykker på produkter-turboaggregat-uppgradering (under sport/tuning) så ser man på 900/9000 -89 under steg 1 og 2 der står det klart:


900/9000 -89
Modell Kompressor Lager Kapasitet Art.nr. Pris
Kod
Steg 1
TB03
T3
Trim60 Skruvat SP3 300hk
Max 1,5bar 59.2012 6,650 kr
A


Steg 2
TB03/04
Trim 50L
T04E
Trim 50L Skruvat 360˚ axiallager 380hk
Max 2,3bar 59.2013 9,250 kr A

?????? :picknose:

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 mai 2004, 11:29

så de er ombygde de som er eldre enn 89.......da så......er jo sinnsykt mye 89 og eldre i sverige med 2,3 motorn.....

Takker for informasjonen er nesten helt grønn når det kommer til saab...eneste jeg har forstått er at man får en bil med mye utstyr, mye motor til en billig pæng.....å det er jo ikke å forakte...:)

Så vis det er noen som har noe mere info er det bare å slenge inn.....gjerne litt om ting man spess bør se etter.....(ikke små plukk)

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 06 mai 2004, 11:40

Hvis "Gjest" leser litt nøyere på Speedpart sin hjemmeside, så vil han finne at fantasitallene er "KAPASITET" dvs. den ytelse som den større turboen totalt kan bidra til (hvis alt annet i motor og girboks er optimalisert for denne ytelsen). :shock:

Dette er ikke steg 2, 3, eller 4 fra BSR/Speedparts. Følger man med på den Svenske Saab Turbo Club vil man se at det går en praktisk grense ved ca 300 hk for normal kjøring, med mindre man skifter ut en bråte mekaniske deler, dvs går langt utover vanlig tuning som vi har blittv vant med ved optimalisering av elektronikk og pustehjelp via grovere luftfilter og eksosanlegg.

Vær klar over at en mye større turbo gir større treghet og dårligere kjørbarhet ved vanlige kjøreforhold. Du øker toppeffekten, men med høyere turtall og større belastning og klart mer slittasje. :roll:
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 mai 2004, 12:08

Hei..

På den svenske saab 9000 klubben finner du stort sett det du trenger,..
http://www.saab9000.se



MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 06 mai 2004, 12:26

Anonymous skrev:
Lars H N40 skrev:Speedparts steg 4 i 2.0 l gir 236 HK.
Speedparts steg 4 i 2.3 l gir 280 HK Fra 90 - 92
Fra 94 - 309 HK.
Dette fra Speedparts offisielle side. Om disse tallene er testet i benk vet jeg ikke.

Dette er langt fra 380 HK i steg 2 som du beskriver.
Hvor har du funnet det?

For å oppnå 380 HK må du anskaffe en meget spesiell IC som sikkert koster 15.000 kr.
Som jeg skrev tidligere: GTBB30 tar deg dit. Kanskje en 19T klarer 330-350???

Det er fremdeles ingen som kan trylle - selv SAAB tuners.

Ha en fortreffelig kveld

Er det jeg som er helt uttafor?

Vis man går inn på:
http://www.speedparts.se/ trykker på produkter-turboaggregat-uppgradering (under sport/tuning) så ser man på 900/9000 -89 under steg 1 og 2 der står det klart:


900/9000 -89
Modell Kompressor Lager Kapasitet Art.nr. Pris
Kod
Steg 1
TB03
T3
Trim60 Skruvat SP3 300hk
Max 1,5bar 59.2012 6,650 kr
A


Steg 2
TB03/04
Trim 50L
T04E
Trim 50L Skruvat 360˚ axiallager 380hk
Max 2,3bar 59.2013 9,250 kr A

?????? :picknose:
Hvis du går inn under oppgradering istedenfor Turboaggregat oppgradering så får du fram de forskjellige trimstegene fra Speedparts.

Kapasitet på oppgraderingsturboer er det turboen kan klare i hk som max.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 mai 2004, 20:01

Man får jo økt hk med uppgraderingsturbo og?

Skal jo selvfølgelig chippe, rette rør fra katt og åpentfilter i tilegg......bør jo kunne få ut endel hk av det...med tanke på at det er turbo motor.

Åssen er det med turbotrykk justerer i saabene? noen som har erfaring fra dette?

forstår at jeg ikke får ut 100 hk med den trimmingen jeg snakker om men en 30-50 hk burde vel ikke være heeeeeelt umulig?

Hvor mye lading er saab motorene tåler før man må starte å fiktse på dem

Svar