E85!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
shampo
Innlegg: 2
Registrert: 13 mar 2008, 08:27
Navn: martin
Bil: 9-3 + 9000
Sted: Trondheim

E85!

Legg inn av shampo » 15 mar 2008, 11:50

Lurer på om det er mulig for å få min 9-3 2,0t 03mod til å gå på bioethanol E85 :mrgreen:
skal snart få en hirch omprogramering nå, og lurer på om det er noe jeg kan få gjort med det i samme slengen.
evt hva er det som må gjøres?

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: E85!

Legg inn av Bjørn N3234 » 15 mar 2008, 23:20

Har du den gamle typen 9-3 eller 9-3 ss?

Det virker som om der er to forskjellige hovedsynspunkter på etanolkonvertering:

1. Bare nytt software (+ tennplugger)
2. Nytt software OG hardware fra biopower bilene.

Saken er at etanol tærer på bensintank og alle ledninger i bensinsystemet. Og det har korroderende egenskaber som tærer på bensinpumpe, ventiler og ventilseter og annet i selve motoren.

Denne tråden fra svenskeforumet viser godt forskjellige synspunkter på etanolkonvertering:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... nvertering" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: E85!

Legg inn av Morti » 16 mar 2008, 04:07

Mye "synsing" som vanlig her ja..

Min erfaring hittil er:

1. Litt sprekere bensinpumpe
2. Litt større dyser
3. Bensinfilter som tåler e85 (altså IKKE temafilter)
4. Software\mapping som justerer fuel mengde og tenning riktig
5. Tut & kjør

At etanol tærer på bensintank og ALLE ledninger i bensinsystemet tror jeg er en "hype" som alle har hørt av "alle" .. vær så snill å komme med noen konkrete eksempler på tanker som smuldrer opp og slanger som sprekker!

Jeg tviler sterkt på at en bensintank går fortere i oppløsning ved å ha etanol på den. Kan være litt enig i at enkelte slanger kan bli dårligere med tiden, men da er det jo ikke værre en å bytte ut disse.

Tror heller ikke at etanolen "tærer" så voldsomt på ventilene.. hvis man legger en ventil i et bad med e85 så tror jeg det skal ta en god stund før den ruster istykker! Dette kan jeg forsåvidt teste selv i praksis, har ørten ventiler liggende :)

Jeg syntest følgende utspill fra en svenske i nevnte tråd er veldig bra:

"
Larzzon

Jag tror personligen att det inte är så värst stor skillnad på smörj egenskaperna på e85 eller bf95...ni som är insatta berätta för mig vad som exakt smörjer motorn i bf95?? Det smörjmedel jag kan komma på är blyet som fanns i gamla soppan men den är ju borta sedan länge.

Min idé är att bio power bilarna "byggs om" för att ex saab ska kunna hålla uppe priserna på bilarna och hävda att de måste modifieras så mycket. För att klara bränslet men egentligen är detta som de två komikerna säger BULLSHIT!!!

"

Men tilbake til bilen din, jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg går igang med noe "jallamekk" på en såpass ny bil. Ville nok vurdert å fått tak i et eller annet "e85 addon kit" eller noe i den duren. Noe som er testa og garantert skal fungere!
¨
Meen, nå var det kvelden! 8)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

shampo
Innlegg: 2
Registrert: 13 mar 2008, 08:27
Navn: martin
Bil: 9-3 + 9000
Sted: Trondheim

Re: E85!

Legg inn av shampo » 16 mar 2008, 08:15

Hei,
Takker for gode svar, min 9-3 er en av de siste av gammeltypen.
Tror jeg bare skall holde an litt på E85konvertering, kanskje sjekke litt mere rundt før jeg gjør noe forhastet.
Begynner bare å bli litt lei av å fylle bensin for 12-13+++kl/l. #-o
Det får vell holde med en omprogramering i første omgang :xd:

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: E85!

Legg inn av Bjørn N3234 » 16 mar 2008, 10:34

Morti skrev:Mye "synsing" som vanlig her ja..

Min erfaring hittil er:

1. Litt sprekere bensinpumpe
2. Litt større dyser
3. Bensinfilter som tåler e85 (altså IKKE temafilter)
4. Software\mapping som justerer fuel mengde og tenning riktig
5. Tut & kjør

At etanol tærer på bensintank og ALLE ledninger i bensinsystemet tror jeg er en "hype" som alle har hørt av "alle" .. vær så snill å komme med noen konkrete eksempler på tanker som smuldrer opp og slanger som sprekker!

Jeg tviler sterkt på at en bensintank går fortere i oppløsning ved å ha etanol på den. Kan være litt enig i at enkelte slanger kan bli dårligere med tiden, men da er det jo ikke værre en å bytte ut disse.

Tror heller ikke at etanolen "tærer" så voldsomt på ventilene.. hvis man legger en ventil i et bad med e85 så tror jeg det skal ta en god stund før den ruster istykker! Dette kan jeg forsåvidt teste selv i praksis, har ørten ventiler liggende :)

Jeg syntest følgende utspill fra en svenske i nevnte tråd er veldig bra:

"
Larzzon

Jag tror personligen att det inte är så värst stor skillnad på smörj egenskaperna på e85 eller bf95...ni som är insatta berätta för mig vad som exakt smörjer motorn i bf95?? Det smörjmedel jag kan komma på är blyet som fanns i gamla soppan men den är ju borta sedan länge.

Min idé är att bio power bilarna "byggs om" för att ex saab ska kunna hålla uppe priserna på bilarna och hävda att de måste modifieras så mycket. För att klara bränslet men egentligen är detta som de två komikerna säger BULLSHIT!!!

"

Men tilbake til bilen din, jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg går igang med noe "jallamekk" på en såpass ny bil. Ville nok vurdert å fått tak i et eller annet "e85 addon kit" eller noe i den duren. Noe som er testa og garantert skal fungere!
¨
Meen, nå var det kvelden! 8)
Synsing? I mitt innlegg tar jeg bare for meg noen enkle fakta omkring etanolkonvertering, for å gi trådstarter noe å tenke på. Innlegget du har sitert fra tråden jeg linken overfor vil jeg derimot kalle synsing, sterke synspunkt basert på spekulasjon. Dersom du leser SaabJohan sine innlegg i denne tråden, så ser du hvem som har kunnskap om etanol og motorer. Når det gjelder etanol og tæring på bensinssystemet og korroderende egenskaper:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bioethanol" onclick="window.open(this.href);return false;

Fuel system problems
Several of the outstanding ethanol fuel issues are linked specifically to fuel systems. Fuels with more than 10% ethanol are not compatible with non E85-ready fuel system components and may cause corrosion of ferrous components.[91].[92] Ethanol fuel can negatively affect electric fuel pumps by increasing internal wear[92] and undesirable spark generation.[93], is not compatible with capacitance fuel level gauging indicators and may cause erroneous fuel quantity indications in vehicles that employ that system.[94] and is not always compatible with marine craft, especially those that use fiberglass tanks.[95].[96]


Hvorfor tror du at SAAB har byttet ut så mange og dyre deler på sine biopower biler, når GM i årevis har kjørt knallharde spareprogrammer på SAAB? For moro skyld? Kan det vært at "sikkerhetsbensintankene" i biopowerbilene dealer med E85 på en spesiell måte i en kollisjon, altså at der også er en sikkerhetsmessig bakgrunn for hardware i biopowerbilene?

Kanskje er der noe sant i DrBoost sin anbefaling: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646" onclick="window.open(this.href);return false;

Några h/w förändrinar
*Bränsletank o påfyllningsrör (som tål E85)
*Bränslepump (som tål E85)
*Några slangar (som tål E85)
*Bränsletrycksregulator (som tål E85)
*Hårdare ventilsäten (in o ut)
*Andra inloppsventiler
*Tändstift (BCPR7ES-11)

Mjukvara
Förändrad...

Några råd
a) Tanka inte E85 i en bil som ej är avsedd för detta.
Med LITE bakom pannbenet kan man enkelt dra slutsatsen (??) av ovan nämnda dravel att det är olämpligt..

b) Provkör 9-5 BioPower.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: E85!

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mar 2008, 14:42

Morti skrev: At etanol tærer på bensintank og ALLE ledninger i bensinsystemet tror jeg er en "hype" som alle har hørt av "alle" ..
Ja jøss... etanol har helt andre kjemiske egenskaper enn bensin. Det er fakta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: E85!

Legg inn av Johan N828 » 16 mar 2008, 18:18

Morti skrev:Vær så snill å komme med noen konkrete eksempler på tanker som smuldrer opp og slanger som sprekker!
Hva skjedde med slangen din da på forrige treff? :P

//J

Fridtjof
Innlegg: 8
Registrert: 18 mar 2008, 18:02

Re: E85!

Legg inn av Fridtjof » 28 mai 2008, 17:09

http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: E85!

Legg inn av Tor N12 » 28 mai 2008, 22:44

Altså, kremt... skal ikke legge meg opp i mye av denne diskusjonen jeg men at E85 og racefuel tærer på bensinsystemet finnes det da nok av eksempler på.. For de som ikke fikk det med seg så hadde vi f.eks 5-6 runder hvor vi måtte ned med tanken på den gule ettersom racefuelen P-A hadde kjørt på tæret på selve tanken, den var full av små "plastspon".
Bensinfilteret som sitter før pumpa (og det er jo et grovfilter) tettet seg alle disse 5-6 gangene og det ble ikke bra før vi hadde vasket tanken innvendig skikkelig.
Etter dette så har vi jo kjørt på vanlig bensin og ikke hatt noen problemer men vi forventer at vi nå må bytte tank rimelig kjappt når spriten kommer på ..

Et lite eksempel på noen andre som har opplevd det samme men med E85: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1090596.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: E85!

Legg inn av Morti » 28 mai 2008, 23:18

Hehe, når det gjelder gutta i adressa avisa så sier det seg selv hvorfor slangen sprakk. De har jo montert en BTR for å øke bensintrykket, noe gamle citroe`n bensinslanger ikke takler, tviler på at det hadde noe med e85`n å gjøre i det hele tatt hehe..

Alt er jo relativt ang e85.. det skal jo såklart ikke fylles e85 på en 84 mod 900, men for meg har det fungert utmerket hittil. Og hvis det skulle ryke en bensinslange så er det ikke store saken å bytte, for meg så er det flere fordeler enn ulemper med å kjøre e85 på 900`n.

Men såklart, på en NY bil som er laget for e85 så er det ikke holdbart om slanger osv ryker.. så her trengs gjennomtestet hardware som kan gå mange tusen KM uten noe trøbbel :)

Racefuel er en annen sak, det har jeg ikke peil på, men hva er vitsen med å kjøre racefuel når man får mere futt på e85 som er myye billigere? =)


Har bestilt Autronic sm4 ++ til Audi`n , den skal også snart få smake det "skummle" stoffet e85 ;)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: E85!

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 mai 2008, 10:27

Morti skrev:Hehe, når det gjelder gutta i adressa avisa så sier det seg selv hvorfor slangen sprakk. De har jo montert en BTR for å øke bensintrykket, noe gamle citroe`n bensinslanger ikke takler, tviler på at det hadde noe med e85`n å gjøre i det hele tatt hehe..

Alt er jo relativt ang e85.. det skal jo såklart ikke fylles e85 på en 84 mod 900, men for meg har det fungert utmerket hittil. Og hvis det skulle ryke en bensinslange så er det ikke store saken å bytte, for meg så er det flere fordeler enn ulemper med å kjøre e85 på 900`n.

Men såklart, på en NY bil som er laget for e85 så er det ikke holdbart om slanger osv ryker.. så her trengs gjennomtestet hardware som kan gå mange tusen KM uten noe trøbbel :)

Racefuel er en annen sak, det har jeg ikke peil på, men hva er vitsen med å kjøre racefuel når man får mere futt på e85 som er myye billigere? =)


Har bestilt Autronic sm4 ++ til Audi`n , den skal også snart få smake det "skummle" stoffet e85 ;)
Way to go buddy;)

-Må jo nevne at Åge har fått sin første skvett med E85 også
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: E85!

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 mai 2008, 19:42

har selv kjørt 10 000 km på e85 i 900'n min fra 84. eneste jeg gjorde var å økte bensintilførselen for å oppnå lambda=1. bytta ingen slanger. hadde zero problemos. slutta i høst pga kallstartsproblemer. nå er det snart på tide å begynne att. bl.a pga de noe høye bensinprisene.
men tror imidlertid det er en god forsikring å bytte alt av gummi. alt av plast (tank+drivstoffslanger) derimot tror jeg holder.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: E85!

Legg inn av kristianur N1169 » 30 mai 2008, 22:28

Vann vil jo også tære på en bensintank, hvis det får noen år på seg :D Det samme gjør bensin og kanskje i litt større grad E85. Eller ganske sikkert i større grad. Det er ikke dermed sagt tanken blir borte på et år.
Jeg vil nok tro at hardwaren holder oppimot normal levetid på E85 også, men marginene er mindre enn med vanlig bensin.

At Saab bygger om bilene så mye for å gå på E85 er nok ikke for å holde prisen på biopowerbilene oppe.
Det har nok samme grunn som at bruer som skal holde 1000 tonn bygges for å holde 3000 tonn.
Det er vel nok synsing for i dag, så nå noen spørsmål:

- Er dyser av typen "grönisar" å foretrekke, eller kan noen mindre og litt billigre gjøre jobben? (EDIT: til og900 t16 det da. kanskje ikke så relevant for trådstarter men..)
- Hvor heftig bensinpumpe bør man ha, og hvor bør man kjøpe dette.
(nå er jeg kanskje litt lat som ikke leter fram dette sjøl, men det er vel flere her som har gjort dette og har litt erfaring på området, så da utnytter jeg det :D )
Kristian

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: E85!

Legg inn av LEV » 05 jun 2008, 21:42

Er det noe poeng i å bygge om en 9-5 MY04 til BioPower? F.eks. fra disse... http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... 85&lang=se" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller er en mer tjent med en mer "vanlig" tuning fra f.eks. Hirsch? Går disse to systemene greit sammen?

Svar