2.0t vs 2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

nlight
Innlegg: 6
Registrert: 25 mar 2008, 13:14
Navn: Jørgen
Sted: Trondheim

2.0t vs 2.3t

Legg inn av nlight » 25 mar 2008, 20:40

Heisann.
Er vel snart på tide med ny bil. Siden man må tjener endel bedre enn før, så må det jo bli noe dyrere bil også .
Så da er vel en 9-3 eller en 9-5 passelig? :)
Hvordan er 2.0 vs 2.3? Pris, trimming osv? Ligger jo en og annen 2.3 turbo ute, uten at prisen er noe særlig høyere etter det jeg har sett.
Hvor mye veier 9-3 og 9-5?

-Jørgen

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av overboost » 25 mar 2008, 21:08

betydelig bedre bunndrag på 2.3t.......trimming alternativer finner du på http://www.speedparts.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Trond N47 » 27 mar 2008, 10:14

Hvis du skal ha manuell kasse betyr det MYE. Skal du ha automat og moderat trim spiller det nesten ingen rolle, da du aldri bruker bunndraget på samme måte med aut. Bunndraget i en 2,3T er omtrent som på de nye dieselbilene med over 400Nm. En 2,0T kommer med skikkelig spark fra ca 2500 rpm, men drar brukbart fra 1500.

Skulle du ende med en automat er faktisk 2,3 litrene snillere på drivstoffforbruket enn 2,0t.

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av lille-espen N1106 » 28 mar 2008, 15:31

Trond N47 skrev:Hvis du skal ha manuell kasse betyr det MYE. Skal du ha automat og moderat trim spiller det nesten ingen rolle, da du aldri bruker bunndraget på samme måte med aut. Bunndraget i en 2,3T er omtrent som på de nye dieselbilene med over 400Nm. En 2,0T kommer med skikkelig spark fra ca 2500 rpm, men drar brukbart fra 1500.

Skulle du ende med en automat er faktisk 2,3 litrene snillere på drivstoffforbruket enn 2,0t.
Dette er jeg ikke enig. Min far har en 2000 9-5 2.0t, jeg har en 1998 9-5 2.3t, begge med automat og uten trim. Min føles betydelig mye sprekere. Jeg vil nesten tørre og påstå at en 9-5 2.0t aut uten chip er dau! Det er noe helt annet og sette seg over i min bil for og si det sånn.

Når det gjelder forbruk så kan kanskje dette stemme, forbruket mitt ligger litt over min fars men jeg har også en litt annerledes kjørestil :oops:
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Singsaker » 28 mar 2008, 16:02

lille-espen N1106 skrev:
Trond N47 skrev:Hvis du skal ha manuell kasse betyr det MYE. Skal du ha automat og moderat trim spiller det nesten ingen rolle, da du aldri bruker bunndraget på samme måte med aut. Bunndraget i en 2,3T er omtrent som på de nye dieselbilene med over 400Nm. En 2,0T kommer med skikkelig spark fra ca 2500 rpm, men drar brukbart fra 1500.

Skulle du ende med en automat er faktisk 2,3 litrene snillere på drivstoffforbruket enn 2,0t.
Dette er jeg ikke enig. Min far har en 2000 9-5 2.0t, jeg har en 1998 9-5 2.3t, begge med automat og uten trim. Min føles betydelig mye sprekere. Jeg vil nesten tørre og påstå at en 9-5 2.0t aut uten chip er dau! Det er noe helt annet og sette seg over i min bil for og si det sånn.

Når det gjelder forbruk så kan kanskje dette stemme, forbruket mitt ligger litt over min fars men jeg har også en litt annerledes kjørestil :oops:
Se skriften som er uthevet, Trond N47 sa vel at hvis du skal ha moderat trim så spiller det nesten ingen rolle. Uten trim så er forskjellene mye større!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

nlight
Innlegg: 6
Registrert: 25 mar 2008, 13:14
Navn: Jørgen
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av nlight » 28 mar 2008, 22:44

Hehe forum er laget for missforståelser ;)
Hvordan er bensinforbruket på en 2.3t? Ca det samme som 2.0 + litt ekstra ved aktiv kjøring? :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2008, 23:02

nlight skrev: Hvordan er bensinforbruket på en 2.3t? Ca det samme som 2.0 + litt ekstra ved aktiv kjøring? :P
Kompresjonen i 2,3 er 9,3:1, mens kompen i 2,0 er 8,8:1 om jeg ikke husker feil. 2,3 har iallfall høyere kompresjon. Det betyr at 2,3 er en mer effektiv motor, og det merkes nok på forbruket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av lille-espen N1106 » 29 mar 2008, 00:32

Singsaker skrev:Se skriften som er uthevet, Trond N47 sa vel at hvis du skal ha moderat trim så spiller det nesten ingen rolle. Uten trim så er forskjellene mye større!
Nå kan du vel ha moderat trim på en 2,3t også, og da vil jo forskjellene bli større igjen. Spørsmålet var vel i utgangspunktet 2.0t vs 2.3t både med og uten trim og der har jeg vel ytret min mening om disse uten trim.

Om jeg har missforstått innlegget jeg siterte, beklager jeg det.
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av noname » 29 mar 2008, 16:18

Når det gjelder bensinforbruket på en 2.3T M02 med en liten chipp (220hk)så kan jeg si at på langkjøring med ei gjennomsnitts hastighet på 91km/t over 36.2 mil så var forbruket 0.79l/mil reel måling,mens inne i bilen viste den 0.85l/mil,målt etter E6 her oppe i nord
På den kjøringen som jeg bedriver til daglig så er jeg oppe på ca 1.3l/mil har bare 4mils vei å kose meg på her på plassen.
Testen forbruket til og fra jobb i 28dager på vinteren er totalt 1.6km til og fra jobb......Det gikk en tank,GALSKAP...... så jeg bestemte meg fort for å gå på jobb :D
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Singsaker » 29 mar 2008, 21:51

lille-espen N1106 skrev:
Singsaker skrev:Se skriften som er uthevet, Trond N47 sa vel at hvis du skal ha moderat trim så spiller det nesten ingen rolle. Uten trim så er forskjellene mye større!
Nå kan du vel ha moderat trim på en 2,3t også, og da vil jo forskjellene bli større igjen. Spørsmålet var vel i utgangspunktet 2.0t vs 2.3t både med og uten trim og der har jeg vel ytret min mening om disse uten trim.

Om jeg har missforstått innlegget jeg siterte, beklager jeg det.
Regner med at Trond N47 mente moderat trim på begge, har 2.0T trim og ikke 2.3T så vil 2.0T kjøre sirkler rundt 2.3T men har begge steg 1 og automat er forskjellen på de motorene minimal i trimmet variant.

Orginal 2.3T har 185 HK, 280 Nm @ 1800 - 4700 o/min (Steg 1 Trim 229 HK og 378NM @ 2300 - 4000 o/min)
Orginal 2.0T har 150HK, 240 Nm @ 2500 o/min(steg 1 trim 220 HK og 363 NM @ 2700 - 4000 o/min)

Det jeg tror Trond N47 mente var at automaten utligner differansen når de er trimmet, før trim blir forskjellen for stor i 2.3T sin fordel, iom. at 2.0T er en lav-tunet motor til å begynne med så har den mer utbytte av moderat trim kontra 2.3T

Dette er bare opplysninger ikke "dissing" 2.0T med steg 1 går meget bra til å være en familie bil. uten trim er 2.0T bare en avgifts vinner vil jeg tro.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Bjørn N3234 » 29 mar 2008, 23:01

Jeg leste meg opp på tester i Teknikens Verden og svenske Automotorsport før jeg kjøpte min 9-5. En av spissformuleringene fra Rolf Uhr (Nordic Uhr) i artikkel om tuning av 9-5 i Automotorsport:

Faktum er at 2.0 motoren svarer bedre på trim enn den større 2.3 motoren. Det finnes en indre harmoni som gjør at allting "lirar", 2.3 motoren er litt tregere, kanskje på grunn av lengre slaglengde.

Artikkel anbefales: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 050203.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Saab900STCR » 30 mar 2008, 02:16

bjolester skrev:Faktum er at 2.0 motoren svarer bedre på trim enn den større 2.3 motoren. Det finnes en indre harmoni som gjør at allting "lirar", 2.3 motoren er litt tregere, kanskje på grunn av lengre slaglengde.
Och ändå valde hans son, Robert, att köra dragracing med en 2,3L uppborrad till 2,5L motor för att köra dragracing och bana med.
Hmm...
Jag undrar, varför?
Kan det bero på att större volym ger mer vridmoment?
Visst var den bilen både extremt trimmad och lättad, men ändå.
Hade en 2,0L varit en fördel, så nog tror jag at Robert då hade valt en 2,0L.
Sorry, för mig så går en 2,3L före en 2,0L i alla lägen.
Men det är min mening då!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av lille-espen N1106 » 30 mar 2008, 03:33

Singsaker skrev:
Regner med at Trond N47 mente moderat trim på begge, har 2.0T trim og ikke 2.3T så vil 2.0T kjøre sirkler rundt 2.3T men har begge steg 1 og automat er forskjellen på de motorene minimal i trimmet variant.

Orginal 2.3T har 185 HK, 280 Nm @ 1800 - 4700 o/min (Steg 1 Trim 229 HK og 378NM @ 2300 - 4000 o/min)
Orginal 2.0T har 150HK, 240 Nm @ 2500 o/min(steg 1 trim 220 HK og 363 NM @ 2700 - 4000 o/min)

Det jeg tror Trond N47 mente var at automaten utligner differansen når de er trimmet, før trim blir forskjellen for stor i 2.3T sin fordel, iom. at 2.0T er en lav-tunet motor til å begynne med så har den mer utbytte av moderat trim kontra 2.3T

Dette er bare opplysninger ikke "dissing" 2.0T med steg 1 går meget bra til å være en familie bil. uten trim er 2.0T bare en avgifts vinner vil jeg tro.
Får vel sitere meg selv her :
Spørsmålet var vel i utgangspunktet 2.0t vs 2.3t både med og uten trim og der har jeg vel ytret min mening om disse uten trim.
Ser poenget ditt med Steg 1 på begge maskinene og gir meg på det :oops: , det jeg snakker om er disse to motorene uten trim (som også var ett av trådstarters spørsmål) og her forskjellene store etter min mening.

Tar ikke innlegga dine som "dissing" singsaker :wink:
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Puff » 30 mar 2008, 12:22

Jeg har hatt begge deler, hadde en trimmet 2.0T med ca 220-230hk. Denne har ikke hatt sjans i H****** å henge på Aeroen med 230hk. Et helt annet drag i 2,3 literen,det må opleves :)
Men jeg vil og da si at en trimmet 2,3virker latere en 230 orginale hk.
2003 Saab 9-5 2.0t

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 2.0t vs 2.3t

Legg inn av Singsaker » 31 mar 2008, 10:18

Saab900STCR skrev:
bjolester skrev:Faktum er at 2.0 motoren svarer bedre på trim enn den større 2.3 motoren. Det finnes en indre harmoni som gjør at allting "lirar", 2.3 motoren er litt tregere, kanskje på grunn av lengre slaglengde.
Och ändå valde hans son, Robert, att köra dragracing med en 2,3L uppborrad till 2,5L motor för att köra dragracing och bana med.
Hmm...
Jag undrar, varför?
Kan det bero på att större volym ger mer vridmoment?
Visst var den bilen både extremt trimmad och lättad, men ändå.
Hade en 2,0L varit en fördel, så nog tror jag at Robert då hade valt en 2,0L.
Sorry, för mig så går en 2,3L före en 2,0L i alla lägen.
Men det är min mening då!

Mvh
Du får vel mere "bang for the buck" fra 150hk til 220hk 46% kontra 185hk til 230hk 25% på steg 1
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Svar