Variabelt ladetrykk ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sjoseth
Innlegg: 17
Registrert: 30 okt 2007, 02:43
Medlemsnummer: N1261
Navn: Jørgen Sjøseth
Bil: Saab 9000 cs 2,3T
Sted: Glomfjord

Variabelt ladetrykk ?

Legg inn av sjoseth » 31 mar 2008, 14:49

Hei, har en 1992 Saab 9000 2,3 T med chip, åpent luft filter og orginal sports eksos.
Kjøpte bilen for en stund siden, den har rullet 330 000 km med komplett service hefte til 250 000, etter det har den blitt brukt av et eldre ektepar som har tatt godt vare på den til ca 320 000 km.
Etter en stund ble jeg plaget med at turbo trykket så si ikke eksisterte. Fikk den inn på Imaas hvor de bytte wastegate stag og div annet. Vel nå har jeg det ladetrykket jeg skal ha. Men føler at ved lengere pådrag faller turbotrykket.
Eksempelvis når bilen nådde 180 i 5. gir var turbotrykket halvert.

Slik jeg har forstått det kan det være så mangt som feiler: resirk ventil, magnet ventil, wastegate membran osv.
Lurer derfor på om dere har en anelse om hva det kan være ? Eventuelt framgangs måte for å finne det ut?

På forhånd takk, Mvh Jørgen Sjøseth :)
9000 cs 2,3 T <3

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Variabelt ladetrykk ?

Legg inn av Paradigm N558 » 31 mar 2008, 15:56

Feilen er jo åpenbar; Ikke ha bilen inne på Imaas bil :p

Men ja.. prøv å kjør i andregiret, ha vinduet nede, gi gass og slipp den, for å høre om dumpen høres rett ut. Om den flapper, om du forstår, så bytt den.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Variabelt ladetrykk ?

Legg inn av Ole N26 » 31 mar 2008, 17:25

Kan være VELDIG mange årsaker til dette, men kan virke som den går for magert og drar av på topp pga tenningsbank.
Det mest vanlige er som regel bensinpumpe som ikke leverer nok eller massemåler(hvis du ikke har map sensor da). Walbro pumpene har en tendens til å bli "sløve" med tiden. Kan selvfølgelig også være magnetventilen din, men hvis den lader bra ellers, burde den være ok. Sjekk først det billigste, alt av slanger, at avlastingsventilen ikke lekker osv...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

adivass
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 13 mai 2008, 09:30
Sted: Møre og Romsdal

Re: Variabelt ladetrykk ?

Legg inn av adivass » 13 mai 2008, 09:58

Paradigm N558 skrev:Feilen er jo åpenbar; Ikke ha bilen inne på Imaas bil :p

Men ja.. prøv å kjør i andregiret, ha vinduet nede, gi gass og slipp den, for å høre om dumpen høres rett ut. Om den flapper, om du forstår, så bytt den.
Beklager så veldig som ny bruker å dra opp en så pass gammel tråd, men må bare :|
Min kompis sin 91 2,3 Turbo, orginal, lager på en måte en flappre lyd. Omtrent som lyden av en klapperslange (var beste sammenligningen jeg kom på).
Er det noe galt med den da? Var nettopp på 100 mils langtur, og når vi nådde relativt høy gjennomsnittsfart, klaga kompisen min på at av og til så forsvinner turbotrykket helt. Hva kan jeg gjøre for å fikse det? (Jeg som er "mekanikeren")
"Mekaniker" på
1991 SAAB 9000 2,3L Turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Variabelt ladetrykk ?

Legg inn av Tor N12 » 13 mai 2008, 10:17

Prøv først å trykkteste systemet, høres jo nesten ut som om han har en lekasje en plass.
Den absolutt vanligste lekajseårsaken er dårlige vacumslanger eller defekt avlastningsventil, på alle 2.3t tom M92 så sitter den rimelig nært turboen og da tar varmen lett knekken på den.
Intercoolerne kan også ta kvelden men dette er sjeldnere på biler som ikke er trimmet.
Har han lekasje så får han jo ustabilt ladetrykk.. En annen vanlig feil når man har ustabilt ladetrykk er at magnetventilen ryker, prøv en fra en annen bil som dere vet virker..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar