96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Moderator: Moderatorer
- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Hei og hjelp ...
Jeg er en (u)lykkelig eierinne av en 96' 900 Turbo Aut. med en ekkel "klakking" i motoren. Dette startet for en liten uke siden - og jeg har nå blitt fortalt at det er registerkjedet som holder på å gå filleveien ...
Etter å ha vært i kontakt med et par verksteder og blitt enda mer forvirret, for deres priser og kalkyler og "åååh fy f ... har det skjedd ?" -taler så henvender jeg meg altså her ... Tenkte dette var rette sted, for å få en skikkelig forklaring og rett informasjon om hva som bør og MÅ gjøres - til hvilken pris (ca.) osv. Kjenner noen til noen (?) eller et verksted som er dyktige, slik at jeg kan ha tillitt til at det blir reparert på en skikkelig måte ?
Litt deppa av å få oppgitt priser fra 4000.- til 20000.- for jobben.
Motoren har gått ca. 230000km og har vært så "snill og grei" helt til en vakker vårdag nylig.
Ikke har jeg lyst å selge bilen min heller - for jeg er "glad-i-kjærra" jeg
Vennlig hilsen fortvilet Saab-eierinne.
Jeg er en (u)lykkelig eierinne av en 96' 900 Turbo Aut. med en ekkel "klakking" i motoren. Dette startet for en liten uke siden - og jeg har nå blitt fortalt at det er registerkjedet som holder på å gå filleveien ...
Etter å ha vært i kontakt med et par verksteder og blitt enda mer forvirret, for deres priser og kalkyler og "åååh fy f ... har det skjedd ?" -taler så henvender jeg meg altså her ... Tenkte dette var rette sted, for å få en skikkelig forklaring og rett informasjon om hva som bør og MÅ gjøres - til hvilken pris (ca.) osv. Kjenner noen til noen (?) eller et verksted som er dyktige, slik at jeg kan ha tillitt til at det blir reparert på en skikkelig måte ?
Litt deppa av å få oppgitt priser fra 4000.- til 20000.- for jobben.
Motoren har gått ca. 230000km og har vært så "snill og grei" helt til en vakker vårdag nylig.
Ikke har jeg lyst å selge bilen min heller - for jeg er "glad-i-kjærra" jeg
Vennlig hilsen fortvilet Saab-eierinne.
Vennlig hilsen Dame-1964
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Grunnen til at du får så forskjellige priser er fordi det finnes flere måter å fikse dette på.. eller, den rimeligste måten er bare å utsette problemet en liten stund.. det de gjør da er å dra igjennom ei ny kjede men så lenge drevene fortsatt er slitt så vil de slite ut den nye kjeda rimelig kjappt. Desuten så har du enda ei kjede der nede som har gått like langt og som også bør skiftes, balanseakselkjeden... Om en av disse ryker så kan det i allefall bli skikkelig dyrt
Den eneste SKIKKELIGE måten å fikse dette på er å skifte både registerkjeden, drevene og glideskinnene til denne samt Balanseakselkjeden med tilhørende drev og glideskinner.. Desverre så må motoren ut av bilen for å gjøre denne jobben, dermed blir det dyrt.
Du får høre litt rundt, evt så kansje noen i klubben kan hjelpe deg å gjøre denne jobben til en fornuftig pris?

Den eneste SKIKKELIGE måten å fikse dette på er å skifte både registerkjeden, drevene og glideskinnene til denne samt Balanseakselkjeden med tilhørende drev og glideskinner.. Desverre så må motoren ut av bilen for å gjøre denne jobben, dermed blir det dyrt.
Du får høre litt rundt, evt så kansje noen i klubben kan hjelpe deg å gjøre denne jobben til en fornuftig pris?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Hei i natten ... og takk !
- akkurat ja ... det var slik jeg forestilte meg det; dyrt for STOR og OMFATTENDE jobb, "billig" om "halvveis".
1000 takk for info - jeg håper og at noen kan hjelpe meg - eller kjenner til noen som event. kan eller vil ta på seg å fixe en "klakkete" gammel (men god) 900.
Vennlig hilsen meg
- akkurat ja ... det var slik jeg forestilte meg det; dyrt for STOR og OMFATTENDE jobb, "billig" om "halvveis".
1000 takk for info - jeg håper og at noen kan hjelpe meg - eller kjenner til noen som event. kan eller vil ta på seg å fixe en "klakkete" gammel (men god) 900.
Vennlig hilsen meg

Vennlig hilsen Dame-1964
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Det man också kan göra är att fjerne kjedjorna till balansaxlarna, du kommer inte att märka så mycket av det på en 2,0L.
Då minskar du kostnaden på jobbet!
Men faktum kvarstår, du må byta registerkjedja med drev och skenor.
Meca har ett förnuftigt pris på kitt utan eller med balansaxelkjedjor.
Hade jag haft ett sted att stå i norge så hade jag kunnat göra jobben för dig, men det har jag inte.
Sjekk också med SpeedParts på Kjeller vad dom ska ha för att göra jobben!
Mvh
Då minskar du kostnaden på jobbet!
Men faktum kvarstår, du må byta registerkjedja med drev och skenor.
Meca har ett förnuftigt pris på kitt utan eller med balansaxelkjedjor.
Hade jag haft ett sted att stå i norge så hade jag kunnat göra jobben för dig, men det har jag inte.

Sjekk också med SpeedParts på Kjeller vad dom ska ha för att göra jobben!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Hej og tack ...
... for info
Jeg får sjekke litt rundt. Har ringt Speedparts, som estimerte opptill 15-20000 for jobben
Huff of huff - ikke gøy det !
Vet fremdeles ikke helt hva jeg skal/bør gjøre - selge hele bilen slik den nå står kanskje ?
Hyggelig å få "hjelp" - appreciate it !
Med vennlig hilsen meg
... for info

Jeg får sjekke litt rundt. Har ringt Speedparts, som estimerte opptill 15-20000 for jobben

Huff of huff - ikke gøy det !
Vet fremdeles ikke helt hva jeg skal/bør gjøre - selge hele bilen slik den nå står kanskje ?
Hyggelig å få "hjelp" - appreciate it !
Med vennlig hilsen meg

Vennlig hilsen Dame-1964
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Nei du får skrike ut en post i ditt distrikt... og betale noen litt for å ta det svart 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Ja - men hvem gidder gjøre en slik jobb privat ?
Skjønner at det er en STOOOOR jobb ... Men jo, jeg betaler gjerne noen - vet ikke om jeg har råd til 15-20000.- ?
Vennlig hilsen meg (småfrustrert)
Skjønner at det er en STOOOOR jobb ... Men jo, jeg betaler gjerne noen - vet ikke om jeg har råd til 15-20000.- ?

Vennlig hilsen meg (småfrustrert)
Vennlig hilsen Dame-1964
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
man vesnakker ikke slik i offentlige forum
Skriv heller en forespørsel, deretter avtaler man en tilbaketjeneste som det kalles
all forhandling føler jeg foregår i PM form
Håpast at det går i orden.
Mvh. Pål

Skriv heller en forespørsel, deretter avtaler man en tilbaketjeneste som det kalles


Håpast at det går i orden.
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Det man gör är att ta ur motorn neråt vilket innebär att man bland annat måste tömma ac-systemet.
Det gör att det fort blir dyrt att göra den jobben, men en god saabmekaniker borde inte behöva mer än 2 dagar på sig för att göra jobbet.
Det under förutsättning att man har tillgång till löftebokk.
Jag förstår att detta inlägg kanske inte hjälper så mycket, men du kan ju oxo kontakta Nordomarkens motor i sverige och höra vad dom säger om det jobbet.
Kontakt info till dom hittar du under rubriken "Tilbud från leverandörer" här på forumet.
viewtopic.php?f=23&t=20786" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till!
Mvh
Det gör att det fort blir dyrt att göra den jobben, men en god saabmekaniker borde inte behöva mer än 2 dagar på sig för att göra jobbet.
Det under förutsättning att man har tillgång till löftebokk.
Jag förstår att detta inlägg kanske inte hjälper så mycket, men du kan ju oxo kontakta Nordomarkens motor i sverige och höra vad dom säger om det jobbet.
Kontakt info till dom hittar du under rubriken "Tilbud från leverandörer" här på forumet.
viewtopic.php?f=23&t=20786" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka till!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Hei og takk
for info og hjelp. Jeg har kontaktet verkstedet i Sverige, og avventer svar
En forespørsel er og i tankene = du har rett, det bør foregå i PM og ikke i "plenum" her. Helt "fersk" her inne i Forumet deres jeg skjønner du, derfor litt "uvant og klønete" i fremgangsmåte kanskje ... ? I så fall beklager jeg
Vennlig hilsen Meg (som håper det ordner seg på en litt "rimelig" måte)
for info og hjelp. Jeg har kontaktet verkstedet i Sverige, og avventer svar

En forespørsel er og i tankene = du har rett, det bør foregå i PM og ikke i "plenum" her. Helt "fersk" her inne i Forumet deres jeg skjønner du, derfor litt "uvant og klønete" i fremgangsmåte kanskje ... ? I så fall beklager jeg

Vennlig hilsen Meg (som håper det ordner seg på en litt "rimelig" måte)
Vennlig hilsen Dame-1964
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
inga problem, folk er her for og hjelpe
Håper det ordner seg
Mvh. Pål


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Dame-1964
- Innlegg: 18
- Registrert: 22 apr 2008, 11:38
- Navn: "Blondie"
- Bil: 96' 900 Turbo Aut.
- Sted: Bærum
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Hei igjen ...
Så har altså bilen vært på verksted, registerkjedet byttet, men jaggu så "rakkler" det ikke fremdeles ... Hmmm !?!?
Verkstedet sa dessuten at kjedet ikke var særlig slitt. Kommer "rakklelyden" da fra glideskinnene ? Jeg har fått et tilbud på å utføre jobben i Sverige. Men vil gjerne sjekke litt her, slik at jeg er litt "forberedt" på hva jeg må gjøre - for å få bilen FRISK igjen
Vennlig hilsen meg; 5000kr "fattigere" men like "raklete"
Så har altså bilen vært på verksted, registerkjedet byttet, men jaggu så "rakkler" det ikke fremdeles ... Hmmm !?!?

Verkstedet sa dessuten at kjedet ikke var særlig slitt. Kommer "rakklelyden" da fra glideskinnene ? Jeg har fått et tilbud på å utføre jobben i Sverige. Men vil gjerne sjekke litt her, slik at jeg er litt "forberedt" på hva jeg må gjøre - for å få bilen FRISK igjen

Vennlig hilsen meg; 5000kr "fattigere" men like "raklete"

Vennlig hilsen Dame-1964
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Du får nok få verkstedet til å måle hvor langt registerkjedestrammeren er ute. Dette er ikke noen spesiell stor jobb. Max skal være ca 15mm. Om den er lengre ute så er glideskinnene/dreva nedslitt og må byttes. Er strammeren bra, kan det være balanseakselkjedet som kakler. dette kan klippes av ved å ta ned bunnpanna. Bilen går like bra uten dette kjedet. Få noen som er vant til å høre på disse motorene til å bedømme det, ex Speedparts.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
Ble det byttet komplett slik jeg anbefalte i mitt første innlegg? Eller har et verksted kun dratt igjennom ny registerkjede og droppa å bytte balansekjeden??
Hvis alt er byttet så kan det jo være lyder fra løpehjulene til multireima, dårlig dynamo, vannpumpe eller ac-pumpe, men et verksted skulle da ha kunnet fortelle deg hva som lagde lyd
Hvis alt er byttet så kan det jo være lyder fra løpehjulene til multireima, dårlig dynamo, vannpumpe eller ac-pumpe, men et verksted skulle da ha kunnet fortelle deg hva som lagde lyd

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 96' 900 Turbo Aut: Registerkjedet "klakker"
For 5000 så er nok kun registerkjedet byttet, det hjelper jo lite da det er et kjede til som må byttes, samt at drev og glideskinner også skal byttes. Synes forresten 5000 for å dra igjennom ny kjede var drøyt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan