Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 19 mai 2008, 21:17

Enda dyrere :|
900 Turbo '85

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ottar N398 » 19 mai 2008, 21:26

Skal si dere fikk farten opp etter et solid spark i ræva av meg og Eirik :wink: Er som sagt bare å ringe hvis dere sliter med å få ting på plass igjen :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av na_X » 19 mai 2008, 21:32

Må bruke klut med rødspriten ihvertfall, tror ikke det er helt heldig å bare tømme på denne gitt. Men overfladisk rens med rødsprit og klut funker også ganske greit for å få det skikkelig rent der toppakninga er blant annet. Har vasket girkasse før med bensin, og den ble da ren og pen ihvertfall, funker nok glimrende med diesel også som nevnt. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Frode N073 » 19 mai 2008, 21:53

få plana eksosmanifoil i same slengen. den har ein tendens te å bli skjeiv og då tett'an ikkje.
eg fekk gjort detta hos et firma i Tananger siden Jonassen ikkje hadde utstyr te detta.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av og900turbo » 19 mai 2008, 22:09

Når dere har fått sammen motoren igjen må dere kanskje se på om den er rett justert, det ser ut som at den går med for lav forbrenningstemperatur etter bildene av toppen deres å bedømme.

Her er min topp, den kom av i ettermiddag.

Bilde

Toppakninga så ut til å være moden for et bytte.

Bilde

Det er viktig å ikke få rusk i oljetilførselshullet fra blokka til toppen nå, for å unngå et evt kamakselhavari senere. Det er øverst til venstre ved registerkjeda..

Hva er den hvite grøten i kjølesystemet på bilen deres? Så det sånn ut når dere løftet av toppen? I så fall må tappepluggen til blokka ut og kjølekanalene gjennomspyles med vann. Det skulle antagelig hele hele kjølesystemet vært også, men det må vente til toppen er på plass...
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2008, 23:50

Renser dere stempel og sylindre med diesel, bensin eller annet lurt, så bytt olje etterpå, da rensemiddelet vil trekke forbi stempelringene og ned i veivhuset.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 21 mai 2008, 17:58

Se hvor fin og blank den er!

Bilde

Bilde


Hva mener dere er best å rense med? Bensin, diesel eller rødsprit? Hvor stor betydning har det forskjellige hvis vi søler ned i stemplene?

Vi trenger også nye bolter, og mye mulig nye tennplugger.. beste plassen å få kjøpt dette? Noe lokalt i Stavanger område? Noe dere anbefaler?

Hvordan tapper vi av blokken? Det vi har gjort til nå er å koble fra den nederste slangen på radiatoren og spylt gjennom noen ganger. Fikk ut en del gugge, men tydeligvis ikke alt etter hva som skjedde når vi demonterte topppen.

Hva må vi være ekstra obs på når vi skal sette på toppakningen?

Andre tips?

Svar på disse og du er helt! :)
900 Turbo '85

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av na_X » 21 mai 2008, 18:32

Kjør på med diesel, og ta et olje-bytte med no billig-olje før dere starter bilen. Så bytter dere olje (som Ingvar sier) og filter etter billig-oljen har kjørt igjennom systemet litt for å få ut all dritten. Er en bolt under på girboksen venstre fremme, som stikker litt ut for å tappe av olje på OG900, er vel 13mm hvis jeg ikke tar helt feil, står vel også i Haynes? ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ottar N398 » 21 mai 2008, 21:33

Er nok ingen butikker her i nærområdet som kan matche Speedparts i verken pris eller utvalg på mye toppbolter og plugger. Så er jo spørsmålet om det er verdt å vente de dagene det tar før pakken til speedparts er framme da :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 22 mai 2008, 06:03

na_X skrev:Kjør på med diesel, og ta et olje-bytte med no billig-olje før dere starter bilen. Så bytter dere olje (som Ingvar sier) og filter etter billig-oljen har kjørt igjennom systemet litt for å få ut all dritten. Er en bolt under på girboksen venstre fremme, som stikker litt ut for å tappe av olje på OG900, er vel 13mm hvis jeg ikke tar helt feil, står vel også i Haynes? ;)
Er det kanskje den tappen som er helt fremme og et godt stykke på førersiden av bilen? Der me radiatoren? Vi skrudde på den med en feil en gang og det dryppet ut ren olje. Eller er det i nærleiken av der man tapper av giroljen?
Ottar N398 skrev:Er nok ingen butikker her i nærområdet som kan matche Speedparts i verken pris eller utvalg på mye toppbolter og plugger. Så er jo spørsmålet om det er verdt å vente de dagene det tar før pakken til speedparts er framme da :wink:
Kan være kan være, men får man dem innen noen dager da?:P
900 Turbo '85

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av na_X » 22 mai 2008, 08:55

Med venstre side så mener jeg førersiden ja, oljesumpen til motor ligger i girboksen på venstre halvdel på den. Og pluggen ligger lengst fremme på den på undersiden. Kan nok være den rette pluggen dere har skrudd på, det skal være en kobber-skive på den pluggen også.
Ville fått bort dritten før man tapper av olje for å ta et oljeskift for å flushe ut det som skal ut også med en billig-olje, for å så ta enda et bytte av olje så man er sikker på at bilen blir bra.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2008, 10:20

Står jo ENGINE DRAIN med store bokstaver ved siden av pluggen... 13 mm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Pål N526 » 22 mai 2008, 22:13

Ingvar N629 skrev:Står jo ENGINE DRAIN med store bokstaver ved siden av pluggen... 13 mm.
Må som sagt vaske bort driten før de ser det, men mener at det skulle stå det ja.. nesten helt i hjørnet på girkassa. framme til høyre sett i fra front på huk seende under bilen.. 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 23 mai 2008, 09:31

Okay, finner den nok. Nå som motoren er halveis demontert og vi må vente på deler, kan dette være en god tid og utføre en liten motorvask? Eller burde vi vente til vi monterer igjen så vi ikke får vann inn i topp / elektriske deler ? :) Ligger en del "kjøleolje" i bunn nå ^^
900 Turbo '85

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 27 mai 2008, 14:30

Prøver å bestille fra Speedparts men handlekurven funker jo ikke :?
Hvor lang tid pleier det å ta før de svarer på mail?
900 Turbo '85

Svar