Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 06 mai 2008, 09:34

Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. Har hatt bilen i omlag halvannet år nå, og er egentlig godt fornøyd, selv om det nok er på tide å oppgradere chassiset.

Men ... Jeg synes bilen er daff. Sett i forhold til min gode gamle og900 2,1 16V, må jeg jobbe mer med girspaken nå enn før. Var f.eks. ute og kjørte i de undersjøiske tunnelene på Trøndelagskysten i helgen, og da måtte jeg slite for å holde følge med en sur Mitsubishi Charisma. :(

Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mai 2008, 10:51

Erik N823 skrev:Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. ...........
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
Kan jeg umulig tro! Ikke engang en 9-5 2,0t er så dau som det du beskriver her! :lol:
Har du full kontroll på vedlikeholdet? Plugger, luftfilter, vakuumslanger er i orden? Bensinfilter skiftet? Er vel rundt 100 000 - 120 000km det skal skiftes, er 110 000km på 9-5'en min iallfall.. Sjekk også om eksosanlegget er tett! Kan rase innvendig, selv om det er helt og fint utvendig! :shock: Skjedde på min 9000 2,3ltt, den var alvorlig dau, til jeg fikk bytta bakre potte, da kom det seg ja.. 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 06 mai 2008, 13:48

Bilen er normalt vedlikeholdt. Har riktignok ikke sjekket eksosanlegg eller bensinfilter, men har hatt bilen på 110' km service for ikke så alt for lenge siden.

Får vel gå over bilen snart, ja ...

Mulig det bare er jeg som er rar også. Godt mulig faktisk.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Paradigm N558 » 06 mai 2008, 14:14

Utover det er det helt utrolig hva en 4-5000 kr. og en tur til Speedparts kan gjøre :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2008, 15:54

Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 06 mai 2008, 17:18

Ingvar N629 skrev:Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
Har sjekket wastegatestaget, det sitter der det skal. For å se om det var noen forskjell kjørte jeg en liten strekning med staget av, da gikk det hvertfall trått.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2008, 17:26

Og wg åpner ved korrekt trykk?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 06 mai 2008, 17:47

Ingvar N629 skrev:Og wg åpner ved korrekt trykk?
Det vites desverre ikke, har ikke turbotrykkmåler.

Du tenker her på om wg åpner for tidlig? Er dette sannsynlig for min bil som bare går på grunnladetrykk?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2008, 22:44

Poenget er at uansett så må wg-stanga være rett innstilt, er jo kun det som bestemmer ladetrykket på bilen din.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 14 mai 2008, 14:54

Var på Biltema og kjøpte en ladetrykksmåler, slik at jeg kunne få sjekket ladetrykket. Ved fullgassakselerasjon på tredje gir ladet den ca 0,3 bar, og såvidt over 0,3 bar ved fullgassakselerasjon i femte gir. Vakumet på tomgang var ca 0,6 bar.

Hvordan stemmer disse tallene? Er GLT lav, eller spiller dette avviket liten rolle?

Var innom Tor her en dag og fikk sjekket opp vakumslanger wg-stag o.l. (takk for hjelpen, Tor). Fikk høre at høy utveksling også bidrar til at bilen virker ''dau''
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2008, 17:39

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av doo-kie » 14 mai 2008, 17:59

Jeg ville ikke stolt blindt på biltema måleren.. Hørt om folk som har kjøpt dyre turbotrykksmålere og disse viste 0,1-0,3 bar feil... Så tror du skulle ha testet trykket i måleren og sett at det var rett! hvis den viser 0,3 og den skal lade 0,4 kan de jo hjende alt er som det skal :lol: bare biltema måleren som har litt dårlig tolleranse..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 14 mai 2008, 18:03

Hehe, det var det med nøyaktigheten da. Byggekvaliteten på den ser OK ut, men vet aldri. Hva er egentlig å anbefale av ladetrykksmålere? Er det f.eks. mulig å bruke manometere fra Tess e.l.?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av matrox N522 » 15 mai 2008, 17:50

De fra Tess er som oftest dyre (og absolutt mest nøyaktig?), men de fra maptun, speedparts og de kara der er mer enn nøyaktige nok :wink:
Om du ikke velger fra nederste hylle da :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo

Legg inn av Erik N823 » 20 mai 2008, 16:32

Tor N12 skrev:Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
Begynner ikke å stille på noe på bakgrunn av Biltema-måleren. Skal ha bilen på service snart, så de får sjekke det opp da...

Men dette eventuelle avviket på omlag 1 bar, vil det merkes noe nevneverdig?
1999 SAAB 9-3 2.0t

Svar