Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av borken » 11 jun 2008, 14:36

Hallo dere, kjempeflott forum.

Sliter litt med saaben min, historie som følger:
Kjøpte denne rett før hjul, ei pen stasjonsvogn med 125000 km på klokka. Til info var serviceheftet ikke fulgt utover 86000km. siden den ikke ble brukt så mye grunnet utstrakt reisevirksomhet, skiftet jeg helle ikke olje før for ca 3uker siden. Før jeg skiftet olje gikk den etter min mening som ei klokke. Jeg reiste på saab og fikk tak i olje og filter. Det jeg stusset litt på der og da var at jeg fikk anbefalt 5-30 olje, noe som jeg i første øyeblikk mente selv var for tynn. Men allikevel, det var dette de brukte mest, så jeg kjøpte den. Fikk også tak i noe Omega+ rens som jeg kjørte gjennom den gamle oljen før jeg skiftet. Dette gikk jo såre vel og tenkte ikke noe mer på det. Registrerte ved ett tidspunkt at jeg hadde noe veldig lav ventilbank som etter hvert ga seg. Forrige helg skulle jeg kjøre fra kr.sand til Oslo og det er da problemene inntreffer. Kommer ca til Larvik da jeg registrerer at ventiltikkingen har økt i intensitet. Bestemmer meg likevel for å fortsette til Oslo. kommer til Asker og skal til å gire fra fjerde til femte, turtallet går da nødvendigvis ned til tomgang og oljelampen begynner og lyse. Får litt panikk og legger derfor foten på gasspedalen igjen og ruser den opp til 2- 2500. Da går oljelampen bort. Men jeg stopper på nærmeste bensinstasjon. Der lar jeg bilen stå. Sjekker naturligvis oljenivå og lekkasjer, men det er intet å finne. Bilen står der til neste dag, og jeg holder bortimot igjen både øyne og ører og starter bilne igjen. Da er ventiltikkingen helt borte og motoren summer som en katt. oljetrykkslampen er også slukket. Jeg bestemmer meg for å kjøre hjem igjen, og merker at ventiltikkingen øker jo nærmere jeg kommer Kristiansand. KOmmer meg hjem uten at oljetrykkslampen lyser igjen.
Har jeg rett og slett for tynn olje? Eller er det andre faktorer som oil sludge, andre ting som spiller inn? Den er oppdatert med riktig type veivhusventilasjon, og jeg kjører vanligvis vakkert. Kjørte ca 120 mil på den gamle oljen uten noe problem, for det meste langkjøring.
Tips mottas med takk.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av doo-kie » 11 jun 2008, 15:05

Hørtes ikke bra ut... Kan virke som at når du har kjørt omega rens på den, så har mye dritt løsnet å lagt sei i silen i bynnpanna! Slik at oljepumpa ikke får sugd opp nok olje, å dermed oljelampa lyser!
0-30w- 5-30w å 5-40 er vel det som er beregnet for motoren, så tror ikke det har noe med det å gjøre. ta ned bunnpanna å sjekk silen du! Første forslag.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av K_Duck N1093 » 11 jun 2008, 17:58

Om man likevel skal plukke fra hverandre ting kan en skikkelig shine av motorens innside være en sjakktrekk. Bedre føre var etc. :wink:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av borken » 11 jun 2008, 18:23

Sier du det ja. Altså motorens indre, da menes ta av toppdeksel, registerhus og lignende?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2008, 19:06

borken skrev:Sier du det ja. Altså motorens indre, da menes ta av toppdeksel, registerhus og lignende?
Litt mer omfattende... du må ta ned bunnpanna og demontere oljesila. Gjør rent med f eks diesel. Kan jo lønne seg å måle hvor langt ute kjedestrammeren er også, da den motoren kanskje ikke har fått for mye vedlikehold.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av borken » 11 jun 2008, 20:41

Kjempe kjempe, skal gjøre det straks jeg kommer hjem. Er en helt nydelig bil så det er for galt med et havari så tidlig. Takk gutter!!! Skriver noen ord når jeg har fått gjort operasjonen.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2008, 23:33

Når det først har blitt så ille som det har blitt så kjør gjerne på med en skikkelig dieselrens også før du plukker ned...
Enten tapp av en liter eller to av oljen og fyll på med tilsvarende mengde diesel for så å starte motoren og la den gå noen sekunder av gangen.... eller fyll den opp helt og la det stå og godgjøre seg over natta så gjør du som Ingvar sier og tar ned bunnpanna etterpå.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av borken » 12 jun 2008, 00:43

Er egentlig skeptisk til kjøring kun på diesel, men greit. Det må antakeligvis gjøres. Har lest litt rundt på forumet hvordan jeg tror det skal gjøres. Det jeg gjør da er å tappe av oljen, 4 liter diesel, ta ut pluggene og la den svive på startmotor, evt sette i pluggene, starte opp og la den noen gå noen sekunder i intervall, lar den stå over natta og la dieseldyrene gjøre jobben, for så å plukke ned bunnpanne og sil dagen etter for rens. Skal også få sjekket kjedestrammer med kryssede fingre.(Innimellom alt dette skal jeg passe på å fyre godt med ølpauser tror jeg). Satser på en ren og fuskfri motor etter denne prosessen. Takk igjen.

borken
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2008, 16:32
Medlemsnummer: n1313
Bil: 9-5 99 BSR steg 1
Sted: Trondheim

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av borken » 01 jul 2008, 16:15

Hallo alle
Oppdraget er nå utført, og sila så som et kaffefilter, full av kaffegru. Helt forferdelig. ( har bilde, men får dessverre ikke til å legge det inn.) Så nå er det omhyggelig renset, og maskinisten summer som en katt igjen. Takk igjen for alle gode forslag.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Mistet oljetrykk Saab 9-5 2,3t 99-modell

Legg inn av doo-kie » 01 jul 2008, 17:43

hørtes bra ut :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar