Finnes det trim som begrenser seg til 175hk, evt hva kan gjøres for å få til dette? Er litt pysete
Avkortning!!.
Moderator: Moderatorer
-
Saabeline
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2008, 14:43
- Navn: Eirik Nilsen
- Bil: 95 stv vector sport
- Sted: Oslo
Avkortning!!.
Har litt lyst til å trimme min 05mod 9-5 stv. 2.0T, men mangler litt mot. Tenker da på det med avkortning i forsikring dersom man forårsaker en ulykke og de sjekker bilen. Man risikerer vel da også at de sier ifra til biltilsynet og da i tillegg må betale HK avgift for det over 175hk... Er dette noe som skjer ofte?
Finnes det trim som begrenser seg til 175hk, evt hva kan gjøres for å få til dette? Er litt pysete
Finnes det trim som begrenser seg til 175hk, evt hva kan gjøres for å få til dette? Er litt pysete
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Avkortning!!.
Hei, og velkommen til oss.
Hvorfor 175 hk?
Uansett, tror det skal mye til før bilen blir sjekket, om ikke høy fart er en faktor i fbm ulykke, spesielt om du kun trimmer bilen ved å forandre bilens programvare uten å bytte til større turbo eller andre ting som synes. Da kommer du uansett ikke over to hundre og noen hk, det som merkes like mye og som betyr mer i det daglige er økningen i dreiemoment, som gjør at bilen faktisk blir kjørbar.
Men strengt tatt så skal du melde fra til både tollvesen og forsikringsselskap, men om du kjøper programvare som ikke er godkjent, så får du det aldri godkjent på biltilsynet
Programvaren som Saab selger får man godkjent (Hirsch) men det er såvidt jeg vet den eneste. Dyrt blir det, men da har du effektøkningen i vognkortet og kan sove godt om natta. Jeg kjenner ingen som har gått den veien, da man...
Trim skal forøvrig diskuteres i underforumet "Trimming", som kun er for klubbens medlemmer, så det er bare å melde seg inn.
Hvorfor 175 hk?
Uansett, tror det skal mye til før bilen blir sjekket, om ikke høy fart er en faktor i fbm ulykke, spesielt om du kun trimmer bilen ved å forandre bilens programvare uten å bytte til større turbo eller andre ting som synes. Da kommer du uansett ikke over to hundre og noen hk, det som merkes like mye og som betyr mer i det daglige er økningen i dreiemoment, som gjør at bilen faktisk blir kjørbar.
Men strengt tatt så skal du melde fra til både tollvesen og forsikringsselskap, men om du kjøper programvare som ikke er godkjent, så får du det aldri godkjent på biltilsynet
Trim skal forøvrig diskuteres i underforumet "Trimming", som kun er for klubbens medlemmer, så det er bare å melde seg inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saabeline
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2008, 14:43
- Navn: Eirik Nilsen
- Bil: 95 stv vector sport
- Sted: Oslo
Re: Avkortning!!.
Takk for velkomst. Har meldt fra om ønske om å bli medlem, men det tar litt tid og håpet jeg kunne få noen kjappe svar her
. Hvorfor 175hk, jo det er effektøkning innenfor de lovlige 15% og da kan jeg sove godt om natten.
Mtp hvor mange jeg kjenner som har tunet bilen så burde det ikke være noe problem, men er typen som nok kommer til å tenke litt mye på det og da er det ikke for meg
Derfor som sagt 175hk, som jo tross alt er en liten effektøkning...
Mtp hvor mange jeg kjenner som har tunet bilen så burde det ikke være noe problem, men er typen som nok kommer til å tenke litt mye på det og da er det ikke for meg