røyk ved oppstart
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
røyk ved oppstart
saab 95 2000 mod km 206000
regner med at pc hettene har tatt kvelden noen som vet hva dette koster,,, kvia mente også at det kunne komme av at jeg har den gamle veivhus ventilasjonen
regner med at pc hettene har tatt kvelden noen som vet hva dette koster,,, kvia mente også at det kunne komme av at jeg har den gamle veivhus ventilasjonen
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: røyk ved oppstart
Litt nermere beskrivelse a røyk=)?? Farge? Rart om det skulle være veivhusventilasjonen som skulle gjøre det, men mulig jeg ikke har opplevd alle situsjonenen med en 9-5
hehe
Men dette kan være så mangt... Vært slik lenge??

Men dette kan være så mangt... Vært slik lenge??
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: røyk ved oppstart
Hadde masse blåaktig røyk på min, 2001 mod med ca 115000km på telleren. Byttet turbo nå, og problemet er vekk! Var nok en oljelekkasje fra turboen. Viste veldig godt når bilen hadde stått noen timer, men ved kjøring var det ingenting.
Tipper på at gammel veivhusventilasjon kanskje kunne gi et lite mottrykk i bunnpanna, som belastet oljepakningene for hardt?
Var iallfall dette som skulle til på min. fikk oppgradert veivhusvent, men litt for sent..
Tipper på at gammel veivhusventilasjon kanskje kunne gi et lite mottrykk i bunnpanna, som belastet oljepakningene for hardt?
Var iallfall dette som skulle til på min. fikk oppgradert veivhusvent, men litt for sent..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- dagt
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Re: røyk ved oppstart
Tror også det er turboen. I hvertfall så er det de samme symtomene jeg hadde. Blåkvit røyk ett sekund etter at motoren startet. Ellers ingenting.
Min 04 mod har ikke den gamle ventilasjonen, men likevel holdt turboen knappe 100.000 før problemene begynte. Derfor tror jeg ikke det har noe med ventilasjonen å gjøre, men heller med dårlig kvalitet på turboen.
Min 04 mod har ikke den gamle ventilasjonen, men likevel holdt turboen knappe 100.000 før problemene begynte. Derfor tror jeg ikke det har noe med ventilasjonen å gjøre, men heller med dårlig kvalitet på turboen.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: røyk ved oppstart
røyken er blåhvit det er ingen ulyder fra turboen men det kan sikkert være den jeg vet ikke
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: røyk ved oppstart
Terra fikk løst sine problemer med å ettertrekke toppen, kom jeg på, kan jo lønne seg å sjekke! Greit å få sjekket sånne enkle ting først..
dagt: Det at den originale turboen er av noe tvilsom kvalitet, kan vi nok være enige om, flere her som sier det, og nå sier jeg det også..
En jeg stoler på sa til meg at det ryker minst 10 Garret 1752 før det ryker 1 Mitsubishi TD04... Det sier vel sitt om holdbarheten. Den gamle 9000'en min derimot, går like bra ennå,trimmet til ca 240hk, over 300000km på telleren, med original Garretturbo, så spørs om det er noen økonomer som har kommet over i feil avdeling hos Garret...


dagt: Det at den originale turboen er av noe tvilsom kvalitet, kan vi nok være enige om, flere her som sier det, og nå sier jeg det også..

En jeg stoler på sa til meg at det ryker minst 10 Garret 1752 før det ryker 1 Mitsubishi TD04... Det sier vel sitt om holdbarheten. Den gamle 9000'en min derimot, går like bra ennå,trimmet til ca 240hk, over 300000km på telleren, med original Garretturbo, så spørs om det er noen økonomer som har kommet over i feil avdeling hos Garret...


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: røyk ved oppstart
Trenger ikke være ulyder, ennå, kjørte med sånn røyk fra min i over et år, begynte å bli litt ulyd (uling) rett etter start nå, før jeg byttet. Blå tone på røyken er olje. Blir røyken hvit er det vanndamp.santo skrev:røyken er blåhvit det er ingen ulyder fra turboen men det kan sikkert være den jeg vet ikke
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- dagt
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Re: røyk ved oppstart
Ja jeg blir skeptisk når turboen er av en slik kvalitet at den er å finne i sortimentet hos Biltema...Gunnar N326 skrev:......
En jeg stoler på sa til meg at det ryker minst 10 Garret 1752 før det ryker 1 Mitsubishi TD04... Det sier vel sitt om holdbarheten. Den gamle 9000'en min derimot, går like bra ennå,trimmet til ca 240hk, over 300000km på telleren, med original Garretturbo, så spørs om det er noen økonomer som har kommet over i feil avdeling hos Garret...![]()
http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: røyk ved oppstart
Er nok ikke Garret som produserer den som biltema selger, nei...
http://www.wa-line.com/products.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wa-line.com/products.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Re: røyk ved oppstart
må det foretas noe justernger vis jeg bytter turbo hvor er den rimligst å kjøpe
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: røyk ved oppstart
Sikkert rimeligst hos Speedparts, da det er bytteturbo, sånn at du leverer tilbake din gamle.
Enklest å bytte mot samme som du har. Kommer med riktig grunnladetrykk innjustert.
Enklest å bytte mot samme som du har. Kommer med riktig grunnladetrykk innjustert.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)