Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Andreas N1194 » 27 mai 2008, 14:43

Oblivious skrev:Prøver å bestille fra Speedparts men handlekurven funker jo ikke :?
Hvor lang tid pleier det å ta før de svarer på mail?
Handlekurven der funket ikke da jeg bestilte heller, det jeg gjorde var å paste det inn i en mail istedet og sende det med koder og alt fra handlelista, det funket som bare det :)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Eirik N396 » 27 mai 2008, 16:21

Oblivious skrev:Prøver å bestille fra Speedparts men handlekurven funker jo ikke :?
Hvor lang tid pleier det å ta før de svarer på mail?
Prøv å ring dem, sikkert enklere det :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Pål N526 » 27 mai 2008, 18:17

så lenge du isolerer alt av elektrisk og tetter igjen inn til sylinderane, så vil jeg anbefale og ta en motorvask. kommer MYE bedre til 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 09 jun 2008, 22:09

I dag fikk vi bolter og tennplugger!
Er desverre midt i eksamens tiden, så det blir ikke gjort noe før neste uke...
900 Turbo '85

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 18 jun 2008, 15:18

Da er toppen på plass, men vi må stramme til boltene!
Er det 30, 60 + 90? Eller 40, 60 + 90?
900 Turbo '85

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Frode N073 » 18 jun 2008, 15:43

når eg bytta toppakning så va det ein lapp med pakningen som forklarte framgangsmåte.
detta va på original SAAB pakning.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 18 jun 2008, 19:49

Har biltema pakning, hehe:P
900 Turbo '85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jun 2008, 21:50

FAQ...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 19 jun 2008, 10:08

Er ikke STCN medlem enda, må få råd til å betale medlemskapet først :)
Anywho, da var toppen montert, tips til å få registertannhjulet på plass? Registerkjedet er meeeeget stramt.
900 Turbo '85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2008, 16:13

Skru ut kjedestrammeren til du har tannhjulene på plass, resett strammeren og sett den inn igjen. Strammeren skal dras med 63 Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Pål N526 » 19 jun 2008, 19:27

sørg for at det er rett timing på kjeda og kammene. skal være 15 ledd mellom streken på tannhjula..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av og900turbo » 19 jun 2008, 21:53

Datapaal N526 skrev:sørg for at det er rett timing på kjeda og kammene. skal være 15 ledd mellom streken på tannhjula..

Mvh. Pål
Er det ikke en 8-ventiler de holder på med? Ellers er jeg enig i at 16-ventilere er tingen :D
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Ottar N398 » 20 jun 2008, 13:18

De driver å plukker på en T8 ja, Tannhjulet skal være stripset fast til kjedet så timingen skulle gå fint :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 17 jul 2008, 14:41

Registerkjedet ser ut til å ha skilt seg, vet ikke om vi kanskje har ødelagt det når vi har rullet på bilen mens kjedet har vært løst. Usikker på om vi får denne på veien igjen :worry:
900 Turbo '85

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Samletråd for ikke så smarte spørsmål om 900 Turbo '85

Legg inn av Oblivious » 22 jul 2008, 18:34

Prøver å få løsnet litt på kjede, men får ikke helt tak i kjedestrammeren, er det mulig å se denne?
900 Turbo '85

Svar