Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
WW
Legg inn
av WW » 23 mai 2004, 09:51
Jeg er den varme eier av en 9000 CS med AC. Problemet er nemlig at viften ikke går. Så lenge bilen har litt fart, blir det gjennomstrømning gjennom AC, og da blir det fin temperatur, men ved stillestående, er det helt dødt. Jeg hadde en vifte på min forrige 9000 som stoppet. Den gangen var det "motstanden" til effektreguleringen til viftemotoren som var røket. Jeg sjekket opp en ny motstand på
http://www.partsforsaabs, og der opplyste de at biler med AC ikke kunne bruke denne.
Er det noen som har opplevd samme problem? Er det noen som vet hva som er en vanlig feil når viften ikke går på en 9000 med AC?

-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Legg inn
av ArntR N315 » 23 mai 2004, 12:23
Min gamle -90 mod 9000 hadde klima-anlegg... og der røk vifta...
Etter å ha sjekket diverse releer, målt strøm etc etc, fann jeg ut at vifta måtte byttes ut... det samme fant saab ut...
Vet ikke helt.. vifter avgår ikke med døden så fort da?? Min gamle sliter hadde kun 140k på telleren..
Vifte: kr. 1200.

Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 23 mai 2004, 16:35
Hei. Det er ikke uvanlig at kupevifta ryker på en 9000 med klima(ACC)...
Jeg har hatt 2 9000 med ACC og har byttet vifte i begge...
Prøv å koble strøm rett på vifta så ser du om den går, du finner vifta og kontakten i "akvariet".
Hvis du har klima og ikke bare AC så ikke fall for fristelsen å kjøp ei brukt vifte, det er nemlig mye jobb å skifte denne på bilene med ACC.
Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
WW
Legg inn
av WW » 25 mai 2004, 10:49
Takk for tips. Men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til "akvariet". Jeg antar at det er noe av det som sitter under det svarte platdekselet under vindusviskerne. Ja, jeg skal finne motoren og kjøre strøm "rett inn", så får jeg finne ut om det er liv der. Hvis det er det, antar jeg at det er reguleringen for viftehastigheten som er røket.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 25 mai 2004, 11:17
WW skrev: Jeg antar at det er noe av det som sitter under det svarte platdekselet under vindusviskerne.
Det er riktig....
Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 25 mai 2004, 12:39
Hei..
Jeg har skiftet viften en gang på min uten AC og den er kjørt 210000.. Bilen er en 9000i -90...
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
-
WW
Legg inn
av WW » 02 jun 2004, 10:02
Hei "Freshmaker", har du lyst på en mekke kveld på Landås? Dette er en skikkelig gynekolog-jobb. Vet ikke om jeg orker å begynne på det. AC rør og greier. Blir dyrt hvis det går hull på et sånt.
