Dunking i bakstilling OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ottar N398 » 29 jun 2008, 00:37

Hei, Jeg sliter litt med bilen min igjen. Har fått en snål dunkelyd fra bakstillingen på venstre side å klarer ikke å finne utav hva som er galt. Har vert under å etterstramma samtilge skruer til alle stag under der og foringene er nye for under et år siden (riktig nok nylon da men)
Problemet er der ikke hele tiden heller. Når bilen er kald hører jeg ingenting, men etter den har fått kjørt seg litt får jeg denne ulyden ved enhvær ugjevnhet i veien. Tips noen? Klarer også å få frem lyden ved å klemme bilen ned bak når den står i ro..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av eiluN506 » 29 jun 2008, 01:16

Hadde samme opplevelse med knekt spiralfjær på arbeidsbilen. Hadde knekt av ca 5-10 cm. Ikke lett å se før jeg studerte nøye. :|
Mvh
Eimund

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av ToreN1246 » 29 jun 2008, 09:02

Har nok tatt kvelden demperen din...
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ottar N398 » 29 jun 2008, 09:59

Demperen er jo mindre enn 3 år gammel, det er forøvrig fjæren også da.. Pleier der ikke å holde lenger? Noen måte jeg kan skjekke om det er demperen? og må jeg bytte begge to eller kan man bytte en side?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Frode N073 » 29 jun 2008, 12:03

e den eine siå ødelagt så bør du bytta på begge sider sånn at de får lik slitasje.
hvis ikkje blir jo eina hjulet litt stivare enn det andra.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jun 2008, 12:14

Sikkert et dumt spørsmål, men det er ikke eksosen som slår borti da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ottar N398 » 29 jun 2008, 13:02

Har lurt litt på dette, men det er jo litt rart om eksosen endrer hyppigheten av slag etter hvor lenge bilen er kjørt sammenhengende :) Men ikke umulig det heller da. Noen som vet et triks for å teste om en demper er ok?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av og900turbo » 29 jun 2008, 16:30

Du sier at dunkinga begynner etter en stunds kjøring. Da kan det godt være at eksosrøret har blitt varmt og utvidet seg. Den forlengelsen kan være nok til at det blir kontakt mellom rør og karosseri eller bakaksel. På min brors Laguna begynner alltid eksosrøret å skramle kun i en lang oppoverbakke over et lite fjell pga varmeutvidelse. Men han gidder ikke å kappe det kortere.... Typisk Reanault-eier.....

Det er uansett fort gjort å sjekke klaringene mellom eksos anlegget og resten av bilen....

Dempertest: Gyng bilen på det hjørnet du vil teste demperen. Så kjenner, ser og hører du om det er noe unormalt. For meg er normalt at bilen etter nedtrykking siger opp og står i ro. Gynging er for dampbåtentusiaster :D
Sjekk også om det øvre festet er så tilstrammet at gummiforingene er i passelig klem.
Ellers er det å demontere demperen for å sjekke innfestingene (hullet i hjulhusbjelken har en tendens til å slite seg større) og teste selve demperen på frihånd.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av turboTruls N263 » 29 jun 2008, 16:44

Har hatt dette problemet før på og 900. på min bil var det øvre innfestnings-hullet til støtdemper som var utvidet, samt gummiforingene som var defekt. Ristet demperen sidelengs for å spore opp lyden. Var vanskelig å spore opp lyden, og den oppstod kun som du beskriver ved den minste ujevnhet. Fikk fatt i ny gummi og sveiste på en firkant skive i overkant av innfestningen. funket perfekt etter det. kan også være eksos skramling, men den lyden er jo nokså karakteristisk. og oppstår vel stort sett bare med 3" eksos.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av na_X » 29 jun 2008, 17:18

Har selv hatt eksos-skrangling i helle karosseriet som varierer mye med selv org. 2" eksos, av og til skrangla det ikke i det hele tatt heller..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Liebak » 29 jun 2008, 20:10

dytt eirik under bilen så tar du å vugger på den, kanskje han kan lokalisere lyden under da :)
SAAB SPORT & RALLY

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ottar N398 » 29 jun 2008, 21:11

Takker for tips. Tror muligens løsningen lå i at bolten til det korte momentstaget var litt løs :roll: På den siden lyden ikke var riktignok, men jeg klarte ikke å gjenskape lyden i dag hvertfall :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Eirik N396 » 29 jun 2008, 21:14

Var akkurat med Ottar og kikket her. Fant at bolten til et av de korte stagene kunne strammes noe, og det så ut til å funke. Konklusjon : Må få tak i nye låsebolter ;)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av Ottar N398 » 30 jun 2008, 21:28

Må visst vekke tråden igjen. Viser seg at testen vi kjørte ikke var god nok, for i dag var lyden jammen tilbake :woot: Tror tipset til turbotruls står nest i køen. Fælt så fort skruen til demperen rustet da! Sitter jo helt etter kun 2,5 år #-o Noen som vet størrelsen på motholdet på Bilsteindempere forresten?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Dunking i bakstilling OG900

Legg inn av og900turbo » 01 jul 2008, 06:32

Jeg bruker en stor skiftnøkkel av god kvalitet som jeg strammer til over motholdet. Men det viktigste du må gjøre er å bruke rustløser og stålbørste for å rengjøre gjengene før du skrur. Vri rundt med muttra slik at du får renset hele veien rundt gjengene. Jeg bruker også å sette en jekk under bærebrua til bakakselen og løfte akselen slik at demperen blir i press oppover for å ta av presset på den øverste foringa før skruing. Vær obs på at motholdet lett blir deformert eller vries av hvis muttera er for treg.

Jeg har mange ganger nevnt navnet på uskikkelige vesener når jeg har holdt på med dette, jeg har til og med nevnt noe om hvor de bodde også :D
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar