Dunking i bakstilling OG900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Dunking i bakstilling OG900
Hei, Jeg sliter litt med bilen min igjen. Har fått en snål dunkelyd fra bakstillingen på venstre side å klarer ikke å finne utav hva som er galt. Har vert under å etterstramma samtilge skruer til alle stag under der og foringene er nye for under et år siden (riktig nok nylon da men)
Problemet er der ikke hele tiden heller. Når bilen er kald hører jeg ingenting, men etter den har fått kjørt seg litt får jeg denne ulyden ved enhvær ugjevnhet i veien. Tips noen? Klarer også å få frem lyden ved å klemme bilen ned bak når den står i ro..
Problemet er der ikke hele tiden heller. Når bilen er kald hører jeg ingenting, men etter den har fått kjørt seg litt får jeg denne ulyden ved enhvær ugjevnhet i veien. Tips noen? Klarer også å få frem lyden ved å klemme bilen ned bak når den står i ro..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Dunking i bakstilling OG900
Hadde samme opplevelse med knekt spiralfjær på arbeidsbilen. Hadde knekt av ca 5-10 cm. Ikke lett å se før jeg studerte nøye.
Mvh
Eimund
Eimund
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Dunking i bakstilling OG900
Har nok tatt kvelden demperen din...
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dunking i bakstilling OG900
Demperen er jo mindre enn 3 år gammel, det er forøvrig fjæren også da.. Pleier der ikke å holde lenger? Noen måte jeg kan skjekke om det er demperen? og må jeg bytte begge to eller kan man bytte en side?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Dunking i bakstilling OG900
e den eine siå ødelagt så bør du bytta på begge sider sånn at de får lik slitasje.
hvis ikkje blir jo eina hjulet litt stivare enn det andra.
hvis ikkje blir jo eina hjulet litt stivare enn det andra.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dunking i bakstilling OG900
Sikkert et dumt spørsmål, men det er ikke eksosen som slår borti da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dunking i bakstilling OG900
Har lurt litt på dette, men det er jo litt rart om eksosen endrer hyppigheten av slag etter hvor lenge bilen er kjørt sammenhengende Men ikke umulig det heller da. Noen som vet et triks for å teste om en demper er ok?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Dunking i bakstilling OG900
Du sier at dunkinga begynner etter en stunds kjøring. Da kan det godt være at eksosrøret har blitt varmt og utvidet seg. Den forlengelsen kan være nok til at det blir kontakt mellom rør og karosseri eller bakaksel. På min brors Laguna begynner alltid eksosrøret å skramle kun i en lang oppoverbakke over et lite fjell pga varmeutvidelse. Men han gidder ikke å kappe det kortere.... Typisk Reanault-eier.....
Det er uansett fort gjort å sjekke klaringene mellom eksos anlegget og resten av bilen....
Dempertest: Gyng bilen på det hjørnet du vil teste demperen. Så kjenner, ser og hører du om det er noe unormalt. For meg er normalt at bilen etter nedtrykking siger opp og står i ro. Gynging er for dampbåtentusiaster
Sjekk også om det øvre festet er så tilstrammet at gummiforingene er i passelig klem.
Ellers er det å demontere demperen for å sjekke innfestingene (hullet i hjulhusbjelken har en tendens til å slite seg større) og teste selve demperen på frihånd.
Det er uansett fort gjort å sjekke klaringene mellom eksos anlegget og resten av bilen....
Dempertest: Gyng bilen på det hjørnet du vil teste demperen. Så kjenner, ser og hører du om det er noe unormalt. For meg er normalt at bilen etter nedtrykking siger opp og står i ro. Gynging er for dampbåtentusiaster
Sjekk også om det øvre festet er så tilstrammet at gummiforingene er i passelig klem.
Ellers er det å demontere demperen for å sjekke innfestingene (hullet i hjulhusbjelken har en tendens til å slite seg større) og teste selve demperen på frihånd.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Dunking i bakstilling OG900
Har hatt dette problemet før på og 900. på min bil var det øvre innfestnings-hullet til støtdemper som var utvidet, samt gummiforingene som var defekt. Ristet demperen sidelengs for å spore opp lyden. Var vanskelig å spore opp lyden, og den oppstod kun som du beskriver ved den minste ujevnhet. Fikk fatt i ny gummi og sveiste på en firkant skive i overkant av innfestningen. funket perfekt etter det. kan også være eksos skramling, men den lyden er jo nokså karakteristisk. og oppstår vel stort sett bare med 3" eksos.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Dunking i bakstilling OG900
Har selv hatt eksos-skrangling i helle karosseriet som varierer mye med selv org. 2" eksos, av og til skrangla det ikke i det hele tatt heller..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: Dunking i bakstilling OG900
dytt eirik under bilen så tar du å vugger på den, kanskje han kan lokalisere lyden under da
SAAB SPORT & RALLY
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dunking i bakstilling OG900
Takker for tips. Tror muligens løsningen lå i at bolten til det korte momentstaget var litt løs På den siden lyden ikke var riktignok, men jeg klarte ikke å gjenskape lyden i dag hvertfall
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Dunking i bakstilling OG900
Var akkurat med Ottar og kikket her. Fant at bolten til et av de korte stagene kunne strammes noe, og det så ut til å funke. Konklusjon : Må få tak i nye låsebolter
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dunking i bakstilling OG900
Må visst vekke tråden igjen. Viser seg at testen vi kjørte ikke var god nok, for i dag var lyden jammen tilbake Tror tipset til turbotruls står nest i køen. Fælt så fort skruen til demperen rustet da! Sitter jo helt etter kun 2,5 år Noen som vet størrelsen på motholdet på Bilsteindempere forresten?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Dunking i bakstilling OG900
Jeg bruker en stor skiftnøkkel av god kvalitet som jeg strammer til over motholdet. Men det viktigste du må gjøre er å bruke rustløser og stålbørste for å rengjøre gjengene før du skrur. Vri rundt med muttra slik at du får renset hele veien rundt gjengene. Jeg bruker også å sette en jekk under bærebrua til bakakselen og løfte akselen slik at demperen blir i press oppover for å ta av presset på den øverste foringa før skruing. Vær obs på at motholdet lett blir deformert eller vries av hvis muttera er for treg.
Jeg har mange ganger nevnt navnet på uskikkelige vesener når jeg har holdt på med dette, jeg har til og med nevnt noe om hvor de bodde også
Jeg har mange ganger nevnt navnet på uskikkelige vesener når jeg har holdt på med dette, jeg har til og med nevnt noe om hvor de bodde også
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681