Rookie: Saab 9000 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2004, 22:14

Tja, kvar kan en starte... ;)

Turbotrykksmålar kjøper du nærmast overalt der en har litt rekvisita. Bildeler har kanskje, eg kjøpte min på Speedparts.

APC-boksa sit vel på same plass i alle 9k (er det ikkje under hanskerom den sit då???), som eg skreiv istad er eg ikkje sikker på om det er av gamletypen boks som er i din eller om det er den nye som må loddast.
For å demontere bankesensoren (Knacksensor) skal du sleppe å jekke opp bilen, bankesensoren ser ut som ein vanlig skrue, med ei ledning inn på den. Viktig at denne vert skrudd åt med rett moment, på 900 er det 20Nm, kva det er på 9000 er eg ikkje sikker på, men det skulle ikkje forundre meg om at det det same.

Når broderen hekta på staget på ein 2.3 turbo jekka vi opp bilen, og fjerna plastplata under motoren, og gjorde jobben "nedaette". WG-stonga sit i området ved turboen. Litt pirkete, men når vi veit kvar du er og kvar du skal (få gjerne med ein dirigent som kikar nedi motorromet) skal det vere grei skuring.
Forskjela på grunnladetrykk og fullt ladetrykk er at grunnladetrykket vert bestemt mekanisk (WG-stonga), og fullt trykk vert bestemmt av APC.

Ang. oljesensoren er det ikkje umulig den er gåen, skifta nettopp oljesensoren på gamlingen sin M95 9k.

Jodå, er frå Sande ja, det vert då ein tur avogtil til Vik, ikkje so veldig ofte, men ofte nok... ;) Tek somregel turen lengre nordover, og tek ferja. ;) Ser det ja, bilen burde ikkje akkurat gå i gløymeboka so snabbt.
Ta av lyktene? Det er då plass til ei til. Køyr svenskestuket heilt ut, godt lys er jækla kjekt å ha om vinteren (og sommarnatta også ja), eg saknar ihvertfall mine Bosch Profi som eg hadde på gamlebilen. På bilen eg forhåpentligvis snart skal kjøpe meg i tilegg til 900-en skal eg ihvertfall ha eit par bytter. Vert mest sansynlig Bosch Big Knick, 6-700 for ei lykt er ikkje so gale. Alternativet er Hella Rally 3000, men dei skal visstnok vere skrøplig kvalitet på.

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 02 jun 2004, 22:57

Hjelle, N6 skrev:


APC-boksa sit vel på same plass i alle 9k (er det ikkje under hanskerom den sit då???), som eg skreiv istad er eg ikkje sikker på om det er av gamletypen boks .
Hva for en sort boks sitter montert i hjulbuen innenfor innerskjermen sammen med vindusspylevæskebeholderen??? :eek: (Høyre side...)
Ble bare nysjerring.. har ikke sjekke under hanskerommet ennå..

Jeg er trossalt en newbie jeg og (angående turbo-motorer) :roll:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 jun 2004, 08:54

APC på 86 9k sitter under dekslet rett foran frontruta til venstre såvidt
jeg husker.

Justering av wastegate-spjeldet er enkelt og gjøres ovenfra når turboen
er kald!!! Ta av klipsen som holder staget til turboens wastegate (under
turboen). Ta staget av wastegaten, skru på mutteren på enden av staget
slik at staget blir ca 0,5 cm kortere enn nå.

Prøvekjør, juster på nytt etter at turboen har kjølnet om nødvendig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 jun 2004, 09:06

[quote="ArntR."]
Hva for en sort boks sitter montert i hjulbuen innenfor innerskjermen sammen med vindusspylevæskebeholderen??? :eek: (Høyre side...)
Ble bare nysjerring.. har ikke sjekke under hanskerommet ennå..

Jeg er trossalt en newbie jeg og (angående turbo-motorer) :roll:[/quote]


På din 96 modell er alt annerledes enn på en 86 modell, du har spyle-
væskebeholderen på høyre side mens de gamle har den på venstre.
Trionic-boksen din (motorstyringen, du har ikke APC) sitter til venstre
under dekslet foran frontruta. Den svarte boksen du snakker om har
ingen ting med motorstyringa å gjøre, husker ikke funksjonen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 03 jun 2004, 19:42

Imorga skal eg ta ein del bilder av alt eg lurer på, om kva som er bankesensor, APC-boks, WG-stag osv. Mykje lettare å beskrive med bilder...

Ein ting eg lurer på. Når eg skrur på tenninga slik at alle varsellamper skal lyse for å teste dei, kor mange og kva for noken som skal lyse då? Eg syns der mangler litt lys :?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Legg inn av clutch » 03 jun 2004, 19:58

Saab 9000:

Den sorte boksen innenfor hjulbuen sammen med spylevæskebeholderen er visst noe avgasskontrollgreier.

Det som sitter foran hjørnet på frontruta på venstre side (metallfarget, ofte merket Bosch) er hjernen (ECUen) til innsprøytningen (på biler med Jetronic, altså pre-Trionic). Denne fungerer uavhengig av APCen. Eventuelt kan ECUen til ABSen sitte ved siden av, denne ser ofte lik ut.

APCen er rød, ihvertfall fra 88 og utover, og sitter da under førersetet. Mulig den sitter et annet sted og har en annen farge på modeller 86-88. Denne kontrollerer ladetrykket over grunnladetrykk.

Grunnladetrykket er mekanisk regulert (Wastegatestaget) og er et minimumladetrykk som gir ok ytelser samtidig som det ALDRI vil gi tenningsbank. Alle biler uten elektronisk regulering av turbo (feks gamle volvo, æsj) har kun grunnladetrykk.

Kødd ALDRI med wg-staget eller bankesensoren. Da må du skifte råder og lager fordi de blir ødelagt av detonasjon (tenningsbank) pga for høyt trykk i forbrenningsrommet.
Ved justering av wg-staget skal hver omdreining på gjengene utgjøre 0.04 bar (ble kommaet riktig nå?

APCen tillater mye høyere ladetrykk enn GLT fordi den regulerer ned ladetrykket ved antydninger til banking. Ladetrykket kan teoretisk gjøres så høyt at motoren nesten alltid er på grensen til banking. I praksis (les originalt) er det i de fleste turtallsområder ganske mye lavere fordi man også er ute etter andre egenskaper (kjørbarhet, turbohull, generell motorslitasje, hk-avgifter, hva som er trygt for fok flest osv) så det er mye å gå på. Men det gjelder kun APC-trimming, aldri mekanisk wg-stag trimming

mvh
Clutch

ps i haynes-boka står det at motoren skal løftes opp hvis den skal ut av bilen. Never! Den skal ned, sammen med fremre subframe og forstilling. Det tar ca 30% av tiden
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 03 jun 2004, 20:22

clutch skrev: Kødd ALDRI med wg-staget eller bankesensoren. Da må du skifte råder og lager fordi de blir ødelagt av detonasjon (tenningsbank) pga for høyt trykk i forbrenningsrommet.
Ved justering av wg-staget skal hver omdreining på gjengene utgjøre 0.04 bar (ble kommaet riktig nå?

APCen tillater mye høyere ladetrykk enn GLT fordi den regulerer ned ladetrykket ved antydninger til banking. Ladetrykket kan teoretisk gjøres så høyt at motoren nesten alltid er på grensen til banking. I praksis (les originalt) er det i de fleste turtallsområder ganske mye lavere fordi man også er ute etter andre egenskaper (kjørbarhet, turbohull, generell motorslitasje, hk-avgifter, hva som er trygt for fok flest osv) så det er mye å gå på. Men det gjelder kun APC-trimming, aldri mekanisk wg-stag trimming

mvh
Clutch
Men dersom ladetrykket er skrudd opp ved å justere WG-staget, vil ikkje APC fortsatt passe på for tenningsbank da? Og er det ein enkel måte for å sjekke tilstanden på råder og lager, eller må motoren ut og åpnes?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 03 jun 2004, 21:16

clutch skrev:Saab 9000:

Den sorte boksen innenfor hjulbuen sammen med spylevæskebeholderen er visst noe avgasskontrollgreier.
Hmm.. greit nok... skal sjekke dette ut... har skjønt at jeg har Trionic 5 og ikke APC... Takk Trond..

Finnes det en "topic-for-dummies" hvor alle disse fremmedordene er plassert... har funnet noen spredte uttrykk som "sleepers", Wastegate, Trionic etc etc... Ei ordbok-funksjon... a la det som står bakerst i instruksjonsbøkene... :) Kanskje noe for moderatorene å tenke på??
Det er jo trossalt både greit å ugreit å bruke søkefunksjonen på ting og tang.. men men... slenger det ut alikavel:)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jun 2004, 21:44

ArntR. skrev: Finnes det en "topic-for-dummies" hvor alle disse fremmedordene er plassert... har funnet noen spredte uttrykk som "sleepers", Wastegate, Trionic etc etc... Ei ordbok-funksjon... a la det som står bakerst i instruksjonsbøkene... :) Kanskje noe for moderatorene å tenke på??
Det er jo trossalt både greit å ugreit å bruke søkefunksjonen på ting og tang.. men men... slenger det ut alikavel:)
Hm, det kan kanskje være ein tanke.
Vi får sjå korleis den nye heimesida vert sjåandes ut, kanskje det kan vere plass for ein FAQ der, lik den svenskane har på si webside.
Men klart, ein FAQ er ein ting som eg trur monge (inklusive meg) hadde hatt glede av.

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 03 jun 2004, 23:31

Legger ut nokon bilder

Fann APC-boksa :) Trur det manglar eit deksel eller noko..?? Er den lett å koble/ta ut?
Bilde

Kjekk ting :D
Bilde

Kva er dette? Ein tempfølar eller noko? Er den viktig at den er tilkobla? Var vertfall ikkje det :shock: Litt olje og skit i bakgrunnen :?
Bilde

Fint lakka :lol:
Bilde
Bilde

Skikkelig rånestuss 8)
Bilde

Motorrom. Nokon som ser noke forferdeleg gale?? (Siktar ikkje til noke) :eek:
Bilde
Stort bilde:http://home.no.net/kkleppe/saab/14.jpg
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 04 jun 2004, 07:38

TurboKK skrev:
Kva er dette? Ein tempfølar eller noko? Er den viktig at den er tilkobla? Var vertfall ikkje det :shock: Litt olje og skit i bakgrunnen :?
Ligner mistenkelig på en motorvarmer-element :above:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 04 jun 2004, 08:08

1. Der satt APC-boksen ja, fra 88 sitter den under førersetet, den er også
da svart, de røde er fabrikktrim.

2. Popoff ventil, (avlastningsventil).

3. Motorvarmer.

Siste bilde: ikke mye som ser galt ut for meg.

Har du justert tilbake wastegate-staget? Hvis en justerer ut wg-staget
langt nok vil APC slutte å fungere, da den aldri får til å åpne wg. Wg
åpner ved at wg-ventilen får undertrykk fra innsuget (gjennom
magnetventilen) og drar til seg staget. Til vanlig gir magnetventilen
overtrykk til wg-ventilen slik at staget stenger wastegaten (i turboen).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 jun 2004, 09:52

Bytt ut dumpventilen med en orginal eller med en resirkulerende variant, LH-innsprøytninga er ikke glad i en som slipper trykket ut i friluft.
Luftmengdemåleren blir lurt....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Legg inn av clutch » 04 jun 2004, 11:10

Problemet oppstår dersom grunnladetrykket er justert så høyt at motoren banker pga det. APCen kan ikke senke trykket lavere enn GLT, slik at selv om APC merker banking og regulerer det APC-styrte ladetrykket ned kan motoren fortsette å banke.

Riktignok skal GLT være justert rimelig heftig for at det skal kunne skje, og med vår høyoktans bensin er vel kanskje sjansen ikke så stor. Men den som justerer GLT opp tar en sjans, og man kan aldri vite dette uten å måle, og da må det vel (har aldri gjort, bare synser) måles ved maks fylling og tas hensyn til utetemp osv.

Det andre mulig problemet er dersom bankesensoren er koblet fra eller ikke virker. Søk på STCS så står det godt forklart hvordan man kan teste at den virker

Moral: La GLT være så lavt at motoren går marginalt bedre enn en i-motor, la APCen ta seg av alt av overtrykk. Moddet APC skal vel kunne gi ca 350hk etter det jeg har hørt, og da er du like sikret mot banking som originalt.
Skal du høyere opp enn 350+ må du vel til med annet utstyr.

mvh
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 04 jun 2004, 14:18

Finn fem feil !!

Ja jeg ser noe feil !
Du har orginal dumpventil montert samtidig som den blå ( som bør fjernes) Du ser den orginale på bildet under fordelerlokket.

Vakumslange mangler fra orginal dumpventil til spjeldhus, bruk den som er koblet på den blå, hvis den er koblert rett.

Du mangler vakumslange mellom ventilkåpedeksel til spjeldhus.

Vakumslanger er en joker på disse bilene. Jeg vil anbefale at du spør noen med lignende bil om å få se under panseret hvordan slangene skal gå. Så bytter alle vakumslangen med nye og stripse dem fast med små strips. Vakumslanger er de tynne slangene.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar