Knittring = tenningsbank?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Knittring = tenningsbank?

Legg inn av wolwerix » 14 jul 2008, 23:37

Jeg merker en lyd som lettets kan forklares med knittring når motoren belastes normalt.
Feks. Litt pådrag i 5.gear eller opp en tung lang bakke. Dette er ved rpm fra ca 2000 - 2500.
Er det tenningsbank? I såfall, hvorfor regulerer ikke apc'en tenningen?

Bensin er 95, og merker ikke så mye på 98.
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Knittring = tenningsbank?

Legg inn av Eirik N396 » 15 jul 2008, 00:19

APC skal regulerer vel ikke tenningen, men ladetrykket ;)

Lyder er jo ofte litt vanskelige å beskrive med ord, og like vanskelige å høre for seg på rette måten. Jeg vet ikke om jeg ville kalt lyden for knitring, men utover det synes jeg det kan høres ut som tenningsbank. Har du turbotrykksmåler? Da kan du se om den stiller ned trykket til GLT når lyden oppstår. Om jeg var deg ville jeg montert en diode for tenningsbank-indikering (kobles til en pinne på APC-boksen. står forklart utallige steder, du finner det helt sikkert på 900aero.com)

Om APC ikke gjør noen justeringer må vel det være fordi den ikke registrerer bankingen. Kan det tenkes at bankesensoren er defekt, eller at den ikke er dratt til med riktig moment?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Knittring = tenningsbank?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2008, 07:04

Tenningsbank kan høres ut som knitring ja, eller som småspiker som slenges i ei metallbøtte i rasende tempo.

Det er ikke sikkert det er APC det er noe galt med, APC er vel heller ikke aktiv under ca 2300 o/min. Hvor høyt er grunnladetrykket ditt, og hvor høyt ladetrykk har du når problemet oppstår? Fungerer den lastavhengige tenningsreguleringa di som den skal? (senkes tenninga når du setter trykk på trykklokka på fordeleren?)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: Knittring = tenningsbank?

Legg inn av wolwerix » 15 jul 2008, 10:24

Nå er det en stund siden jeg har kjørt den bilen, men problemet/lyden oppsto ved trykk på 0.4 - 0.5 ca.
Lyden var heller ikke så voldsom. En annen ting er jo at på 98blyfri så var ikke denne lyden.

Nå spurte jeg mest for nyskjerrigheten sin del, og for å bekrefte mine misstanker. Motoren skal neppe brukes noe mer i min bil noe lenger :wink:
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Knittring = tenningsbank?

Legg inn av Morti » 16 jul 2008, 18:20

turbobiler bør ikke kjøres på 95.. hvis det slutta å knitre på 98 så fyller du enkelt og greit 98 ;)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Svar