Justering av ventiler på '86 900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 04 jul 2008, 02:18

Jeg har nylig skaffet meg en 86 900 T8. Eneste problemet som er med den er at ventilene må justeres..

Noen som kan gi meg en kjapp guide på hvordan man kan gjøre dette selv? Verksted er dyrt..:S

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 09 jul 2008, 19:04

Er det virkelig ingen her som vet hvordan man justerer ventilene på disse? :S

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av el_duch N323 » 10 jul 2008, 21:04

Justering av ventiler på en t8 gjøres at man skrur av toppdekselet og ligger et føleblad imellom kamaksel og ventilhette når kamtoppen peker ifra ventilhetten. Dette gjøres på alle åtte ventiler. Motor må tørnes to omdreininger (gjøres lett ved å dra i servoreim). Verdier kontrolleres med det som står i boken.
Hvis noen er ute av godkjente verdier så må kamaksel tas av og ventilhette må av, der ligger det et lite shims. Dette måles med et mikrometer og så kan du kjøpe nye hos speedparts slik at vetilene ligger innenfor gitte parametre.

Dette må gjøres når motor er kald.

Hilsen Svein
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 16 jul 2008, 19:58

Takk takk :)

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 29 jul 2008, 19:46

ehm... tok av ventilhetta.. ikke noe shims der.. ikke noe på den ved siden av heller.. Er shims bare noe som blir lagt under der når den lir justert?..:S.. forvirra.-.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Petter 900 T » 30 jul 2008, 22:03

Jo, titt inni når du har løftet ut pusheren, den sitter i oljefilmen.

Mål og bestill ny.


Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 04 aug 2008, 19:14

Sitter den utrolig godt fast da?.. Får ikke ut noe.. er bare en klump i midten der.. :S Er ikke en shim bare en liten metal skive? .

Edit: Gikk ut og plukka av ett par av de andre pusherne.. og der var det shims.. viser seg at det ikke er noe shims i 2 av pusherne mine.. Da er spørsmålet.. siden det ikke lå noe shim i den, hva slags mål er det på orginal shimsen?..

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Ronny_N169 » 04 aug 2008, 21:54

De sitter ikke igjen på toppen av ventilen på de 2 siste da, hender det og..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 05 aug 2008, 03:56

Nei, de sitter ikke igjen på toppen av ventilen.

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av og900turbo » 05 aug 2008, 07:01

Prinsippet med ventiljustering på 8v er at du må beregne en shimstykkelse mellom den tynneste (1,85 mm) og den tykkestse (2,87 mm) i trinn på ca 0,05 mm som gir deg rett ventilklaring. Den var 0,20 - 0,25 mm på innsug og 0,40 - 0,45 mm på eksos på motorene med aggregataksel som satt i Saab 99 modellene. Men lå klaringene mellom 0,15 og 0,30 på innsug og 0,35 og 0,50 på eksos ved kontroll var ikke justering nødvendig, da dette ventilsystemet er meget stabilt.

Sjekk på Speedparts, der har du hele utvalget i shims.

Til jobben trenger du føleblad, mikrometer og momentnøkkel og en god del tålmodighet og mange regnestykker på målt klaring + nåværende shims - ønsket klaring = ny shimstykkelse.

Du vil bli flink til å demontere og montere kamaksel før du er ferdig :D Du må skru alle skruene på plass med moment mellom hver gang for å få rette målinger.

PS Hadde du virkelig en ventilklaring på over 2 mm på 2 ventiler? Da kan jeg forstå at motoren trengtre å få justert ventilene.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Justering av ventiler på '86 900 T8

Legg inn av Retardius » 05 aug 2008, 14:50

og900turbo skrev: PS Hadde du virkelig en ventilklaring på over 2 mm på 2 ventiler? Da kan jeg forstå at motoren trengtre å få justert ventilene.
Nei.. bare på en :P.Men jeg har aldri hørt så brutal tikking noen gang..:P

Men vi har regnet ut shimstykkelse.. oog vi kom fram til 1,3..:S. så små finens ikke.. såå jeg bestilte de minste de har på speedparts.. tror det var 1,7 eller noe.. så tar jeg den med på verkstedet åp jobben og får de til og slipe den ned :).

Svar