Jeg har bestilt tid for "komplett" tectylbehandling av min 9-5 neste uke. På tectylverkstedet (Trondheim Antirustssenter) sa de at de ikke behøvde å borre i dørene, de kom til å gå inn fra avrenningshullene på undersiden av dørene. Jeg tenkte jeg skulle dobbelsjekke dette før jeg leverer inn bilen, har ikke lyst at det skal borres i dørene mine. Er det noen som har sett sprøyteskjema på 9-5, eller har erfaring med tectylbehandling på 9-5?
Alle gode råd mottas med takk!
9-5 tectylbehandling
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
9-5 tectylbehandling
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: 9-5 tectylbehandling
Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Re: 9-5 tectylbehandling
Jeg ordla meg kanskje litt unøyaktig i stad. Da jeg pratet med folk på tectylverkstedet trodde de det antagelig var mulig å gå inn i underkant av dørene. De sjekket ikke med sprøyeskjema, så jeg har ikke noe 100% svar på dette. Grunnen til at jeg spør her på forumet, er at jeg har lyst å få litt mer peiling på hvordan tecylbehandling gjøres, før jeg leverer inn bilen.doo-kie skrev:Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs
Tectylverkstedet forslo forøvrig at det kunne være smart å legge tectyl mellom underkanten av dørene og gummilisten som er festet der. Dette området er vel det som kan kalles en rustfelle. Etter å ha fjernet listene og rengjort dem nylig, er jeg ikke så sikker på at det er smart å ha tectyl der, for det samler seg så mye skit der. Jeg tror det kan være smartere å rengjør underkantene av dørene årlig og så polere.
Så dersom en forsker littegrann i forkant, får en det kanskje akkurat slik en vil ha det
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 52
- Registrert: 18 aug 2008, 20:32
- Medlemsnummer: N1430
- Navn: Johan Arvasli
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Sørli
Re: 9-5 tectylbehandling
har også tenkt på å ta tectylbehandling på min 9-5. Er veldig intressert i å vite hvordan det blir etter at det er ferdig. Har du sjekket med flere firmaer for pris osv?
Saab 9-5 2.0t M02
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Re: 9-5 tectylbehandling
Til Arvasli:
Prisen jeg har fått på Trondheim Antirustsenter er KR 4.200,- for komplett behandling. Dette er ett av to autoriserte tectylverksted i hele sør-trøndelag ( i nord-trøndelag er det, så vidt jeg vet, ingen!). Jeg har ikke sjekket priser andre plasser.
Kan komme med rapport når jobben er gjort. Jeg bruker Saaben til pendlerbil til jobb i nord-trøndelag, og kjører i "saltlake" på E6 hele vinterhalvåret. Har tro på at tectylen vil fungere bra mot veisalt>rust.
Prisen jeg har fått på Trondheim Antirustsenter er KR 4.200,- for komplett behandling. Dette er ett av to autoriserte tectylverksted i hele sør-trøndelag ( i nord-trøndelag er det, så vidt jeg vet, ingen!). Jeg har ikke sjekket priser andre plasser.
Kan komme med rapport når jobben er gjort. Jeg bruker Saaben til pendlerbil til jobb i nord-trøndelag, og kjører i "saltlake" på E6 hele vinterhalvåret. Har tro på at tectylen vil fungere bra mot veisalt>rust.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Re: 9-5 tectylbehandling
Min 9-5 har vert på tectyl og blit behandlet på elverum, ingen borring ble gjort, alle hulrom er godt "inpregnert" i tectyl,
den skal snart inn til rebehandling, det nærmer seg 6 år siden sist. Bilen har vert inne på karosseriverksted pga oppshining av exteriøret i det siste, og de er veldig imponert over hvor god stand bilen er, de har ikke funnet noe rust ikke en gang antydning til overflate rust på bære bruer til julopphenget, eller lignende noe sted, det er en tidlig 01 mod. det eneste de sa, var at det kunne svare seg med en ny behandling snart da det var blit lit slitt enkelte steder. særlig på jekkfester og i steinsprut soner...
den skal snart inn til rebehandling, det nærmer seg 6 år siden sist. Bilen har vert inne på karosseriverksted pga oppshining av exteriøret i det siste, og de er veldig imponert over hvor god stand bilen er, de har ikke funnet noe rust ikke en gang antydning til overflate rust på bære bruer til julopphenget, eller lignende noe sted, det er en tidlig 01 mod. det eneste de sa, var at det kunne svare seg med en ny behandling snart da det var blit lit slitt enkelte steder. særlig på jekkfester og i steinsprut soner...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: 9-5 tectylbehandling
Det er en enorm jobb å tectylbehandle! Har sett skjema, og det er ikke lite som skal gjøres!
Det funker garantert, tenker på å få tatt min 9-5 også, kjører i salt hele vinteren her og, og så har vi et hull i sjøen som det går an å kjøre bil gjennom når du skal på fastlandet, og der er det naturlig salting hele året!
Det funker garantert, tenker på å få tatt min 9-5 også, kjører i salt hele vinteren her og, og så har vi et hull i sjøen som det går an å kjøre bil gjennom når du skal på fastlandet, og der er det naturlig salting hele året!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Re: 9-5 tectylbehandling
I dag leverte jeg inn min MY03 9-5 til tectylbehandling på Trondheim Antirust. Jeg gjorde avtale om å få komme innom og se på bilen etter at de hadde vasket og høytrykkspylt den. Det viste seg at det var litt overflaterust i bakre hjulbuer, pga "slipp i galvaniseringen". De lovet å sandblåse områdene med tilløp til overflaterust, og ha på epoxygrunning før de legger på tectyl på mandag. Bilen står nå til tørk til over helgen. Ellers var bilen ren og fin under (heldigvis ), men jeg er glad jeg endelig har fått ut fingen og levert bilen til antirustbehandling.
Jeg tok noen bilder av bakre hjulbuer som viser hvordan tilstanden er:
Jeg tok noen bilder av bakre hjulbuer som viser hvordan tilstanden er:
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)