9-5 tectylbehandling

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

9-5 tectylbehandling

Legg inn av Bjørn N3234 » 22 aug 2008, 14:48

Jeg har bestilt tid for "komplett" tectylbehandling av min 9-5 neste uke. På tectylverkstedet (Trondheim Antirustssenter) sa de at de ikke behøvde å borre i dørene, de kom til å gå inn fra avrenningshullene på undersiden av dørene. Jeg tenkte jeg skulle dobbelsjekke dette før jeg leverer inn bilen, har ikke lyst at det skal borres i dørene mine. Er det noen som har sett sprøyteskjema på 9-5, eller har erfaring med tectylbehandling på 9-5?

Alle gode råd mottas med takk! :)
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av doo-kie » 22 aug 2008, 15:10

Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av Bjørn N3234 » 22 aug 2008, 19:50

doo-kie skrev:Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs :D
Jeg ordla meg kanskje litt unøyaktig i stad. Da jeg pratet med folk på tectylverkstedet trodde de det antagelig var mulig å gå inn i underkant av dørene. De sjekket ikke med sprøyeskjema, så jeg har ikke noe 100% svar på dette. Grunnen til at jeg spør her på forumet, er at jeg har lyst å få litt mer peiling på hvordan tecylbehandling gjøres, før jeg leverer inn bilen.
Tectylverkstedet forslo forøvrig at det kunne være smart å legge tectyl mellom underkanten av dørene og gummilisten som er festet der. Dette området er vel det som kan kalles en rustfelle. Etter å ha fjernet listene og rengjort dem nylig, er jeg ikke så sikker på at det er smart å ha tectyl der, for det samler seg så mye skit der. Jeg tror det kan være smartere å rengjør underkantene av dørene årlig og så polere.

Så dersom en forsker littegrann i forkant, får en det kanskje akkurat slik en vil ha det :D
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Arvasli
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 18 aug 2008, 20:32
Medlemsnummer: N1430
Navn: Johan Arvasli
Bil: Saab 9-5
Sted: Sørli

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av Arvasli » 23 aug 2008, 12:03

har også tenkt på å ta tectylbehandling på min 9-5. Er veldig intressert i å vite hvordan det blir etter at det er ferdig. Har du sjekket med flere firmaer for pris osv?
Saab 9-5 2.0t M02

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av Bjørn N3234 » 23 aug 2008, 15:51

Til Arvasli:

Prisen jeg har fått på Trondheim Antirustsenter er KR 4.200,- for komplett behandling. Dette er ett av to autoriserte tectylverksted i hele sør-trøndelag ( i nord-trøndelag er det, så vidt jeg vet, ingen!). Jeg har ikke sjekket priser andre plasser.
Kan komme med rapport når jobben er gjort. Jeg bruker Saaben til pendlerbil til jobb i nord-trøndelag, og kjører i "saltlake" på E6 hele vinterhalvåret. Har tro på at tectylen vil fungere bra mot veisalt>rust.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av frkristiansen » 25 aug 2008, 13:06

Min 9-5 har vert på tectyl og blit behandlet på elverum, ingen borring ble gjort, alle hulrom er godt "inpregnert" i tectyl,
den skal snart inn til rebehandling, det nærmer seg 6 år siden sist. Bilen har vert inne på karosseriverksted pga oppshining av exteriøret i det siste, og de er veldig imponert over hvor god stand bilen er, de har ikke funnet noe rust ikke en gang antydning til overflate rust på bære bruer til julopphenget, eller lignende noe sted, det er en tidlig 01 mod. det eneste de sa, var at det kunne svare seg med en ny behandling snart da det var blit lit slitt enkelte steder. særlig på jekkfester og i steinsprut soner... :D
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av Gunnar N326 » 25 aug 2008, 16:18

Det er en enorm jobb å tectylbehandle! Har sett skjema, og det er ikke lite som skal gjøres!
Det funker garantert, tenker på å få tatt min 9-5 også, kjører i salt hele vinteren her og, og så har vi et hull i sjøen som det går an å kjøre bil gjennom når du skal på fastlandet, og der er det naturlig salting hele året! :evil:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: 9-5 tectylbehandling

Legg inn av Bjørn N3234 » 17 okt 2008, 21:34

I dag leverte jeg inn min MY03 9-5 til tectylbehandling på Trondheim Antirust. Jeg gjorde avtale om å få komme innom og se på bilen etter at de hadde vasket og høytrykkspylt den. Det viste seg at det var litt overflaterust i bakre hjulbuer, pga "slipp i galvaniseringen". De lovet å sandblåse områdene med tilløp til overflaterust, og ha på epoxygrunning før de legger på tectyl på mandag. Bilen står nå til tørk til over helgen. Ellers var bilen ren og fin under (heldigvis :D ), men jeg er glad jeg endelig har fått ut fingen og levert bilen til antirustbehandling.

Jeg tok noen bilder av bakre hjulbuer som viser hvordan tilstanden er:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Svar