Skal kjøre bilen på starteren et par runder for å bygge opp trykk. vill luften i oljerøret til turboen da bli presset igjenom slik at ny olje kommer til turboen? vill den luften som eventuelt er i oljerøret ha noen innvirkning på turboen?
hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?
Holder på å skifte turboen ( i forbindelse med at jeg skifter topppakning skifter jeg også turboen). Jeg vet den skal fylles på forhand...før start. Har brukt en liten pumpekanne og fyllt i til det var fullt i hullet til oljerøret, og snurret turbinbladet noen runder. Men jeg synes ikke oljenivået i hullet synker noe særlig, skal det mye oje i turboen. Turbinakslingen ruller lett. Jeg trodde det skulle gå igjennom turboen og ut i retur røret.skal oljerøret også fylles? (har skiftet det også) ?
Skal kjøre bilen på starteren et par runder for å bygge opp trykk. vill luften i oljerøret til turboen da bli presset igjenom slik at ny olje kommer til turboen? vill den luften som eventuelt er i oljerøret ha noen innvirkning på turboen?
Skal kjøre bilen på starteren et par runder for å bygge opp trykk. vill luften i oljerøret til turboen da bli presset igjenom slik at ny olje kommer til turboen? vill den luften som eventuelt er i oljerøret ha noen innvirkning på turboen?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?
Det holder lenge å fylle opp sånn som du har gjort, tror ikke det er helt nødvendig heller. Det viktige er å la oljerøret være av mens du kjører litt på starteren, frem til det kommer olje ut røret. Da vet du at du har oljetrykk, og det er bare å starte og kjøre (først skru på igjen oljerøret kanskje). Så sant du har trykk tar det bare sekunder før det er olje i hele systemet, luften blir nok blåst ned i bunnpannen fortere enn du kan si turbo. 
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: hvor mye olje skal en ny turbo fylles med ved montering?
takker.Har montert på røret. men får løsne det på turboen når resten av bilen er klar til å kjøres på startere. Har fyllt turboen også montert på røret for så å kjøre starteren. men vill ikke akslingen i turboen går rundt når den er koblet til eksosmanifoilen eller er det kunn når det er tenning med gnist? Prøver slik du forklarte
Kjempetakk for svar.
Kjempetakk for svar.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
