Lekkasjer på EU-Kontroll

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Lekkasjer på EU-Kontroll

Legg inn av Trazor » 10 sep 2008, 20:51

Har fått en anmerkning på min og900 når den var inne til kontroll: "Lekkasje, oljelekk motor\gear og tannstang + frostvæskelekk"

Så, de påstår at det lekker mellom motor og girkasse, og fra tannstangen. Skal jeg satse på at diverse vidundertilsetninger i oljen tar knekken på lekkasjene eller er det gjerne mer arbeid som må til? Den lekkasjen mellom girkasse og motor ser jeg ikke en gang... Det lekker forøvrig ikke synlig som JEG kan se, ingen dråper på bakken etter kjøreturer og slik. Frostvæskelekkasjen fikk jeg bare vite "var et sted", ikke nøyaktig hvor den var. Litt dårlig?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lekkasjer på EU-Kontroll

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2008, 22:21

Om det er så lite som du sier, så hadde jeg tatt en motorvask og kjørt til etterkontroll et annet sted. Vidundermidler i olja kan du glemme, det funker bare på harde gummipakninger, mens pakninga mellom blokk og kasse er i metall, og kanskje en dash pakningssilikon.

Men ta en titt underifra også, er ikke alt du ser ovenfra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar