9-5 Aero kontra 9000 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sæves`n
Innlegg: 7
Registrert: 08 jul 2008, 19:14

9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Sæves`n » 24 sep 2008, 11:52

Hei !
Ny fyr på forumet her.... Svært høyt kunnskapsnivå her inne så jeg prøver meg med noen spørsmål....
Har nettopp bytta 9-5 -00 mot 9000 -96( begge Aero). 9000 skal det visst i følge forrige eier være litt mer pulver i enn orginalt, men jeg synes 9-5`n gikk langt bedre..... Kan det være utveksling i gearkassa som gjør det, eller elder teknologi... ? Virker ikke som han går som han skal.... :( men jeg har lite å sammenligne med.... Noen som har en ide ?
Evt. hvor kan en få en diagnose i rimlig avstand fra hovedstaden.... ?
Mulig dette er opplagt for en som veit bedre men et sted skal en jo begynne.....
På forhånd takk ! :)
Sæves`n

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Tor N12 » 24 sep 2008, 11:56

Høres nok ut som om den ikke går helt som den skal. Selv om 9000 aero riktignok har ei seig utveksling så er er jo en 9000 mye lettere enn en 9-5 og skal gå bedre selv orginalt.
Ta deg en tur til Tommy på TD Tuning du så får du nok feilsøkt bilen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Edward N812 » 24 sep 2008, 13:21

jeg ville også spurt på forumet under "tjenester" om noen med samme bil som deg kunne sjekka draget i din, eller om du kunne sjekka draget i dems. så lenge den ikke går på grunnladetrykk er det vel sjeldent at alder og slikt har så mye å si på effekten at den er veldig godt merkbar.

prøv å gi full gass på et moderat turtall (kanskje 3000), hold gassen inne helt til nåla på din originale turbotrykksmåler stopper opp. hvor stopper den?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Sæves`n
Innlegg: 7
Registrert: 08 jul 2008, 19:14

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Sæves`n » 24 sep 2008, 14:16

Takker for kjappe svar !
Det er også en del av "greia"... trykknålå er det nesten ikke bevegelse i.... På tomgang står nåla litt opp på skalen, og ved pådrager det bare så vidt det er liv.... ????? tenkte det bare var en giver eller no`, men det kan jo naturligvis være noe der.
Hvor er det TD Tuning befinner seg ??? #-o Har tydeligvis mye å lære om emnet..... og miljøet :shock:

Sæves`n

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Ingvar N629 » 24 sep 2008, 14:31

9000en går nok ikke som den skal nei. Vær oppmerksom at karakteristikken på motorene er forskjellig, da 9-5en har elektronisk styrt gasspjeld, og dermed kan kompensere for manglende ladetrykk i bunn ved å åpne gasspjeldet mer. Trykknåla fungerer heller ikke på samme måte, på 9000 så viser den direkte trykket som er i innsugsmanifolden, men på 9-5 så viser den luftmasse pr forbrenning, som kalkuleres av styreenheten. Men dette er vel mest kurositeter for deg nå, den 9000en er nok ikke helt frisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av doo-kie » 24 sep 2008, 14:41

Hvor er det TD Tuning befinner seg ??? #-o Har tydeligvis mye å lære om emnet..... og miljøet :shock:

her er link. som forøvrig ligger på høyresiden av skjermen din nå :lol: http://www.tdtuning.no/
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Sæves`n
Innlegg: 7
Registrert: 08 jul 2008, 19:14

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Sæves`n » 24 sep 2008, 15:43

... Takk igjen for hjelpa ! =D> Artig med et sånn medium hvor det finnes stor kunnskap blandt entusiaster...
Kan være nyttig når en nå kjører gmmal bil igjen.
Får prøve meg hos Tommy TD så snart ferien er over.

Sæves`n

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Edward N812 » 24 sep 2008, 19:58

lykke til med feilsøkingen da, og gled deg masse til du har fullt drag igjen ;) som oftest er det bare bagateller (om det er så at bilen din kun går på grunnladetrykk) som koster lite av både penger og arbeid.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Gunnar N326 » 24 sep 2008, 21:06

Edward N812 skrev:lykke til med feilsøkingen da, og gled deg masse til du har fullt drag igjen ;) som oftest er det bare bagateller (om det er så at bilen din kun går på grunnladetrykk) som koster lite av både penger og arbeid.
Ja, sjekk bagatellene! Sikringsboksen, sikringen på kretsen til magnetventilen, husker ikke nummer, men det er det andre her som vet.. Er det kun 98 okt. på tanken?
Trykkslanger, sjekk nøye om de er hele, klem og trykk på dem. Feil plugger? The list goes on..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av matrox N522 » 25 sep 2008, 10:53

Høres jo ut som magnetventilen, men det enkleste er vel å ta seg en tur til TDtuning :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Sæves`n
Innlegg: 7
Registrert: 08 jul 2008, 19:14

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Sæves`n » 15 okt 2008, 19:27

Ferien er over.... :evil: Nesten 3 uker i Karibia gjør at det blir kaldt å komme hjem ! :?
Men da er det bare å gå løs på bilen å se hva en får gjort med den...
Takker igjen for innholdsrike og entusiastiske svar. Moro det her ! =D>

Sæves`n

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 Aero kontra 9000 Aero

Legg inn av Edward N812 » 16 okt 2008, 09:01

lykke til, og kom for all del tilbake til denne tråden enten det løser seg eller ikke!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar