Ulyd / R?debank?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tom
Innlegg: 2
Registrert: 25 nov 2003, 01:00
Sted: Hamar

Ulyd / Rådebank?

Legg inn av Tom » 12 jul 2004, 21:52

Jeg har en 900i 88mod Jub. som har gått 260k
Plutselig en dag var det en "bankelyd" fra motoren, som høres ganske kraftig ut. Den øker med turtallet. Lyden forsvant i korte perioder, før den nå er der konstant.
Hadde en periode før problemer med at bilen gikk varm, før radiatoren ble byttet.
Kan dette være rådebank/ tenningsbank og hvordan høre forskjellen på disse to?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 12 jul 2004, 23:33

Hallo Tom! Jeg lurer på om det kan være en ventilløfter som har sagt takk for seg. (Har du hydrauliske ventilløftere? Alle 9000 har i alle fall det, tror din motor er likedan.) Rådebank kommer ikke over natta, det kommer av slitasje i motoren, og tenningsbank kommer av feil tenningstidspunkt, feil tennplugg, feil bensin(for lav oktan,sjelden problem med våre motorer) eller feil blanding bensin/luft. Dersom du ikke har byttet plugger nylig eller fått (feil)justert tenninga, tror jeg du har en eller flere ventilløftere som har hengt seg opp. Stikk innom et pålitelig verksted eller en pålitelig kompis! Let me know!

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 13 jul 2004, 14:00

Er det ikke bare 16v motorene som har hydrauliske løftere.
Min T8 hadde ikke hydrauliske løftere, men skims.
Det er vel kanskje mulig at du må skimse opp løfterene dine??
Glenn N101

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jul 2004, 20:24

er bare 16v som har hydrauliske løftere ja.

er sikkert en løfter som ikke er helt bra regner jeg med.

et råd jeg plukket opp et sted, var å holde gassen på rundt 3000 rpm i ca 5 minutter. da var det noen ganger at det fikset seg. du kan jo selvfølgelig prøve det:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 13 jul 2004, 22:57

Fikk et tips av Kristian N70 om å bruke litt tykkere olje. (Husker ikke hva jeg hadde, men siterer Kristian):

5w40 har jeg brukt, enten statoil gold eller hva det heter, eller castrol.
Jo tynnere olje du bruker, jo mindre trykk blir det i ventiltrykkerene for da blir det ikke noe motstand inne i trykkeren, pluss at den vil lekke fortere via pakninger og turbo. Du skal hvertfall ikke bruke tynnere enn 5w40, prøv å finne 10w40.


Det hjalp på min. Tikker av og til ennå, men ikke på langt nær så mye og ofte som tidligere.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Tom
Innlegg: 2
Registrert: 25 nov 2003, 01:00
Sted: Hamar

Re: Ulyd / Rådebank?

Legg inn av Tom » 01 aug 2004, 11:18

Tom skrev:Jeg har en 900i 88mod Jub. som har gått 260k
Plutselig en dag var det en "bankelyd" fra motoren, som høres ganske kraftig ut. Den øker med turtallet. Lyden forsvant i korte perioder, før den nå er der konstant.
Hadde en periode før problemer med at bilen gikk varm, før radiatoren ble byttet.
Kan dette være rådebank/ tenningsbank og hvordan høre forskjellen på disse to?
Dette tok litt tid pga ferie, men feilen var en sprukket ventiltrykker med påfølgende skade på den ene kammen på kamakslingen.
Fikk tak i brukt kam og ventiltrykker for kr. 700,-, Skrudde sammen og motoren malte som en katt igjen. Takk for tips.

Svar