Jeg har en 900i 88mod Jub. som har gått 260k
Plutselig en dag var det en "bankelyd" fra motoren, som høres ganske kraftig ut. Den øker med turtallet. Lyden forsvant i korte perioder, før den nå er der konstant.
Hadde en periode før problemer med at bilen gikk varm, før radiatoren ble byttet.
Kan dette være rådebank/ tenningsbank og hvordan høre forskjellen på disse to?
Ulyd / R?debank?
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hallo Tom! Jeg lurer på om det kan være en ventilløfter som har sagt takk for seg. (Har du hydrauliske ventilløftere? Alle 9000 har i alle fall det, tror din motor er likedan.) Rådebank kommer ikke over natta, det kommer av slitasje i motoren, og tenningsbank kommer av feil tenningstidspunkt, feil tennplugg, feil bensin(for lav oktan,sjelden problem med våre motorer) eller feil blanding bensin/luft. Dersom du ikke har byttet plugger nylig eller fått (feil)justert tenninga, tror jeg du har en eller flere ventilløftere som har hengt seg opp. Stikk innom et pålitelig verksted eller en pålitelig kompis! Let me know!
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
er bare 16v som har hydrauliske løftere ja.
er sikkert en løfter som ikke er helt bra regner jeg med.
et råd jeg plukket opp et sted, var å holde gassen på rundt 3000 rpm i ca 5 minutter. da var det noen ganger at det fikset seg. du kan jo selvfølgelig prøve det:)
er sikkert en løfter som ikke er helt bra regner jeg med.
et råd jeg plukket opp et sted, var å holde gassen på rundt 3000 rpm i ca 5 minutter. da var det noen ganger at det fikset seg. du kan jo selvfølgelig prøve det:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
Fikk et tips av Kristian N70 om å bruke litt tykkere olje. (Husker ikke hva jeg hadde, men siterer Kristian):
5w40 har jeg brukt, enten statoil gold eller hva det heter, eller castrol.
Jo tynnere olje du bruker, jo mindre trykk blir det i ventiltrykkerene for da blir det ikke noe motstand inne i trykkeren, pluss at den vil lekke fortere via pakninger og turbo. Du skal hvertfall ikke bruke tynnere enn 5w40, prøv å finne 10w40.
Det hjalp på min. Tikker av og til ennå, men ikke på langt nær så mye og ofte som tidligere.
5w40 har jeg brukt, enten statoil gold eller hva det heter, eller castrol.
Jo tynnere olje du bruker, jo mindre trykk blir det i ventiltrykkerene for da blir det ikke noe motstand inne i trykkeren, pluss at den vil lekke fortere via pakninger og turbo. Du skal hvertfall ikke bruke tynnere enn 5w40, prøv å finne 10w40.
Det hjalp på min. Tikker av og til ennå, men ikke på langt nær så mye og ofte som tidligere.
Re: Ulyd / Rådebank?
Dette tok litt tid pga ferie, men feilen var en sprukket ventiltrykker med påfølgende skade på den ene kammen på kamakslingen.Tom skrev:Jeg har en 900i 88mod Jub. som har gått 260k
Plutselig en dag var det en "bankelyd" fra motoren, som høres ganske kraftig ut. Den øker med turtallet. Lyden forsvant i korte perioder, før den nå er der konstant.
Hadde en periode før problemer med at bilen gikk varm, før radiatoren ble byttet.
Kan dette være rådebank/ tenningsbank og hvordan høre forskjellen på disse to?
Fikk tak i brukt kam og ventiltrykker for kr. 700,-, Skrudde sammen og motoren malte som en katt igjen. Takk for tips.