Kondens - startproblemer !

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dame-1964
Innlegg: 18
Registrert: 22 apr 2008, 11:38
Navn: "Blondie"
Bil: 96' 900 Turbo Aut.
Sted: Bærum

Kondens - startproblemer !

Legg inn av Dame-1964 » 06 okt 2008, 13:51

HJELP - jeg sliter med å starte min 900.

Det er høst, vått og fuktig samt litt kaldt og da vil IKKE bilen starte ... :?
Så da må jeg rusle ned til bensinstasjonen om morgenen og kjøpe kondensfjerner, helle på, vente en stund og så forsøke starte. Mange forsøk, den kommer tregt og er jeg heldig så slipper jeg opp med panseret og frem med "start-boosteren".

Hva kan og må jeg gjøre for å slippe sitte med "hjertet i halsen" om morgenen når jeg skal starte og kjøre på jobb ? Hatt flere Saab tidligere, og ingen av disse hadde dette problemet !

Takknemlig for svar - på forhånd takk !
Vennlig hilsen "Blondie"
Vennlig hilsen Dame-1964

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 okt 2008, 14:29

Om det er kondens som er problemet - start med å ha full tank ofte, sjå om startvanskane uteblir.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2008, 21:30

Full tank er et godt triks mot kondens ja. Ellers syns jeg det virker litt merkelig at det kommer kondens så ofte hvis du bruker bilen til jobb hver dag, pleier vanligvis være mer vanlig på biler som står mye og kjøres lite.

Det er jo mange andre ting som kan føre til at bilen ikke starter som den skal, men for å kunne si hva trengs det kanskje litt mer informasjon. Har det vært slik lenge (tidligere år)? Er den slik hver gang, eller periodevis? Går den som den skal ellers, eller er det noe fusking, effekttap osv? Starter den som den skal når den er varm?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Gunnar N326 » 07 okt 2008, 23:41

En`96 mod 900 er jo ikke så gammel, :o
er injection, og på skolen (jada, lenge sida billinja, men lell..) lærte jeg at kondensfjerner på en "I" motor var fy, fordi det dro kondensen forbi drivstoffilteret og inn i dysa, hvor vann var et problem.. Mye kondensfjerner kan skape kondens, faktisk! :wierdface:
Regner med at det er tennkassett på denne, og da er det ikke fukt i fordeleren.. Så enten er det masse fukt i tanken din, eller så har du feil plugger, eventuelt gamle sådane.
Når var siste service, hva ble gjort, og har du nevnt startproblemet for verkstedet ditt?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Ingvar N629 » 08 okt 2008, 08:40

Jeg tror du har et annet problem, f eks dårlig bensinpumpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dame-1964
Innlegg: 18
Registrert: 22 apr 2008, 11:38
Navn: "Blondie"
Bil: 96' 900 Turbo Aut.
Sted: Bærum

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Dame-1964 » 17 okt 2008, 14:13

Hei alle sammen,

og takk for svar/tips. Joda, bilen brukes daglig og ja, et godt råd er nok full tank oftest mulig ... Tennplugger som skal benyttes er: NGK et-eller-annet ??? Er nok ikke nylig byttet nei og det kan jeg fixe :-)
Dårlig bensinpumpe tipser noen ... men vil den ikke da ha startproblemer ellers også ? Dette er kun når det er fuktig, temp. ned mot 0.

Mvh, Dame-1964 :o
Vennlig hilsen Dame-1964

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Ingvar N629 » 18 okt 2008, 15:25

Korrekte plugger er NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 18 okt 2008, 19:05

Kan vel vere batteriet som begynder og bli dårlig og siden du sier du av og til må fram med startbooosteren? Batterikappasiteten synker veldig når temperatruen går ned :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Dame-1964
Innlegg: 18
Registrert: 22 apr 2008, 11:38
Navn: "Blondie"
Bil: 96' 900 Turbo Aut.
Sted: Bærum

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Dame-1964 » 04 nov 2008, 13:46

1000 takk alle sammen, for råd og tips; VERDSETTES !
Jeg bytter plugger, sjekker batt.kapasitet, kjører med full tank ofte (fo å slipp ekondensproblemer) og HÅPER at dette "ordner biffen" ... !?

Så får jeg klø meg videre i hodet ... for hvorfor temp.måleren noen ganger indikerer temp. mens den andre ganger (som oftest) står "stille" uten å rikke seg i det hele tatt :wierdface:
Vennlig hilsen Dame-1964

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Kondens - startproblemer !

Legg inn av Gunnar N326 » 04 nov 2008, 17:52

Gåen tempføler, eller termostat. Blir det god varme i varmeappatet likevel, er det nok tempføleren.... troor jeg.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar