Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
tuva
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 19 mar 2008, 08:34
Legg inn
av tuva » 25 okt 2008, 06:18
På vår Saab er visstnok gearvelgerindikatoren i ferd med å si takk for seg. Saabverkstedet skal ha noen tusenlapper for å skifte denne. Siden bilen begynner å dra på årene, syns jeg det er en drøy pris.
Vet noen om dette er en jobb som kan utføres av av "et hvilken som helst verksted", eller er det sikrest å la saab ta jobben? Et annet spørsmål er hva gearvelgerindikator egentlig er, og om det går an å kjøre bilen selv om denne streiker av og til. Eller må det til ny gearvelgerindikator for at gearkassa skal virke som den skal? Vil nødig bli stående et eller annet sted med en bil som ikke vil geare..

Sist redigert av
tuva den 26 okt 2008, 07:52, redigert 1 gang totalt.
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 25 okt 2008, 07:17
Dersom jeg ikke er helt på jordet, så er dette den delen på instrumentbordet som viser hvilket gir du har bilen i.
Isåfall har den ingen betydning for girkassens funksjon. Hva slags Saab er det forresten?
"Alt" fra totakt til turbo
-
tuva
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 19 mar 2008, 08:34
Legg inn
av tuva » 25 okt 2008, 07:57
Takk. Saaben det dreier seg om er en saab 9-5 1998 mod
Sist redigert av
tuva den 25 okt 2008, 14:08, redigert 1 gang totalt.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 25 okt 2008, 10:12
Har du merket noen problemer med bilen da?
Jeg vil tippe at den girvelgerindikatoren er føleren som forteller hvor girspaken står. Har vært borti no tukkel med denne på en Omega en gang i tida. Da ville i alle fall ikke bilen starte fordi den registerte ikke at bilen stod i "P".
Jeg tror helt sikkert dette er en jobb hvilket som helst verskted kan ta seg av, men delen må du nok kjøpe på SAAB

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
dagt
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Legg inn
av dagt » 25 okt 2008, 12:54
Tror dette dreier seg om elektronikkenheten som står på gearkassen. "Växellägeskontakt" som det heter i EPS'en. Denne vet jeg er dyr, men det er svært sjelden at de svikter. Til min -04 var det ikke skiftet noen hittil.
Skal ikke påta meg å forklare hva denne gjør, men vet at den gir signaler til ulike styreenheter på bilen. Bl.a så gir den signal til ryggelys...
-
tuva
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 19 mar 2008, 08:34
Legg inn
av tuva » 25 okt 2008, 14:07
Har vel ikke merket noe på bilen, men vurderer å selge den, og vil helst vite hva slags "produkt" jeg selger. Dersom gearvelgerindikatoren skulle vært en alvorlig sak måtte jeg vurdere å reparere bilen - og evt beholde den. Når det ikke er farlig å kjøre med får jeg vurdere responsen på bilen, og om jeg slår av prisen så evt kjøper kan utbedre feilen/velge å kjøre med den slik den er, eller om jeg setter den inn og får fikset det.. Bilen er forøvrig strøken og har svært fin km. Smøreproblemene er utbedret og SID-en er skiftet. Jeg tok den i bytte da jeg nettopp har solgt en 2006 modell Saab 9-5. Vi har allerede bestilt ny bil nr 1. Vurderte å bruke 9-5en som bil 2, men den blir litt stor til det formålet (selv om den er veldig behagelig da...)