To syldingre d?de

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

To syldingre døde

Legg inn av KongerudN344 » 10 aug 2004, 22:41

Skjedde noe litt merkelig med min 85 900T16 i helga, begynte å gå på tre sylindre. Gikk bra så lenge jeg kjørte, men når jeg stoppet den nektet den å starte igjen. Skiftet plugger og den startet og gikk på to sylindre!!!

Får den ikke til å tenne på slyinder 1 og 2. Det er tydelig at den får bensin, plugga er blaute så fy.... Gnist er det også i massevis, så da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke drar med de siste også???

Noen som har noe tips???

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 10 aug 2004, 23:27

start med en kompresjons test
saab 9000 turbo automat 87 mod

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 aug 2004, 10:38

Kompresjonstest er utført og den viste greie resultater, opp på grønt...

I tillegg er tenningsforsterker, coil, luftmassemåler og pluggkabler skiftet....

Men går på alle sylindre? Nei....

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 11 aug 2004, 15:12

høres motoren normal ut når den går på tomgang???
lukter det noe uvanlig???

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 aug 2004, 22:01

Nei motoren hørtes ikke normal ut... Men nå gjør den det... Problemet er løst, ringte et lokaltverksted med en SAAB entusiast ansatt som mekaniker og han kunne ikke skjønne annet enn en pluggkablene satt feil :? .

Kunne egentlig ikke skjønne det etter som de var satt i rekkefølge som fortalt i Haynes boka... Slo derfor opp i instruksjonsboka og det stod det motsatt, ingenting funka....

Løsningen ble til slutt å se på et bilde av en 16V top i HAynesboka og flge kablene der!! Og da startet den og ikke på alle fire!!!

Men den fjusker veldig, ikke med en gang, men etter at jeg har kjørt litt med den, i tillegg lader turboen bare 0,4 bar...

Hjelp, igjen!!!! :oops:

Svar