Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 12 feb 2009, 00:32

Ok, da vet jeg det. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Macgeier » 12 feb 2009, 08:46

Skavold skrev:Rusk i bensinen: Kan den være f. eks. vann i bensinen? Kanskje det er så enkelt som å fylle på en skvett kondensfjerner? Har hørt at det ikke er helt heldig heller, men jeg veit ikke.

Takker for svar. Igjen. :)
Hadde "kondensfusking" på min 9-5, forsøkte med kondensfjerner, hjalp ikke i det hele tatt.
Puttet på en flaske dyserens, bingo, det hjalp.
Dyserens er i prinsippet avsvolvlet parafin, i de tilfellene fuskingen har kommet tilbake så har jeg fylt på en flaske tennvæske + full tank, og da går motoren som smør uten feilslag.
Tennvæske er avsvovlet Parafin, er billig og selges på alle bensinstasjoner, værdt et forsøk - som koster deg hele 25 kroner :wink:

Du nevener at turtallet svinger opp og ned, er det motrens turtall, eller er det mest turtallsnåla som svinger, hvis det siste er tilfellet så er det nok veivakselgiveren...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av smiggen » 12 feb 2009, 18:58

Jeg bare spekulerer:)

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av kenny n277 » 12 feb 2009, 20:49

minner jo veldig om den gangen bensinpumpa tok kvelden på min 9k den feilen du har da, men klart mange feil kan jo virke litt like da, var ikke sikker på hva jeg skulle gjøre den gangen så jeg kjøpte en pumpe mont den og ja da var den god igjen, kjøpte den på biltema faktisk litt over to ar siden nå å den virker enda å den var billig litt under halv pris tror jeg det var.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 12 feb 2009, 22:30

Macgeier skrev:Du nevener at turtallet svinger opp og ned, er det motrens turtall, eller er det mest turtallsnåla som svinger, hvis det siste er tilfellet så er det nok veivakselgiveren...
Hører at motoren går opp og ned, ja.

Skal sjekke ut trikset, ditt. Takk. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 17 feb 2009, 16:29

Kunne noen være så elskverdig å gi meg et lite hint om hvor i alle dager man finner veivakselgiveren nedi motorrommet ..?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 17 feb 2009, 16:54

Den er forran på motoren, litt nedenfor / bakom / på siden av eksosrørene... Du ser en liten svart kontakt med en torx skrue som står inni motoren, på høgresiden av motoren når du står fram for bilen og ser nedi motorromet :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 17 feb 2009, 18:25

hmm ... Finner den ene delen, som du beskriver, men hvor er resten? Gjemt langt inni motorrommet?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Edward N812 » 17 feb 2009, 18:44

er bare en del. stell deg foran bilen din. under eksosmanifolden din og et stykke nedover på motoren, samt enda litt til høyre for det eksosmanifoldrøret lengst til høyre, der er den. liten tapp som stikker ut av blokka di, med en ledning.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 17 feb 2009, 18:55

Edvard: Ja, jeg fant den, men jeg klarer jaggu ikke komme til andre enden. Prøver å følge med hånden, og ledningen går langt inn på baksiden av motoren, helt til det er så trangt at selv ikke de små henda mine klarer mer.

1: Her ca. ligger den pluggen som er festet med en skrue. Null stress.
2: Innover her forsvinner ledningen, og jeg klarer ikke se eller føle hvor.

Bilde

PS: Bildet er tatt -før- motorvask!
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Edward N812 » 17 feb 2009, 20:09

ja det er veldig knotete å få løsna den, i og med at du gjerne trenger to hender (hvis det er samme plugg som på T5.2 og bakover). det beste er jo å ha en hånd til å holde den, og en flattrekker i den andre hånda, til å vippe løs den røde biten av koblinga. men det er jo flere ting du kan løsne for å komme bedre til bak der da.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 19 feb 2009, 11:12

Mmm. I følge Haynes-boka må jeg av med innsugsmanifolden (eller hva det nå heter ...) for å komme til den såkalte Crankshaft Position Sensor, og selv da er det trangt. Var litt mer jobb en jeg så for meg, hehe.

Tennkassett = fire skruer og en plugg; gjøres på ca. et minutt, inkl. henting av verktøy i bagasjerommet
Veivakselgiver = Litt stress.

Men, jeg skal prøve å få det i orden før jeg stikker til Trondheim i morra. Hvis ikke, blir det ikke tur. :p
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Tor N12 » 19 feb 2009, 11:24

Du trenger da ikke å plukke av innsuget... det letteste er å jekke opp bilen og ta den fra undersiden, du ser kontakten rett bak dynamoen. Det er ikke den kontakttypen med den røde "låsepinnen" inn fra siden så det er ikke noe problem å løsne selve kontakten.

Men har du i det heletatt feilsøkt enda da? Fortsatt knotete å skifte denne giveren om du har en annen feil ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 feb 2009, 12:13

Skavold skrev:Mmm. I følge Haynes-boka må jeg av med innsugsmanifolden (eller hva det nå heter ...) for å komme til den såkalte Crankshaft Position Sensor, og selv da er det trangt. Var litt mer jobb en jeg så for meg, hehe.
Må ikke altid høre på han dere Haynes, kan jo bli sikkelig deprimert av og lese det som står i boka... Det er litt sånn skumle tenndenser til og bli litt mye som må skus av for og komme til enkelte ting i følge den boka har jeg funnet ut :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Skavold » 26 feb 2009, 16:15

Jaja. Influensaen fikk tilbakefall etter bare et par uker (!), så jeg har ikke tatt sjansen på å vase ute i snøen så mye den siste uka, men det viser seg at den stakkars delen jeg hadde så klokketro på, veivakselgiveren, ikke var årsaken. Så da er bensinpumpa klar for test.

Hvor er det jeg skal sette strømkabelen for å gi strøm til pumpa? Jeg må vel ikke ha fysisk tilgang til pumpa? Den er vel ikke så helt grei å få fatt i, etter hva jeg har skjønt.

Beklager mye spørsmål, men er man nybegynner, så er man nybegynner :oops: Dersom dere trenger hjelp med mobiltelefoner eller Lotus Notes, spør meg gjerne, for det er noe -jeg- har greie på, hehe.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Svar