Heisann..
Holder på å utforske mulighetene med å innstalere "alternativ" el-tenning på min 99 turbo ( org motor)
MEN, plages med å få av org fordeler.. Jeg har "turna" motoren slik at jeg har svinghjulet på 0 grader merket på svinghjul..
Festebolten til fordeler er fjerna, og trodde at man da skulle kunne "dra opp" fordeleren?
Men nei, vil ikke "slå" den opp heller, med tanke på aggregat-axelen heller?
Tips på hva jeg gjør feil, evt har glemt?
Tanken var nemlig å montere en fordeler ifra 9000.. MEN bytte over aggregat-akslingen ifra org fordelere.. DETTE skal tydligvis gå , samt selvfølgelig legge opp ledningsnett..
Spørsmål nr 2..
Kan jeg "uten problemer" bruke ei innsprøytningsdyse ifra en OG 900 ( 8 ventiler) på min 99 turbo ( 78 mod)
har de f.eks forskjellige "åpningstrykk"??
Mvh
Sturla
Fordeler til Saab 99 Turbo ( org b-motor)
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Fordeler til Saab 99 Turbo ( org b-motor)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Fordeler til Saab 99 Turbo ( org b-motor)
Tror du er på feil punkt, sjekk vedlagte utdrag av 99 manualen. Ser ut som at den må til 16-17grader, ikke på null.
Lykke til, spennede prosjekt, høres ikke umulig ut!![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Lykke til, spennede prosjekt, høres ikke umulig ut!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Vedlegg
-
tenningssystem B-motor.pdf
- (1.3 MiB) Lastet ned 105 ganger
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Fordeler til Saab 99 Turbo ( org b-motor)
Spørmål 1
Hvis du kan vri fordelerhuset frem og tilbake er det ikke det som henger. Rotorakselen med skråskjært tannhjul mot aggregatakselen fortsetter med en sekskantstang ned i oljepumpa, og da kan det være lurt å hjelpe til med å vri rotoren med klokka samtidig som du drar fordelerhuset rett opp. Da bruker fordeleren å komme. Men ikke bruk slagverktøy, det kan lett ta tennene. Bare press opp fordeleren samtidig som at du passer på at rotoren roterer fritt med klokka. Da er drevene ubelastet. Når du skal montere dette igjen er det viktig å starte ca 50 grader med klokka og at motoren tørnes slik at oljepumpestanga går i inngrep med pumpedrevet for å få fordeleren helt ned...
Ellers er det bare å følge Børres utdrag av verkstedhåndboka.
Lykke til med demonteringa og ombygginga.
PS. Sjekk at det nye fordelerhuset har samme smørehull som det gamle eller på annen måte sikrer smøring av foringene. Smøringen av de gamle husene var ikke spesielt vellykket utformet og medførte ofte at den øverste foringa ble slarkete...
Spørsmål 2
Ikke peiling, har gått rett på 16-ventilere og angrer ikke på det. Plagdes mye med det mekaniske sprutet på 99 GLE-en jeg hadde![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hvis du kan vri fordelerhuset frem og tilbake er det ikke det som henger. Rotorakselen med skråskjært tannhjul mot aggregatakselen fortsetter med en sekskantstang ned i oljepumpa, og da kan det være lurt å hjelpe til med å vri rotoren med klokka samtidig som du drar fordelerhuset rett opp. Da bruker fordeleren å komme. Men ikke bruk slagverktøy, det kan lett ta tennene. Bare press opp fordeleren samtidig som at du passer på at rotoren roterer fritt med klokka. Da er drevene ubelastet. Når du skal montere dette igjen er det viktig å starte ca 50 grader med klokka og at motoren tørnes slik at oljepumpestanga går i inngrep med pumpedrevet for å få fordeleren helt ned...
Ellers er det bare å følge Børres utdrag av verkstedhåndboka.
Lykke til med demonteringa og ombygginga.
PS. Sjekk at det nye fordelerhuset har samme smørehull som det gamle eller på annen måte sikrer smøring av foringene. Smøringen av de gamle husene var ikke spesielt vellykket utformet og medførte ofte at den øverste foringa ble slarkete...
Spørsmål 2
Ikke peiling, har gått rett på 16-ventilere og angrer ikke på det. Plagdes mye med det mekaniske sprutet på 99 GLE-en jeg hadde
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Fordeler til Saab 99 Turbo ( org b-motor)
Tusen takk for kjappe svar..
Fikk da "synderen" opp etter litt lirking ja......![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Fikk da "synderen" opp etter litt lirking ja......
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t